24 mai 2016 | 11:53

O peșteră din România, descoperită de comuniști, i-a uimit pe cercetătorii din toată lumea

ȘTIINȚĂ

Peștera Movile a impresionat cercetătorii din toată lumea.

O peșteră din România este considerată una dintre cele mai importante descoperiri ale secolului trecut. Izolată de mediul exterior pentru aproximativ 5,5 milioane de ani, Peștera Movile a fost descoperită de români în anul 1986, atunci când explorau împrejurimile Mangaliei pentru a stabili zona în care vor construi o termocentrală.

[related]

Grupul pentru Explorări Subacvatice și Subterane (GESS) este cel care se ocupă în prezent de peștera în care trăiesc creaturi unice pe Pământ. Au fost descoperite până în prezent 48 de specii de păianjeni, scorpioni, miriapozi, lipitori și alte vietăți, iar 33 dintre acestea se găsesc doar în Peștera Movile.

Peștera Movile

„Mediul din subteran este foarte bogat în hydrogen sulfurat (8-12 mg/l), nivelul oxigenului este destul de redus (maximum 10%), nivelul dioxidului de carbon este ridicat (2-3,5%), în timp ce nivelul metanului este destul de ridicat (1-2%). Apa din peşteră are o compoziţie chimică diferită faţă de fântânile din apropiere, iar în sedimentele din peşteră nu s-au găsit izotopii radioactivi comuni în solul României după accidentul de la Cernobâl din 1986“, au menționat cei de la GESS, conform Adevărul.

Desigur, majoritatea creaturilor care pot fi întâlnite acolo nu pot vedea și nu sunt pigmentate. Dar pentru a se descurca mai bine în mediul extrem de dificil și pentru a naviga mai ușor prin întunericul din galerii, ele au dezvoltat membre și antene de mari dimensiuni.

[readmore]

Una dintre cele mai interesante caracteristici ale ecosistemului din interiorul Peșterii Movile este chemosinteza pe care acesta se bazează. Întrucât nu există lumină naturală, fotosinteza nu a fost posibilă, iar bacteriile au fost nevoite să obțină energie și carbon din diverse reacții chimice.

De 30 de ani, peștera este explorată de cercetători din toată lumea, însă aceștia nu au reușit nici până acum să descifreze toate misterele din spatele acesteia. Modul și perioada în care vietățile s-au adaptat la condițiile vitrege din interiorul peșterii este unul dintre ele. Altul ar fi hrana care a reușit să le întrețină în toată această perioadă.