15 feb. 2016 | 18:57

Cum să fii un erou: așa poți pilota un avion în caz de urgență

FEATURE
Cum să fii un erou: așa poți pilota un avion în caz de urgență

Zbori cu un avion de linie și brusc ambii piloți ai avionului și-au pierdut cunoștința, sau din varii motive nu mai sunt în stare să piloteze avionul. Iată care sunt pașii de urmat astfel încât să scapi cu viață.

O situație excepțională, precum un atac terorist sau un șir absolut tragic de evenimente, duce ca atât pilotul, cât și copilotul avionului în care te afli, să nu mai poată controla avionul până la o pistă de aterizare. Ce faci? Majoritatea oamenilor ar cădea în disperare și s-ar lăsa în mâna destinului, probabil și a morții. Tu nu, tu ești fratele vitreg al lui Bruce Willis așa că a venit vremea să arăți că ești un adevărat erou, deci ești gata să salvezi vieți la nevoie. Cum cockpiturile avioanelor diferă puțin, e important să știi în ce avion te afli. Cum cel mai popular avion de linie din lume este Boeing 737, tutorialul nostru s-ar putea să te ajute la un moment dat.

Mulțumită clipului ridicat pe YouTube de pilotul profesionist Tim Morgan, uite ce trebuie să faci:

NU te panica și intră în contact cu turnul de control

Avionul tău este o bijuterie a tehnologiei moderne și în momentul în care ai intrat în cockpit e foarte posibil să fie pe pilot automat, deci avionul nu cade nicăieri. Caută panoul de control al frecvenței radio și selectează VHF-1 în grupul de selecție al microfonului astfel încât să nu vorbești cu pasagerii din spate ci cu turnul de control. E posibil ca legătura cu turnul să fie deja făcută de către piloți așa că tot ce trebuie să faci e să apeși pe butonul MIC de pe manșă și să spui ”MAYDAY MAYDAY MAYDAY” ca apoi să încerci să explici situația turnului de control în engleză.

Ascultă corecțiile de altitudine și direcție din partea turnului de control

Avionul zboară într-o direcție dată de pilotul automat. Când turnul de control îți va oferi o nouă direcție către un aeroport, îți va da un set de trei numere, care să-l introduci în panoul de control al pilotului automat care se află imediat sub ”parbriz”-ul cockpitului. Acolo vei găsi un buton sub care va scrie HEADING. Învârte de el până când îți va apare numărul dat de turnul de control. Avionul nu se va întoarce imediat pentru că este încă sub influența pilotului automat. Apasă pe butonul HEAD SEL ca noile coordonate să se aplice imediat.

De asemenea, nu poți ateriza un avion fără să scazi din altitudine. Butonul care schimbă altitudinea se află în același panou al pilotului automat, așa că introdu datele pe care turnul de control ți le oferă, cum ar fi ”coboară la o altitudine de 10.000m”. Dacă avionul nu coboară, apasă pe butonul LVL CHG. Avionul va coborâ imediat. Nu te speria dacă vezi manetele sau cele două manșoane că se mișcă singure, totul e perfect normal.

Încetinește avionul

Nu ai cum să aterizezi avionul cu care zbori dacă nu reduci altitudinea, dar și viteza. Trebuie să menții constant legătura cu turnul de control care îți va oferi mereu toate informațiile necesare de care ai nevoie așa încât să poți ateriza în siguranță. De exemplu, dacă turnul îți va cere să încetinești la o anumită viteză, precum 330 de noduri (unitățile de măsură a vitezei în aviația românească sunt inspirate de cele anglo-saxone), trebuie să găsești butonul unde scrie IAS/MACH și să introduci exact aceste cifre. Apoi apasă pe butonul SPD/INTV. Butonul va impune automat reducerea de viteză.

