Piața pe care ți-o faci pe internet: de ce românii încă nu iubesc lumea asta

Piața pe care ți-o faci pe internet: de ce românii încă nu iubesc lumea asta
Sursa foto: Imaginea originală este a lui Dez Creates / Flickr
17:15 05.04.2019

Internet. Site-ul magazinului. Umplut coșul. Livrare acasă. Pe scurt, așa arată demersul cumpărăturilor online. Avem opțiuni în România, dar încă nu avem mainstream. De ce? Asta am încercat să aflu.

Cine ar fi crezut că o să ajungem să poți să selectezi cu mouse-ul ce sortiment de lapte îți place sau ce tip de orez vrei și toate să-ți fie livrate acasă? Poate că știi sau poate nu, dar acele cumpărături săptămânale pentru care petreci ore bune la supermarket, pot fi făcute direct de acasă. Și-ți vin acasă. Asta cu doar câteva click-uri.

Cumpărăturile online de alimente par foarte avantajoase. Nu mai trebuie să te deplasezi la magazin, nu mai pierzi timp, costurile de livrare sunt mici etc. Totuși, în România nu sunt foarte folosite, deși lanțuri mari din domeniu, precum Carrefour și Mega Image, îți livrează cumpărăturile direct acasă.

Cert e că românii nu prea folosesc acest serviciu. Ceea ce e ciudat, dacă avem în vedere accesibilitatea și cantitatea de timp și nervi scutită. Așa că am pornit să înțeleg de ce la noi în țară nu prea apelăm la astfel de servicii.

În 2018, rata de penetrare a eCommerce-ului în România a fost puțin peste 50%. Deci, jumătate din populația țării face cumpărături online (de orice natură). În principiu, aceștia cumpără cel mai mult produse electronice și din zona IT, urmează apoi articole vestimentare, produse cosmetice, articole pentru casă și copii, dar și piese și accesorii auto.

Deși poți selecta pe un site absolut toate alimentele de care vei avea nevoie pe care să le primești acasă, foarte puțină lume o face.

De la cine îți poți face cumpărăturile online?

Cele mai complexe servicii sunt oferite, surprinzător, de Mega Image. Zic surprinzător, pentru că lanțul de magazine nu s-a extins chiar în toate orașele, dar livrează peste tot. Produsele proaspete pot fi livrate doar în București și zonele limitrofe. Pentru restul țării poți comanda doar produse mai rezistente.

Costul de livrare e 20 de lei, la orice adresă. În București, poți alege un interval orar de două ore în care Mega Image să-ți livreze cumpărăturile. Până la ora 22:30 în timpul săptămânii și până la ora 17:00 sâmbăta.

Carrefour oferă, de asemenea, servicii de livrare de cumpărături online. Numai că, deși magazinele Carrefour sunt distribuite cam în toată România, nu livrează mâncare decât în București, Ploiești și zonele limitrofe.

Costul de livrare e tot de 20 de lei. Dar cu cât faci mai multe cumpărături, cu atât e mai ieftin. La comenzile care depășesc 300 de lei livrarea este gratuită.

La fel ca la Mega Image, Carrefour te lasă să-ți alegi un interval de două ore în care să-ți aducă cumpărăturile acasă. Avantajul e că livrează și duminica. Are și o limită de greutate. Pentru un colet care depășește greutatea de 50kg, valoarea taxei este de un leu/kg suplimentar.

Mai poți comanda acasă alimente și de la Cora, însă doar în București și alte câteva orașe. Aceasta impune și câteva limite, comanda minimă este de 50 lei, iar numărul maxim de produse per comandă este 50. Taxa de transport este de 15 lei.

Cam astea sunt toate supermarket-urile care livrează alimente acasă în România.

De ce oferta nu e mai largă

Mai multe supermarket-uri te lasă să-ți alcătuiești coșul de cumpărături online și tu doar să te duci să îl ridici. Puține îți și aduc cumpărăturile acasă. Vlad Diaconu, specialist în eCommerce și fondator al agenției de consultanță în eCommerce theStartups.eu, mi-a spus că dezvoltarea în zona de comerț online e destul de complexă.

