16 oct. 2018 | 07:07

Cum se numește luna unei luni

Cum se numește luna unei luni

După cum știm, stelele pot avea planete, iar planetele pot avea sateliți pe care îi numim luni. Ceea ce nu știam însă este că și lunile pot avea propriile lor luni.

Astronomii Juna Kollmeier de la Carnegie Institution for Science și Sean Raymond de la Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux au descoperit că lunile planetelor pot avea și ele lunile lor. Oamenii de știință le-au botezat moonmoon – sună cunoscut? Dacă ai nevoie de un reminder, aceste meme vor fi suficiente:

După cum poți vedea, Moon Moon este acel cățel/lup mai prost, care este drăgălaș tocmai din cauza asta. Faptul că acum luna unei luni îi poartă numele este puțin amuzant – dar să revenim la lucruri mai importante.

Kollmeier și Raymond au explicat cum au realizat mai multe simulări, pentru a descoperi veridicitatea existenței acestor moonmoons, după ce  în 2014, fiul lui Kollmeier a întrebat-o dacă lunile pot avea și ele luni.

În sistemul nostru solar, nicio lună nu are o altă lună – în principal din cauză condițiilor capricioase de existență a acestor corpuri. Ele trebuie să fie suficient de apropiate de luna principală încât să fie atrase de gravitația ei, nu de a planetei, dar suficient de departe pentru a nu fi sfărâmată în bucăți de forțele de maree. Mai mult, luna lunii trebuie suficient de departe de planetă încât gravitația acesteia din urmă să nu o facă bucăți.

Cum ar apărea însă un moonmoon? „Ceva ar trebui să lovească o rocă în orbită la viteza potrivită pentru a ajunge să orbiteze în jurul unei luni, nu în jurul unei planete sau a unei stele”, a explicat Raymond pentru New Scientist. Mai apoi, echilibrul de gravitații ar trebui menținut într-un fel sau altul – altfel viața unei luni secundare nu ar fi foarte lungă.

„Alte studii asupra potențialelor mecanisme de formare, a supraviețuirii dinamice pe termen lung și a detectării lunilor secundare sunt încurajate”, au conchis autorii studiului.