19 iul. 2015 | 10:09

Fosilele găsite în China demonstrează că dinozaurii cu pene au existat

Fosilele găsite în China demonstrează că dinozaurii cu pene au existat

Nu ştim dacă este doar o coincidenţă faptul că lansarea Jurassic World coincide cu noi descoperiri în ceea ce priveşte dinozaurii, dar admitem că e o sincronizare interesantă.

„No feathers”. Acesta a fost tweet-ul prin care regizorul filmului Jurassic World a anunțat că velociraptorii din noul film nu vor avea pene. Cred că putem fi cu toții de acord asupra unui lucru: filmul nu ar fi avut parte de același succes dacă unii dintre cei mai importanți dinozauri ar fi avut o înălțime de 50 de centimetri și ar fi fost acoperiți de pene. Dar iată că ironia face ca dinozaurul descoperit de cercetători să fi fost unul împănat.

Acesta avea o o lungime de doi metri, iar fosila sa a fost descoperită în provincia Liaoning din China, transmite AFP, pe baza unui studiu publicat joi în Scientific Reports (Nature). Cu membre mici şi pene lungi, dinozaurul numit Zhenyuanlong Suni a trăit în perioada Cretacicului, adică acum circa 125 de milioane de ani.

fosila

„Fosila este atât de bine conservată încât putem vedea penele de pe o mare parte a corpului, inclusiv o serie de pene mari pe membre”, a declarat pentru AFP Steve Brusatte de la Universitatea din Edinburgh, Scoţia, coautor al studiului.

Zhenyuanlong semăna mai degrabă cu o pasăre monstruoasă, cu „un ucigaş cu pene şi puf”, potrivit lui Steve Brusatte, decât cu Velociraptor, deşi sunt rude apropiate, după cum o arată şi studiul. Ceilalţi dinozauri cu pene descoperiţi până în prezent erau animale mici, de mărimea unei pisici, cu picioare lungi şi aripi mari, acoperite de pene.

[related]

Mult mai mare, exemplarul recent descoperit măreşte familia dinozaurilor, dar îi şi uimeşte pe paleontologi. „Ridică o mare întrebare: de ce animalul are aripi? În niciun caz nu îi foloseau pentru a zbura. Este prea mare, iar aripile sunt prea scurte”, arată Steve Brusatte. „Poate îi foloseau să se mândrească sau să îşi protejeze ouăle în cuib. Poate că aripile nu s-au dezvoltat pentru a-i permite să zboare, ci în alt scop”, spune cercetătorul.

„Acum câţiva ani, majoritatea paleontologilor ar fi spus că dinozaurii s-au dezvoltat cu pene în cursul evoluţiei lor pentru a putea zbura. Însă acum nu mai suntem atât de siguri”, a adăugat omul de ştiinţă.