Alte situații care pot apărea în timpul zborului

Schimbarea frecvenței către alt turn de control este de asemenea importantă. Dacă va trebui să treci pe o frecvență cum ar fi ”128.63”, va trebui să te întorci la panoul din dreapta unde se află setările audio și poți folosi butonul mare pentru a seta frecvența principală, iar pe cel mic ca să setezi ultimele cifre. Apasă pe butonul TRANSFER ca schimbarea să aibă loc.

Așteaptă-te să introduci noi parametri de viteză și altitudine atunci când noul turn de control ți-o va cere. La fel, trebuie doar să introduci noile cifre oferite prin intermediul butonului HEADING. La fel va trebui să faci și cu viteza cu butonul IAS/MACH și SPD/INTV. Dacă avionul nu încetinește destul de repede, poți activa frânele aerodinamice aflate la prima manetă din dreapta ta.

Pregătește aterizarea

Turnul de control te va ghida ușor, ușor către o pistă de aterizare indicându-ți noi parametri de viteză și altitudine din când în când, până atunci ești destul de jos și mergi suficient de încet astfel încât să poți ateriza.

Pentru un Boeing 737 altitudinea ideală pentru aterizare este de 2000 de picioare și o viteză aflată între 130 și 115 noduri. Turnul de control va avea grijă să atingi acești parametri.

Partea cea mai grea, aterizarea

Un avion de linie nu poate zbura la o viteză aflată sub 135 de noduri (250km/h) fără flapsurile activate la maximum. Poziția flapsurilor se poate seta din maneta pe care scrie FLAPS dintre cele două scaune. Pe bord se poate vedea un set de instrucțiuni care arată la ce viteze flapsurile mai pot fi coborâte la diferite unghiuri. Unghiul maxim se alfă la 40 de grade când avionul zboară sub 135 de noduri. Cum încetinești avionul sub 250 de noduri coboară flapsurile treptat, până când ajungi la 135 de noduri.

Pentru coborârea trenului de aterizare, maneta din centrul panoului de bord trebuie lăsată în jos. Deasupra ei se vor aprinde trei butoane verzi care vor confirma că trenul de aterizare a coborât în siguranță.

Pentru a dezactiva pilotul automat trebuie să apeși fie butonul CMD A sau CMD B (cel care este aprins) aflate lângă butonul de ALTITUDE. Acum tu vei controla manual avionul. Încearcă să te aliniezi direct cu pista și corectează traseul cu mișcări cât mai fine. Coborârea trebuie să fie una cât mai ușoară cu putință.

Luminile PAPI de pe pistă îți vor indica felul în care te apropii de pistă. Două lumini PAPI albe și două roșii sunt ceea ce cauți. Dacă sunt prea multe roșii, ești prea jos, dacă sunt prea multe albe, ești prea sus.

Atunci când cobori, o voce robotică va începe să îți transmită distanța față de sol. Când vocea va spune ”50m” trage ușor de manetă până când botul va atinge orizontul. La scurt timp după aceea roțile vor atinge pământul.

Oprește avionul

Pentru a frâna aparatul de zbor va trebui să tragi complet în spate frâna aerodinamică și să ridici cele două manete din fața ei. Acestea vor inversa fluxul jetului motoarelor către față. În același timp, apasă pe pedalele din față care acționează frânele trenului de aterizare. Când avionul atinge 100km/h poți deja să îl frânezi doar din pedale, așa că poți culca la loc cele două manete care direcționează fluxul motoarelor.

Odată ce avionul s-a oprit complet, poți închide motoarele trăgând în jos micile manete aflate sub manetele mari care controlează puterea motoarelor.

Alarmele probabil vor continua să urle în jurul tău, dar deja te-ai obișnuit cu asta până acum, așa că te poți ridica din scaun și să lași echipele de intervenție să evacueze avionul.

De acum înainte poți fi sigur că ”Die Hard 2” și ”Pasagerul 57” sunt desene animate pentru tine iar în cartierul tău tocmai urmează să ți se ridice o statuie. Felicitări!