Adevărul despre cum Facebook a dat o groază de bani pe WhatsApp

Adevărul despre cum Facebook a dat o groază de bani pe WhatsApp
09:53 24.12.2018

În februarie 2014, Facebook a cumpărat WhatApp pentru 19 miliarde de dolari, uimind pe toată lumea – de ce o aplicație de mesaje care nu făcea prea mulți bani și care nu era foarte populară în Statele Unite ale Americii valora atât de mult pentru Facebook?

Mai multe email-uri confidențiale de la Facebook arată însă de ce Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a dat o avere pentru aplicația de mesagerie. Vreme de luni întregi, Facebook a a anlalizat în mod obsesiv WhatsApp prin aplicația VPN de analiză a datelor Onavo. Astfel, au descoperit că WhatsApp nu era doar un competitor serios pentru gigantul de social media, ci și posibilul său ucigaș în straie pașnice.

Datele cândva confidențiale lansate de Comitetul Parlamentar Britanic pentru Digital, Cultură, Media și Sport (DCM) arată că WhatsApp a început creșterea sa de la începutul anilor 2010.  DCM a obținut documentele de la un dezvoltator de aplicații care a dat în judecată Facebook. Acestea dezvăluie practici neștiute până acum de public, precum oferirea accesului la datele utilizatorului către aplicațiile partenere mari. Documentele mai arată că, la un moment dat, Zuckerberg a luat în calcul ideea de a-i pune pe dezvoltatori să plătească pentru a avea acces aprobat la datele utilizatorilor (dar nu a implementat această măsură).

În vremea când Facebook se afla aproape în frunte aplicațiilor folosite pe iPhone, WhatsApp îl urma imediat, depășind alte aplicații populare, precum Viber, Tumblr și Vine.

messenger facebook whatsapp

Datele Onavo din aprilie 2013 arată că WhatsApp întrecea Facebook Messenger în privința numărului de mesaje trimise într-o zi. Diferența era considerabilă, cu 8,2 miliarde de mesaje trimise pe WhatsApp și 3,5 miliarde pe Facebook Messenger.

messenger facebook whatsapp

WhatsApp a apărut într-un moment prielnic – exact atunci când Facebook transforma mesajele într-un serviciu de bază al aplicației. Cea dintâi aplicațiă a arătat că poate concura cu Facebook exact acolo unde gigantul se credea de neînvins. Astfel, Facebook a văzut în WhatsApp atât o sursă de vulnerabilitate, cât și de oportunitate.

Onavo i-a ajutat mult pe cei de la Facebook să își dea seama de pericol prin intermediul datelor furnizate, dar acest lucru poate nu ar fi fost posibil dacă Zuckerberg nu ar fi întrevăzut o problemă anume. Problema era că acele date ajungeau și la alte companii. Așa că, în mod firesc, Zuckerberg a cumpărat Onavo pentru 100 de milioane de dolari în octombrie 2013, transformând firma într-un instrument privat. Astfel, dacă o altă aplicație ar fi reprezentat un pericol pentru gigantul de social media, aceasta ar fi observată imediat. Cinci luni mai târziu de la achiziționarea Onavo, Facebook a cumpărat WhatsApp – iar restul e istorie.