Unul din cei mai importanți retaileri de pe piața europeană este, fără îndoială, Lidl, parte a grupului Schwarz, alături de Kaufland. Deviza ultimilor ani ai LIDL a fost produse proaspete, fie de la diferiți furnizori, fie sub marca proprie, precum laptele Pilos și multe altele. Dar, deși retailerul declara că anumite mărci proprii vin țările unde activează, sau din alte state europene, lucrurile nu sunt întotdeauna ceea ce par. Așa s-a aflat, de exemplu, unde e produs acum laptele Pilos din LIDL, de fapt. Din păcate sunt mulţi români care habar nu au cum sunt păcăliţi de marile supermarketuri.
După cum știe mai toată lumea, Lidl este un magazin alimentar internațional care a fost deschis în anii 1970 în Germania și de atunci a crescut în mod spectaculos. Lidl însuși subliniază că se adresează clienților inteligenți, oferind produse alimentare de înaltă calitate la cel mai mic preț posibil, având aproape 10 000 de magazine în 25 de țări.
Modelul de afaceri al Lidl se bazează pe reducerea costurilor inutile, cum ar fi designul interior și alte cheltuieli similare, unde se străduiește să fie rentabil și conștient de costuri. După cum spun ei în mod simplu, cheia succesului Lidl este simplitatea, vânzarea de produse de cea mai bună calitate la cel mai mic preț posibil. Un alt aspect implementat de-a lungul anilor de retailer au fost produsele de marcă proprie, dar care erau și sunt produse de diverși parteneri.
Așa se face că până în 2012, de exemplu, Lidl avea să-și schimbe pentru a treia oară furnizorul de lapte proaspăt Pilos. La câteva luni de la ruperea colaborării cu Albalact și transferul producției de lapte proaspăt sub marca Pilos către Carmolact, Lidl schimba din nou furnizorul.
De data aceasta, decizia lor era una radicală, mutând producția în Polonia, iar cu siguranță, decizia retailerului nu s-a datorat prețului producției, deoarece a păstrat în sortiment alți doi furnizori locali. După ce a început cu Carmolact colaborarea pentru cele două sortimente de lapte proaspăt în Tetra Pak, de 1,5% și 3,5% grăsime, retailerul a încercat să securizeze categoria prin listarea a două noi sortimente sub marca proprie Pilos, fiecare fiind produs de un alt producător român, conform BrandPrivat.
Vezi și: Gigantul Lidl este dat în judecată pentru o sumă uriașă. Ce s-a întâmplat, e scandal mare
Astfel, în sortimentul Lidl a apărut laptele proaspăt 1,5% grăsime în pungă de 1 l, produs la Suceava de Coza Rux, alături de un ambalaj PET de 1l, tot de 1,5% grăsime, produs de Ecolact Prod Păulești. Transferul producției în Polonia aducea, odată cu schimbarea ambalajului, și câteva modificări în rețeta produsului.
Publicația amintită anterior mai spune că Lidl avea la acel moment un lapte pasteurizat cu mai multă grăsime, 2% grăsime față de 1,5% înainte, și cu o valabilitate mult mai mare, peste trecerea a 20 de zile. Oricum, retailerul elimina preventiv cuvântul „proaspăt” de pe eticheta produsului. Privită din exterior, decizia Lidl era una radicală, iar în același timp, ea putea fi pentru producătorii români o temă de gândire asupra modului de abordare a unor articole de volum, în colaborare cu un discounter. Pentru că, în final, puse în cifre, cele două articole transferate în Polonia, însemna pierderea unui contract de peste 5 milioane de litri anual, cu o valoare de peste 2 milioane de euro.
În 2020, conform unor date din piață, majoritatea produselor lactate rregăsite în rafturile magazinelor Lidl din această parte de Europă proveneau din Polonia, țară unde, așa cum menționa BrandPrivat.ro, își muta producția de lapte Pilos.
Mărcile proprii, fabricate în Polonia, au devenit un succes în afara țării, stimulând exporturile poloneze. În 2019, exportul Lidl de mărci precum Pilos, Bluedino sau Cien, produse în Polonia special pentru lanțul de magazine, s-a ridicat la 3,1 miliarde de zloți polonezi, făcând din Lidl cel mai mare exportator de produse alimentare poloneze. Comparativ cu 2018, era o creștere de 600 de milioane de zloți. Prin trimiterea produselor de la 241 de producători în 25 de țări cu magazine Lidl, compania susținea extinderea afacerilor poloneze în străinătate.
Tot în 2020 datele arătau că cei mai mari destinatari ai produselor poloneze sunt Lituania, Slovacia, Republica Cehă, România și Ungaria, ceea ce făcea ca acest tip de export să fie atât de atractiv, având la bază disponibilitatea punctelor de distribuție. Cu peste 10.000 de magazine în toată Europa, compania germană asigura producătorilor polonezi că produsele lor vor fi oferite în rețelele sale de magazine. Compania Serpol Cosmetics, care produce produse chimice de uz casnic și cosmetice sub marca Cien, este una dintre firmele care a beneficiat de colaborarea cu Lidl.
„Produsele sale pot fi găsite în magazinele din Polonia, dar și în străinătate. Datorită acestei cooperări, compania a înregistrat o creștere a vânzărilor de 78% în volum față de media lunară a vânzărilor realizate în 2019.”, decalra în 2020 Aleksandra Robaszkiewicz, purtătorul de cuvânt al Lidl.
Dar, rămâne totuși întrebarea „De unde e produs laptele Pilos din LIDL, de fapt?”, iar răspunsul îl dă cea mai recentă analiză ZF.ro, conform căreia, laptele Pilos din LIDl este fabricat mai nou la Brașov, care este de altfel producătorul brandului Olympus, spune ZF.ro, dar și în colaborare cu „FrieslandCampina, producătorul brandului Napolact și Lacto Food, companie care a preluat recent producţia de iaurturi BioEF, pentru lactatele Pilos, marca privată a retailerului”, conform informaţiilor de pe ambalajele produselor analizate de ZF.
Publicația amintită mai spune că de curând retailerul și-a modificat și politica de etichetare a produselor și ca urmre a unei directive europene, și anume Regulamentul (UE) 1169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului Europei, regulament care precizează că „pe ambalaj să fie scris ori «produs în România pentru compania X» şi adresa procesatorului ori «produs de compania Y»”, a explicat pentru ZF Paul Anghel, directorul general al ANPC.
Cu alte cuvinte, laptele Pilos din LIDL este produs de aceleași companii care vând produse similare pe piața românească, dar la prețuri relativ mai mari, iar întrebarea care se poate pune, nu cumva există o concurență neloaială? Rămâne să răspundă ANPC și celelalte organe în drept.