Mesajul Facebook care trebuia să sperie America ca să uite de scandal

Mesajul Facebook care trebuia să sperie America ca să uite de scandal
Sursa foto: Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, în timp ce aleargă prin China. Fotografie via Mark Zuckerberg/Facebook.

Mark Zuckerberg, director și fondator Facebook, a terminat turul Congresului american. Din Senat în Camera Reprezentanților, a răspuns la întrebări și n-a fost pus prea des în dificultate. Era însă pregătit cu o „sperietoare”.

Facebook e imens, asta e evident. Încearcă să evite eticheta de „monopol” cu produse mai mici: Instagram, Oculus, WhatsApp, Messenger, iar printre acestea rețeaua care dă coloana vertebrală a companiei pare doar un alt produs. În Senat, Mark Zuckerberg a avut de răspuns la întrebare. N-a găsit niciun rival.

În notițele cu care a venit la audieri fondatorul companiei era și un punct interesant trecut ușor cu vederea. La subiectul „Competiție”, Mark Zuckerberg voia să amintească de amenințarea chineză. Într-o traducere aproximativă, pentru că limba română e săracă, textul sună așa: „Înfrânarea FB?: Companiile americane din tehnologie sunt un bun cheie pentru America; înfrânarea [lor] ar întări companiile din China”.

În China, Facebook e inexistentă, pentru că e blocată. Zuckerberg s-a chinuit să schimbe asta: a învățat mandarină, s-a întâlnit cu președintele chinez Xi Jinping, ba chiar l-a invitat în octombrie 2015 să-i dea un nume pentru copilul lui. Doi ani mai târziu, octombrie 2017, același președinte a descris perfect relația cu Facebook și Mark Zuckerberg: „În ciuda unei înțelegeri eșuate, prietenia noastră rămâne”.

Facebook n-a reușit să intre în China, acolo unde tehnologia avansează într-un ritm alert, aproape chinuitor pentru America și lume. Poporul e mare, iar produsele digitale, acolo unde Tencent conduce, sunt imense. Utilizatorii sunt numărați cu sutele de milioane și economia digitală e într-o creștere accelerată. The Wall Street Journal scria în ianaurie 2018 despre cum societatea de acolo poate da oricând lecții UE și Americii.

În acest context e de înțeles de ce Mark Zuckerberg voia să scoată acest as din mânecă și să-și asigure simpatia parlamentarilor, dar, mai ales, poporului american în care naționalismul e la niște cote, cum altfel?, de invidiat.

Nu în ultimul rând, defensiva lui Mark Zuckerberg venea într-un moment în care America și China se ceartă pe taxe de import. Produse de circa 100 de miliarde de dolari sunt în joc, după cum scria CNN, și e de înțeles de ce șeful Facebook voia și mai multă simpatie. Însă parlamentarii americani au fost sub așteptări, având mai degrabă curiozități și temeri personale decât întrebări importante.

Problema cu China n-o are doar Facebook. Lista începe cu Apple (pe telefoane), continuă cu Google (pe mașini autonome, motor de căutare, produse digitale, servicii cloud) și poate fi închisă cu Amazon (unde Alibaba îi poate da lecții pe comerț online și plăți digitale)

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: