04 sept. 2019 | 18:46

Astronomii au descoperit cea mai ciudată planetă de până acum

Astronomii au descoperit cea mai ciudată planetă de până acum

Astronomii au descoperit recent o planetă, iar aceasta pare să se comporte mult mai diferit decât ale corpuri cerești asemănătoare.

HR 5183 b este o planetă masivă care orbitează în jurul unei stele asemănătoare cu Soarele, numită HR 5183. Aceasta se află la 103 ani lumină depărare.

Totuși, observată îndeaproape, exoplaneta are o trăsătură destul de bizară și rar întâlnită la corpurile cerești de acest gen. Astfel, în loc să se deplaseze pe o orbită circulară, ca o planetă obișnuită, HR 5183 b are o traiectorie extrem de neobișnuită, în formă de oval. Partea și mai interesantă e că steaua HR 5183 nu se află în centrul acesteia, ci la baza sa.

Poți observa aici traiectoria ciudată a planetei:

Ce știu astronomii despre această planetă

Deși o orbită eliptică nu este chiar atât de neobișnuită pentru o exoplanetă, astronomii spun că cea pe care HR 5183 b se deplasează este cea mai extremă pe care au văzut-o. Durează 74 de ani pentru ca aceasta să facă o rotație completă în jurul stelei pe care o orbitează.

„Această planetă este diferită de toate planetele din Sistemul Solar, dar mai mult de atât, e diferită de toate celelalte exoplanete pe care le-am descoperit până acum”, spune Sarah Blunt, astronom la Caltech.

Astronomii nu au o explicație foarte clară despre motivul pentru care traiectoria planetei este atât de neobișnuită. Cel mai plauzibil scenariu ar fi că în apropierea HR 5183 b ar fi fost înainte o altă planetă, de o dimensiune similară. Astfel, atunci când s-au apropiat suficient una de cealaltă, interacțiunea gravitațională ar fi făcut ca HR 5183 să se rotească pe această traiectorie. De altfel, cealaltă planetă ar fi fost complet eliminată din sistemul stelar.