Cea mai fierbinte planetă din universul cunoscut are parte de un destin fascinant

11:27 06.06.2017

O planetă asemănătoare lui Jupiter este mai fierbinte decât multe alte stele existente în universul cunoscut și oamenii de știință susțin că are parte de un destin fascinant.

Aflată la 650 de ani lumină depărtare, această planetă fierbinte își face veacul în jurul soarelui ei (KELT-9) și, ceea ce este interesant, lasă în urma ei o coadă strălucitoare de gaz, asemenea unei comete supraîncălzite.

Planeta descoperită de astronomi orbitează în jurul stelei KELT-9 pe la polii ei, la o viteză mare. Aceasta poartă denumirea KELT-9b și nu cunoaște o perioadă de revoluție (nu se învârte în jurul axei sale). Asta înseamnă că o parte a sa îndură constant radiațiile solare intense, în timp ce cealaltă este imersată într-o noapte perpetuă.

Partea luminată a planetei (care are de trei ori dimensiunea lui Jupiter) atinge temperaturi de 4.300 de grade celsius, ceea ce înseamnă că este cu aproximativ 2.000 de grade mai rece ca Soarele din sistemul nostru solar. În ciuda dimensiunii impresionante și a temperaturii ridicate de la suprafața sa, oamenii de știință susțin că aceasta nu are calitățile necesare ale unei stele. Asta pentru că centrul planetei nu este suficient de fierbinte pentru a suferi reacții de fuziune nucleară între heliu și hidrogen, notează Popular Science.

Radiațiile intense și temperaturile foarte mari ale planetei dau naștere unei cozi strălucitoare de gaz, asemenea celei ale unei comete. Mai mult, condițiile climatice la care este expusă partea luminată a planetei ne arată că moleculele de apă și metan nu se pot forma pe suprafața ei.

Multe alte caracteristici ale planetei rămân o necunoscută, dar cercetătorii consideră că orbita stranie a KELT-9b ne indică un trecut violent al acesteia și posibilitatea ca un alt obiect ceresc să se fi izbit de ea asemenea unei bile de biliard.

Se pare că nici viitorul planetei nu este foarte strălucit, iar radiațiile intense la care aceasta este supusă ar putea duce la evaporarea totală a ei sau pierderea totală a gazelor ar putea-o transforma într-un nucleu de rocă. Dar se poate și mai rău pentru că KELT-9b ar putea izbucni într-o explozie de mari proporții.

Până în acest viitor îndepărtat, astronomii își propun să colecteze mai multe date despre atmosfera planetei, inclusiv care sunt procesele care permit transferul de căldură din partea fierbinte a acesteia către cea rece și întunecată. Vânturile puternice ar putea facilita această redistribuire, dar sunt necesare mai multe observații pentru a confirma acest lucru.