Fosilele găsite în China demonstrează că dinozaurii cu pene au existat

, 19 Iul, 10:09

Nu ştim dacă este doar o coincidenţă faptul că lansarea Jurassic World coincide cu noi descoperiri în ceea ce priveşte dinozaurii, dar admitem că e o sincronizare interesantă.

„No feathers”. Acesta a fost tweet-ul prin care regizorul filmului Jurassic World a anunțat că velociraptorii din noul film nu vor avea pene. Cred că putem fi cu toții de acord asupra unui lucru: filmul nu ar fi avut parte de același succes dacă unii dintre cei mai importanți dinozauri ar fi avut o înălțime de 50 de centimetri și ar fi fost acoperiți de pene. Dar iată că ironia face ca dinozaurul descoperit de cercetători să fi fost unul împănat.

Acesta avea o o lungime de doi metri, iar fosila sa a fost descoperită în provincia Liaoning din China, transmite AFP, pe baza unui studiu publicat joi în Scientific Reports (Nature). Cu membre mici şi pene lungi, dinozaurul numit Zhenyuanlong Suni a trăit în perioada Cretacicului, adică acum circa 125 de milioane de ani.

fosila

„Fosila este atât de bine conservată încât putem vedea penele de pe o mare parte a corpului, inclusiv o serie de pene mari pe membre”, a declarat pentru AFP Steve Brusatte de la Universitatea din Edinburgh, Scoţia, coautor al studiului.

Zhenyuanlong semăna mai degrabă cu o pasăre monstruoasă, cu „un ucigaş cu pene şi puf”, potrivit lui Steve Brusatte, decât cu Velociraptor, deşi sunt rude apropiate, după cum o arată şi studiul. Ceilalţi dinozauri cu pene descoperiţi până în prezent erau animale mici, de mărimea unei pisici, cu picioare lungi şi aripi mari, acoperite de pene.

Mult mai mare, exemplarul recent descoperit măreşte familia dinozaurilor, dar îi şi uimeşte pe paleontologi. „Ridică o mare întrebare: de ce animalul are aripi? În niciun caz nu îi foloseau pentru a zbura. Este prea mare, iar aripile sunt prea scurte”, arată Steve Brusatte. „Poate îi foloseau să se mândrească sau să îşi protejeze ouăle în cuib. Poate că aripile nu s-au dezvoltat pentru a-i permite să zboare, ci în alt scop”, spune cercetătorul.

„Acum câţiva ani, majoritatea paleontologilor ar fi spus că dinozaurii s-au dezvoltat cu pene în cursul evoluţiei lor pentru a putea zbura. Însă acum nu mai suntem atât de siguri”, a adăugat omul de ştiinţă.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!

Comentarii