07 iun. 2018 | 17:32

Cum te ajută Apple să te ascunzi de Facebook și să ai intimitate

ACTUALITATE
Cum te ajută Apple să te ascunzi de Facebook și să ai intimitate

Ani de zile, Facebook a apelat la butonul de „like”, pe care foarte mulți utilizatori ai rețelei sociale îl folosesc cu lejeritate, să obțină date prețioase despre utilizatori. Apoi, mai toate site-urile în căutare de trafic au început să implementeze butoane de „like” și „share” pe paginile lor. Se pare că aceste butoane sunt mai malefice decât par.

Prin aceste butoane aplicațiile te puteau urmări, indiferent dacă apăsai pe ele sau nu. Acum, Apple a decis să oprească acest lucru. În cea mai recentă versiune a Safari îți va apărea o notificare în care ești întrebat dacă vrei să fii urmărit sau nu. Așadar, utilizatorul de internet poate decide ce fel de informații ar vrea să rămână confidențiale.

Apple a demonstrat asta pe scenă în timpul evenimentului WWDC, iar Safari a arătat următorul mesaj: „Permiți facebook.com să utilizeze cookie-uri?” Practic, acesta nu este un atac voalat, ci unul direct asupra Facebook și asupra lui Mark Zuckerberg, între timp devenit o țintă ușoară pentru cei care militează pentru drepturile la intimitate pe internet.

Pe lângă cookies, companiile însetate de datele utilizatorilor folosesc și alte metode pentru a te urmări pe internet. Una dintre aceste metode se numește „fingerprinting”. La fel cum cineva poate fi identificat după amprentă și dispozitivul tău poate fi identificat în funcție de anumite caracteristici precum configurația dispozitivului, ce plug-in-uri ai instalate sau, chiar și, ce fonturi ai instalate pe computer.

Apple vrea să oprească acest lucru prin implementarea unui sistem de configurare simplificat al pagini web, prin interzicerea plug-in-urilor de tip legacy. Drept urmare, utilizatorii de Mac nu vor mai putea fi identificați la fel de ușor, a explicat Craig Federighi, vicepreședintele Apple.

Aceasta nu este doar o lovitură pentru Facebook, care se bazează pe vânzarea de reclamă, ci și pentru Google pentru care reclamele sunt o sursă de venit la fel de importantă.

Apple, prin acest atac, se bazează pe faptul că este una dintre puținele companii de tehnologie din lume care nu face bani din reclame, atrăngând atenția asupra modului în care Google și Facebook fac bani. Practic, informațiile strânse de butoanele de „like” și alte metode de urmărire înseamnau bani în buzunarele celor doi mari vânzători de publicitate, Facebook și Google.

Astfel, schimbarea Apple ar trebui să afecteze direct cele două companii. Dacă Facebook nu știe că tu tocmai ai vizitat site-ul H&M atunci rețeaua socială nu va ști să-ți arate reclame la haine de la retailerul suedez.

Totuși, Safari nu are foarte mulți adepți, chiar și mulți utilizatori de Mac apelează la browserul Chrome sau Firefox pentru a naviga pe internet. Totuși, poate și alte companii, urmând exemplul Apple, ar putea face ceva similar și Facebook ar putea avea de suferit.