„Necesită timp și [dezvoltarea] implică investiție în software (tehnologie), integrări, echipă, logistică și marketing. Este posibil ca unii retaileri să nu fi ajuns încă la maturitatea financiara care sa le permită deschiderea unei divizii online pentru supermarket-ul pe care îl administrează”.
Vlad Diaconu, specialist în eCommerce

Acel tip de experiență care te enervează

În primul rând, problema ar putea fi la supermarketuri, mi-a spus Vlad Diaconu. Lipsa unei promovări corespunzătoare ar putea fi unul dintre motivele pentru care oamenii nu aleg să primească alimentele acasă. Pe scurt, mulți nu știu că au și opțiunea asta, de cumpărături online.

Totodată, un alt motiv ar putea fi că platformele online sau aplicațiile unor astfel de retaileri nu sunt 100% optimizate sau nu oferă utilizatorilor o experiență unitară.

„De exemplu, stocurile eronate, timpul mare de încărcare a paginilor sau diverse erori de pe site, precum și limitarea livrării doar pe anumite zone sau lipsa metodei de plata online pot determina utilizatorii să nu comande online. Aceste minusuri sunt generate fie de lipsa integrărilor corecte dintre sistemele informatice, fie de implementarea unui design care nu ține cont de ciclul experienței utilizatorului”.
Vlad Diaconu

Românul și relația lui complicată când vine vorba de cumpărături online

Deși e mult mai convenabil să comanzi alimentele de acasă, din câteva click-uri, oamenii preferă cumpărăturile direct din magazin. Sigur, așa ai, cumva, credința că deții un oarecare control asupra selecției de alimente. Și, evident, experiența din supermarket nu poate fi comparată cu cea de cumpărături online.

Asta pentru că majoritatea consumatorilor preferă să verifice direct pe ambalaj ingredientele, termenul de valabilitate sau să beneficieze de ofertele din magazine. Asta dac-o fac și nu e doar un moft, pentru că mi-e greu să cred că sunt mulți clienți care dau atenție unor astfel de informații de altfel importante.

Pe de altă parte, experiența cumpărăturilor e foarte importantă pentru români. Nu ar renunța la o adevărată excursie cu familia la magazin pentru a petrece timp în fața computerului pentru a plasa comanda.

„În primul rând, «mersul la cumpărături» e o tradiție în România. Unii români nu merg la cumpărături doar din necesitate, ci transformă această activitate într-un prilej de plimbare, de prospectare a pieței, de «a-și omorî» timpul prin magazine”.
Vlad Diaconu – theStartups.eu

Dincolo de obiceiuri, trebuie să fie ceva ce pot face magazinele ca să schimbe asta, nu? Prima soluție ar fi ca retailerii să perfecționeze modul de prezentare a produselor online. Adică să știi exact ce ingrediente conține un aliment și când expiră. Mai ales când expiră. Pe de altă parte, ar trebui să ofere servicii adiționale prin echipe de suport. Sigur, asta necesită oameni plătiți, dar în 10 ani am putea vorbi doar de mega magazine online și câteva shop-uri la parter de bloc.

În viitor, tendința s-ar putea schimba în România. Și cel mai probabil așa va fi. „Atât timp cât retailerii le pun clienților la dispoziție produse și servicii de calitate, cu siguranță și numărul celor care comanda alimente online va creste”, a conchis Diaconu.

Ce vom vedea curând în piața asta e dacă e de succes să fii primul (sau printre primii), cum a încercat Carrefour, sau să fii cel care livrează cea mai bună experiență de folosire. În acest caz avem cazurile inovațiilor din tehnologie. Acolo unde Apple, de exemplu, nu e prima companie care livrează ceva, se asigură că atunci când are tehnologia e în cel mai bun punct.

Mai rămâne doar să avem un bazar online în coșul căruia să punem șampon, mâncare, detergent și diverse altele „pentru casă”.

loading...