Începând de mâine, 1 martie, înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) devine obligatorie pentru transmiterea cererilor, înscrierilor și a altor documente către organele fiscale, potrivit anunțului făcut de ANAF. Cine trebuie să folosească SPV și ce se întâmplă dacă nu e folosit, afli în rândurile de mai jos ale acestui articol.
Potrivit unui anunț făcut de ANAF, SPV devine obligatoriu de marți, 1 martie 2022, cu toate că Declarația 700 (D700) nu este încă actualizată. Astfel, azi este ultima zi în care se mai pot depune la ANAF documente în format fizic.
De mâine, contribuabilii care desfăşoară activităţi economice într-o formă de activitate autorizată vor folosit SPV pentru transmiterea cererilor, înscrisurilor sau a oricăror altor documente către organele fiscale.
Menționam anterior că D700 încă nu este actualizată și, prin urmare, nu poate fi depusă pentru cod de TVA național, cod de TVA special pentru operațiuni intracomunitare, sediu secundar sau pentru TVA la încasare. Cu alte cuvinte, pe site-ul ANAF se găsește tot formularul din 2018, în ciuda faptului că anul trecut, mai exact pe 25 octombrie, a fost publicat un ordin de modificare. Așadar, formularul 010 trebuie depus tot fizic.
Cine trebuie să folosească SPV? Ei bine, conform ANAF, această obligativitate revine persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent ca persoane fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale.
Citește și: ANAF, ultimatum pentru milioane de români. Ce riscă să pățească dacă nu se conformează
În cazul în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația de a comunica prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente, acestea fiind depuse la organul fiscal central în format letric, ele nu vor fi luate în considerare.
„În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță“, informează ANAF.
De asemenea, recomandarea ANAF pentru contribuabili este să întreprindă demersurile necesare pentru înregistrarea în Spațiul Privat Virtual până la data de 1 martie 2022, astfel încât să evite eventualele efecte negative care pot apărea în situația în care un document trebuie depus într-un anumit termen, iar acest lucru se realizează fizic și nu prin intermediul SPV (de pildă pierderea dreptului de a beneficia de o facilitate fiscală, aplicarea unor amenzi, etc).