De la Nokia la HTC, cum au ajuns producători imenși să eșueze grațios

de: Bianca Prangate
06 01. 2018

Producătorii de telefoane vin și, cu puțin noroc, rămân o vreme pe piață. Unii ajung imenși, dar niciunul nu s-a dovedit invincibil.

La începutul anilor 2000, compania finlandeză Nokia domina piața. Oamenii preferau de departe Nokia. În 2010, Stephen Elop, directorul executiv de atunci, a hotărât să renunțe la Symbian, cel mai popular sistem de operare înainte de iOS pe iPhone. În 2011, a încercat o recuperare, când a migrat spre Windows Phone și în 2012 a lansat două telefoane cu acest sistem de operare.

Era însă cam târziu, deoarece Android deja își croise drumul către faimă. O rază de speranță a apărut odată cu telefoanele Lumia Microsoft, însă Nokia nu a mai reușit să revină la statutul de dinainte. Sony și Ericsson s-au descurcat ceva mai bine. În 2001, și-au unit forțele pentru a forma o companie comună. Parteneriatul s-a disipat când Sony a achiziționat acțiunile Ericsson în 2012. Între timp, Ericsson nu mai există pe piață și Sony se chinuie cu modele nedorite, necumpărate.

HTC a început ca producător de hardware pentru alții. Prin 2006, HTC a început să vândă produsele sub propriul brand. Pe Windows Mobile a cunoscut succesul și a debutat cu primul telefon cu Android. De patru ani, HTC nu-și găsește echilibrul și doar lansează în contra timp cu ce dorește piața. Între timp, s-a agățat de o investiție de la Google și mai are doar speranțe.

De BlackBerry nici nu se mai pune problema. A externalizat acum brandul către o companie din China și Android a ajuns pe dispozitivele sale. Asta după ce, mulți ani, a dominat mediul corporate.

Avem însă și multe branduri chinezești. Gigantul Huawei a reușit să se remarce în Europa, dincolo de granițele Chinei. Xiaomi s-a dovedit a fi un expert în promovare și a ajuns să fie unul din cele mai populare branduri, deși calitatea lasă de multe ori de dorit.

[readmore]

Cât despre Apple, ei bine, a venit cu telefonul modern și a cucerit piața. Apple a reușit să creeze cozi în așteptarea produselor și să aniverseze în 2017 primii 10 ani de smartphone modern. Rivalul e Samsung, care s-a păstrat pe poziții. A dat-o în bară grav cu Galaxy Note 7 și a încercat să recupereze în 2017 cu Galaxy S8 și Note 8.

Un lucru este sigur: evoluția și involuția brandurilor, precum și apariția altora noi, ne asigură o varietate imensă. Mai mult, favorizează o atmosferă competitivă feroce între companii, ceea ce înseamnă că îmbunătățirile și update-urile smartphone-urilor ajung să fie la ordinea zilei.