Clever Taxi critică ordonanța Guvernului care i-ar distruge activitatea

11:09 22.05.2018

Guvernul vrea să modifice legea taximetriei ca să cuprindă și aplicații ca Uber, Clever Taxi și altele similare. Executivul se grăbește și încă nu dovedește că a înțeles exact ce cadru ar fi bun pentru așa aplicații.

Clever Taxi, aplicație care e direct vizată de demersul Guvernului susține că această OUG nu reflectă dorința cetățenilor și a șoferilor de taxi. Aplicația are circa 800.000 de utilizatori și 20.000 de șoferi de taxi din România care preiau comenzi prin ea. Asta în 20 de orașe din România.

„Aplicațiile agregatoare au produs multe schimbări care au revoluționat industria de taxi și locul lor este în legea taximetriei, dar cu o distincție clară față de dispecerate care funcționează după un alt sistem, așa cum vedem în țările vestice. România este printre singurele țări din Europa unde există dispecerizare obligatoriei”, susține Clever Taxi.

Această aplicație, conform companiei, intră sub incidența directivelor europene care definesc serviciile informatice de tip agregator sau marketplace, distincte de aplicațiile proprii ale dispeceratelor.

Limbajul de lemn al ordonanței în care Uber și Clever Taxi pare că nu-și au locul

Conform ordonanței de urgență, un dispecerat taxi este „activitate conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului şi le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet. Dispeceratul poate fi autorizat numai cu îndeplinirea prevederilor din prezenta lege.”

Astfel, este centralizată activitatea într-un dispecerat și este inclusă doar mențiunea unei aplicații. Una dintre probleme e autorizația pentru un dispecerat. Cea de-a doua, și mai presantă pentru Clever Taxi și Uber, e că implică niște costuri suplimentare. Și nu există siguranța că ar primi-o.

În prezent, Clever Taxi oferă o aplicație prin care clienții care vor un taxi sunt puși în contact cu un taxi disponibil de la diverse companii din orașul în care e plasată comanda. Banii vin de la taximetriști, care plătesc pentru a fi în aplicație. Similar Uber, există sistem de rating și șoferii pot fi scoși din platformă dacă încalcă regulile. Clever Taxi încearcă să-și consolideze renumele pe piața de e-hailing, în timp ce Uber vrea să fie lumea familiarizată cu caracteristica sa de ride sharing.

Alte produse similare în România sunt Star Taxi și Taxify.

[readmore]

Autorizarea nu rezolvă problema siguranței, după cum se poate vedea în actuala industrie a taximetriei. Singurul lucru bun adus de ordonanță ar fi interzicerea practicării taximetriei în alt oraș decât cel în care compania are autorizație.

Ca fapt divers, înțelegerea Guvernului despre ce-i o aplicație e frumoasă, tristă și de neînțeles. Greșelile din următorul text aparțin inițiatorilor de la Ministerul Dezvoltării. „[…] aplicație informatică mobilă  pentru comenzi de taxi – aplicație informatică virtuală bicomponentă care cuprinde o aplicație șofer instalată pe un dispozitiv de tip telefon, tabletă sau orice alt mijloc care permite instalarea aplicației informatice, proprietatea exclusivă a dispeceratului taxi autorizat, având denumirea dispeceratului, prin intermediul căruia șoferul taxi poate recepționa comanda de transport persoane în refim de taxi transmisă de client prin intermediul internetului sau al datelor, interconectată cu aplicația client instalată pe un dispozitiv de tip telefon, tabletă sau orice aslt mijloc care perimte instalarea aplicației informatice, inclusiv site web pentru comenzi on-line, prin care se poate transmite comanda de transport persoane în regim de taxi prin intermediul internetului sau al datelor și care va fi recepționată de șoferul taxi pe dispozitivul special destinat pentru aceasta. Aplicația se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condițiile legii, pentru a asigura siguranța clientului.”