04 oct. 2017 | 16:59

Cum reușesc inovațiile care ne sporesc confortul să schimbe piața

ACTUALITATE
Cum reușesc inovațiile care ne sporesc confortul să schimbe piața

De cele mai multe ori, tehnologiile care apar pe piață le completează pe cele deja existente, însă uneori, noile apariții transformă radical peisajul, pe care chiar reușesc să îl acapareze.

De-a lungul ultimelor decenii, am avut de-a face cu diverse invenții care au reușit să schimbe masiv piețele, consumatorii reorientându-se rapid către noile produse. Într-adevăr, vorbim aici de inovație, care joacă un rol important în succesul produselor de pe piață: dacă nu vii cu ceva nou, produsul tău nu se va bucura de prea mult succes. Nu mai descoperim apa caldă, însă avem toate posibilitățile de a reinventa roata, ceea ce s-a și întâmplat de câteva ori.

iPod-ul ne-a făcut să spunem „adio” casetelor audio

Apple iPod-nano-evolution-2005-2011

Casetele audio au fost la mare căutare timp de mulți ani, iar piața a fost deservită nu doar de vânzătorii autorizați, ci și de cei de la tarabele unde se vindeau bootleg-uri de tot felul. Cel mai probabil, aveai acasă un casetofon la care puteai asculta o casetă sau mai multe, în funcție de preferințe și de ce-ai găsit la ”magazin”. Dacă erai ceva mai norocos, poate aveai un Walkman, cu ajutorul căruia puteai să-ți iei muzica la purtător, asta dacă nu voiai să folosești un boombox.  CD-urile au venit în completarea casetelor și au avut parte de un început timid, însă s-au afirmat ulterior pe piață.

Cu toate acestea, revoluția nu a venit nici de la casete și nici de la CD-uri, care aveau nevoie de dispozitive portabile, însă nu de dimensiuni foarte reduse. Schimbarea a venit pe 21 octombrie 2001, când a fost dezvăluit pentru prima dată iPod-ul. Acesta era prezentat cu sloganul ”1000 de cântece în buzunarul tău”, având o capacitate de stocare de 5GB. Odată cu intrarea pe piață a unui asemenea produs, popularitatea casetelor a scăzut rapid, iar în următorii ani, și CD-urile au avut aceeași soartă.

Streaming-ul online ne-a scăpat de stresul returnării casetelor video închiriate

Cloud Music Library va putea stoca acum 100.000 de piese

Casetele video au dispărut în negura istoriei la fel precum cele audio, după ce tehnologia a avansat într-atât încât să ofere alternative mai mult decât viabile. Închirierile de casete video au fost foarte în vogă, chiar și la noi, mai ales după ce din ce în ce mai multe persoane și-au permis un video. Dacă erai mai norocos, aveai ceva casete acasă la care te puteai uita o dată, de două ori, poate de trei ori, până te plictiseai. Dacă nu-ți permiteai luxul de a avea propria colecție de filme pe casetă, trebuia să te duci la un centru de închiriere.

Aveai de ales dintre sute de titluri, fie că vorbeam de comedii, drame sau filme pentru adulți, iar închirierile mergeau strună, doar că stăteai cu stresul că trebuie să returnezi caseta, iar uneori uitai complet de asta. Unde-au dispărut magazinele astea? S-au mutat pe calculator, întâi pe hard drive-uri, unde lumea era dornică să salveze filme de pe internet, de multe ori de o calitate îndoielnică. Datorită vitezelor tot mai mari la internet, evoluția a mers în direcția streaming-ului online, care este gata să transforme piețele.

Nu trebuie să te mai duci la magazinul de închirieri video ca să vezi un film bun, la fel cum nu mai trebuie nici să intri pe site-ul preferat de torrente ca să găsești un ”camrip”; serviciile de streaming online îți oferă conținut de înaltă calitate, fie la rezoluții Full HD, fie 4K, iar totul este la doar câteva apăsări de buton.

Țigările sunt lăsate în urmă rapid de IQOS

Dacă acum câteva decenii fumatul era ubicuu și promovat prin tot felul de campanii de publicitate, care au convins zeci de milioane de oameni că acest obicei este unul sănătos. Lucrurile s-au schimbat în ultimii douăzeci de ani, mai ales, lumea înțelegând că fumatul nu are beneficii de sănătate, ba chiar din contră. Știm cu toții că inhalăm zeci de substanțe cancerigene atunci când fumăm, fie că o facem activ sau pasiv. Nici măcar acest gând nu-i face pe toți să se lase de fumat. Unii caută alternative și dau de țigările electronice sau de IQOS.

Într-o perioadă în care mai toate lucrurile din jurul nostru devin inteligente, fie că vorbim despre televizoare sau despre mașini de spălat, de ce n-ar fi și rândul țigărilor să intre în rândul device-urilor smart? Cam asta face IQOS, care dorește să ofere o alternativă la fumatul clasic, venind cu mai puține riscuri la pachet. Spre deosebire de țigările clasice, dispozitivul îți oferă gustul de tutun exclusiv prin încălzire, fără să ai de-a face cu un proces de ardere, cu fum care să-i deranjeze pe alții sau cu scrum pe care să-l împrăștii peste tot. Nu trebuie decât să-ți amintești să încarci țigara înainte să înceapă ziua de lucru, iar apoi te poți baza pe un produs care te scapă de multe neplăceri asociate fumatului clasic.

Astfel de produse ne arată cât de mult contează inovația în ceea ce privește evoluția pieței. Observăm că unul dintre factorii determinanți pentru succesul unor asemenea produse este sporirea confortului utilizatorului. Nu trebuie să te mai cari după tine cu un device butucănos și cu câteva casete în rucsac pentru a asculta muzică, nu trebuie să mai mergi până la magazinul de casete pentru a putea vedea un film și nu trebuie să mai ai parte de clasicele dezavantaje atunci când ai vrea să-ți aprinzi o țigară.