06 iul. 2015 | 08:28

Mașinile românești de care nu ai auzit niciodată

ENTERTAINMENT
Mașinile românești de care nu ai auzit niciodată

Industria auto din România ne-a adus Dacia, Oltcit și Aro. Alte șase mărci ar fi trebuit să apară dar nu au mai făcut-o, prima chiar în 1880.

Săptămâna trecută am vorbit despre Aurel Perșu și al sau automobil aerodinamic. Azi vorbim despre alți șase români, temerari ai industriei auto românești, care nu sunt atât de cunoscuți pentru că mașinile lor nu au fost produse la scară mai mare, relatează 4tuning.ro.

[related]

Prima mașină românească la 1880

Dumitru Vasescu - 1880

Născut în 1859, Dumitru Vasescu este  omul care a inventat primul automobil românesc, în urmă cu două secole. În 1880, la Paris, Dumitru Vasescu construiește primul autovehicul personal, cu motor pe aburi. La acea vreme nu existau încă motoare termice, iar puținele vehicule care existau și aveau motor pe aburi erau utilaje agricole.

Cum trebuie să se fi uitat lumea la românul nostru, care se plimba pe străzi, printre trăsuri, numai că a lui nu era trasă de cal. Automobilul a ajuns o singură data în România în 1906 și a fost expus la Școala de Poduri și Șosele din București unde Dumitru Vasescu a fost și profesor. Informații despre ce s-a întâmplat ulterior cu prima mașină românească nu prea există, dar ne putem bucura de moștenirea lăsată de Dumitru Vasescu.

Roadster-ul din 1945

Roadster-ul M. R. 1945

Numele decapotabilei de două locuri este M. R. Și reprezintă chiar numele constructorului. Radu Manicatide s-a născut în 1912 fiind fiul unui profesor de pediatrie. Pleacă la facultate în Franța, la Paris, unde urmează cursurile Școlii de Aeronauticムși Construcții Automobile. În 1937 termină șef de promoție și își urmează cu adevărat pasiunea. În 1945 Radu Manicatide construiește un roadster de mici dimensiuni la uzina IAR de la Brașov.

Mașina avea două locuri, un motor în doi timpi de pe o motocicletă, producând în jur de 11 cai putere, poziționat în spate și capabil să împingă mașina până la 70 Km/h. Greutatea mașinii era de 270 kg, aspectul interesant fiind caroseria inspirată de Jaguar XK120. În 1947 s-au construit trei vehicule dotate cu motor IAR002 cu patru cilindri în linie, capabile să producă 45 de cai putere.

Versiunea dotată cu IAR002 atingea 124 Km/h, existând chiar și variante de 100 de cai putere, cu anumite modificări făcute motorului în doi timpi și patru clindri. Toate aceste progrese fiind făcute de Radu Manicatide, pe care îl putem numii inventatorul primei și singurei mașini sport din România. Cred că ar avea succes un model M.R. 2015, nu credeți?

Automobilul Malaxa 1945

Autoturismul Malaxa 1945

Tot în 1945 apare poate cea mai elegantă mașină construită veodată de un român. Nicolae Malaxa, realizatorul automobilului, a fost un inginer și întreprinzător român care s-a născut în 1884 la Huși. Autoturismul a fost construit în fabricile industriașului de la Reșița, iar proiectul aparținea unui grup de ingineri de la uzinele A.S.A.M. și Malaxa din București. Mașina avea un motor cu trei cilindri în stea, răcit forțat cu aer.

Răcirea motorului a influențat design-ul mașinii, între plafon și acoperiș fiind lăsat un spațiu pentru canalizarea aerului către motorul poziționat în spate. Acesta producea 30 de cai putere și împingea mașina cu ajutorul tracțiunii spate până la 120Km/h. Automobilul era extraordinar de confortabil datorită faptului că întreaga caroserie era așezată pe sașiu prin tampoane de cauciuc, groase de 10 cm.

Între 1945 și 1947 au fost produse aproape 2000 de unități Malaxa, majoritatea plecând spre export. Povestea mașinii se termină puțin cam trist  datorită unui oficial de la Moscova. Generalul rus se afla la Sofia, unde s-a plimbat cu un exemplar Malaxa. A fost atât de impresionat încât la întoarcerea sa la Kremlin a ordonat mutarea uzinei de la Reșița la Podgorye în Urali. Nicolae Malaxa a reușit să își vadă visul împlinit la o scară mai mare, doar pentru a îi fi luat. Acesta s-a stins din viață în 1965 în New Jersey.

GAL – mașina cu trei roți din 1954

Three-wheeler GAL 1954

GAL este singurul microautomobil românesc și nu cred că va mai exista altul vreodată. Gheorghe Gal a fost un campion la motociclism în anii `30. A construit microautomobilul cu trei roți manual în câteva exemplare, mașinuța dispunând de două locuri și motor Jawa de 250 de centimetri cubi. Motorul producea 12 cai putere și era nevoit să împingă 260 de kg pe care îi putea duce până la 75 Km/h. În anii `50 autoturisuml cu trei roți era o adevărată apariție pe străzile din București. Gheorghe Gal a preluat conceptul de la mașina cu trei roți a celor de la Morgan și aspira să construiască un astefel de automobil și cu patru locuri.

Mașina Rodica 1957

Automobilul Rodica 1957

În anii `50 la Brașov, un inginer numit Nicolae Lucaci a construit poate cel mai puțin cunoscut automobil. Mașina a fost botezată Rodica, după fetița inginerului. Acesta a construit singur motorul și a utilizat o transmisie de Skoda Felicia, iar autoturismul Rodica a parcurs peste 50.000 de km fără probleme. Nu am reușit să găsim mai multe informații despre Lucaci și a sa Rodica, în afară fotografia de mai sus.

De Karaso Simplon 2000

DeKaraso Simplon 2000

Aproape cinci decenii aveau să treacă de la Rodica până când alt român se punea la treabă să construiască un automobil. Ne întoarcem la Reșița unde în anii 2000 a fost realizat un cabrio inspirat de roadsterele din anii `50. Producătorii modelului românesc au chiar și un website iar sub capotă mașinii se află un propulsor Renault E7J de 1.4 litri care produce 75 de căi putere. Caroseria este realizată din rășină poliesterica iar infrastructura este împrumutată de pe o Dacia Solenza. De Karaso Simplon poate fi comandat și cu un nivel de echipare mai sportiv, care duce performanțele mașinii în jurul cifrelor de 200 de căi putere.

Mă bucur să văd că inițiativă și pasiunea pentru auto nu a dispărut complet în România. Țara noastră are un trecut bogat în reușite iar lumea sportului cu motor conține câteva nume românești demne de tot respectul nostru. Continuarea tradiției lăsate de numele mari din acest articol și din cele ce vor urma trebuie respectată, iar având în vedere ce se întmplă cu Dacia și Renault, avem ocazia ideală de a ne pune pe treabă.