Majoritatea dintre noi sunt de acord că economisirea banilor pe zboruri este un factor crucial atunci când ne rezervăm un zbor cu avionul spre o destinație, fie în interes de serviciu, fie în vacanță. De fapt, conform unor studii, 49% dintre toți respondenți au declarat că prețul a fost cel mai important factor atunci când a fost vorba de rezervarea zborurilor. În timp ce găsirea de zboruri ieftine este grozavă, să fii lovit de taxele ascunse ale companiilor aeriene nu este. Hai să vedem care sunt aceste taxe și cum ai putea să le eviți.
De ani de zile, site-urile web ale companiilor aeriene au ascuns costul real al unui bilet de avion prin separarea taxelor și comisioanelor de prețul de bază. Când vine vorba de rezervarea unui zbor, costul de zbor pe care îl vezi inițial nu este întotdeauna cel mai important.
Acel bilet de avion ieftin pare destul de grozav la început, dar în momentul în care ajungi la pagina de check-out, prețul s-a dublat brusc. Taxele ascunse ale companiilor aeriene, ca de altfel și în cazul altor comercianți, se mai cunosc și sub numele de comisioane nedorite.
Comisioanele nedorite sunt un tip de taxă suplimentară ascunsă pe care clienții trebuie să o plătească atunci când execută o tranzacție financiară. Aceste comisioane, ascunse ca niște cameleoni, se amestecă în fundal și se camuflează sub denumiri creative, comision administrativ, comision de comoditate, comision de procesare și altele asemenea.
Vezi și: Care sunt cele mai bune companii aeriene: cu cine trebuie să zbori în vacanță
Scopul lor general este de a ascunde faptul că vi se percepe o taxă mai mare pentru profitul suplimentar al companiei respective. De exemplu, atunci când ai încercat să cumperi un bilet de avion sau să rezervi o cameră de hotel, ai descoperit că prețul afișat pe prima pagină diferă de cel pe care îl vei plăti la finalul procesului de rezervare. Ăsta este un comision nedorit.
De la sfârșitul anului 2022, Casa Albă a fost angajată într-un război direct împotriva taxelor excesive de acest tip. Legea lui Joe Biden privind prevenirea taxelor nesolicitate (Junk Fee Prevention Act) a vizat în mod specific taxele surpriză provenite de la stațiunile turistice, taxele ascune ale companiilor aeriene, concerte și evenimente sportive, dar și de la furnizorii de servicii de cablu, internet și telefonie mobilă.
În timp ce administrația lui Biden cere măsuri drastice împotriva comisioanelor nesolicitate, ce mai așteaptă Europa? Biljana Borzan, membră a Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor din cadrul Parlamentului European, cunoscută pentru lupta sa de succes împotriva dublei calități a produselor, declara recent:
„Din câte știu eu, nu există încă un mecanism juridic la nivelul UE care să reglementeze această problemă, dar cu siguranță este nevoie de acest lucru. Când vine vorba de reglementarea serviciilor digitale, UE este avangarda în lume, dar în jurul așa-numitelor junk fees, SUA a preluat inițiativa. Mă tem că, din cauza volumului nostru de muncă actual, nu am ajuns la un consens asupra unui cadru legal.”, spune europarlamentarul.
Se pare că taxele ascunse nu sunt o prioritate pe agenda politică europeană, cel puțin în acest moment. Dar mai suntem oare neajutorați? Primul pas în această luptă ar fi identificarea acestor maeștri ai deghizării, societatea secretă a comisioanelor nesolicitate.
Vezi și: Lovitura majoră pe care Ryanair o dă companiilor low-cost din Europa. Wizzair este vizată
Indiferent că vorbim de companii mari sau de cele low-cost, practica cu taxele ascunse există, și nu de ieri de azi. Vă mai amintiți de vremurile bune când alegerea locului era inclusă în biletul de avion? Când puteai avea un loc în rândul de ieșire fără costuri suplimentare?
Când puteai să-ți înregistrezi bagajele, incluse în prețul biletului, fără a fi nevoit să plătești o asigurare suplimentară pentru a te asigura că acestea ajung la destinație? Când puteai să stai alături de partenerul tău de călătorie, iar însoțitorii de bord îți aduceau mâncare și băuturi la fiecare zbor, gratuit?
Ei bine, dacă da, ești oficial de modă veche. În zilele noastre, cumpărarea unui bilet de avion este ca și cum te-ai îmbarca într-o sesiune de cumpărături sălbatice, de parcă ai cumpăra 20 de produse, și nu unul singur.
Totul a început la sfârșitul anilor ’70, când dereglementarea companiilor aeriene a permis apariția transportatorilor low-cost care adaptau călătoriile la nevoile individuale. Dintr-o dată, zborul cu avionul a devenit ca și cum ai comanda dintr-un meniu de fast-food.
Puteai să alegi tariful de bază, dar apoi să plătești în plus pentru toate garniturile a la carte, adică bagaje, atribuirea locului, planul de masă și chiar privilegiul de a urca primul în avion.
În timp ce acest lucru a făcut ca zborul să fie mai accesibil pentru mulți, a redus, de asemenea, transparența prețurilor reale, precum și a deschis cutia Pandorei cu posibile venituri pentru compania aeriană. De exemplu, taxele pentru bagaje sunt atât de mari încât stimulează o abordare creativă a gestionării acestora.
Vezi și: Cum poți să cumperi mereu cele mai ieftine bilete de avion. Momentul în care trebuie achiziționate
Pasagerii care nu doresc să fie suprataxați își transferă lucrurile în bagajele de mână sau poartă pe ei o duzină de straturi de haine. Într-adevăr, dacă companiile aeriene nu pun pe un cântar pasagerii supraponderali de pe zboruri, cum de preocuparea pentru securitatea zborului începe brusc cu kilogramele bagajului? Și, din nou, dacă limita bagajului de mână este de 8 sau 10 kilograme, de ce trebuie să plătești o taxă pentru animale de companie dacă îți aduci pisica la bord?
În timp ce legea prevede că asistența specială pentru călătorii cu dizabilități este responsabilitatea companiei aeriene, și, evident, ar fi incorect din punct de vedere politic să se perceapă taxe speciale pentru persoanele cu nevoi speciale, copiii care călătoresc sunt o țintă mai ușoară. Așa că avem, de asemenea, taxe pentru minorii neînsoțiți. Taxe de modificare și anulare, taxe de tranzacție cu cardul de credit, totul se adună.
O statistică relativ recentă estimează că 122 de companii aeriene din lume au realizat în 2022 un profit uriaș de 102,8 miliarde de dolari din taxele ascunse, auxiliare, mai exact acele taxe pentru servicii care nu sunt de fapt transport. Multe dintre aceste taxe auxiliare sunt taxe de nimic. Hai să vedem care sunt, în realitate, taxele ascunse ale companiilor ale companiilor aeriene:
Este foarte frecvent să găsești zboruri ieftine care nu includ un bagaj de cală, în special la companiile aeriene low-cost, ceea ce înseamnă că, dacă vrei să aduci mai mult decât un bagaj de mână, va trebui să plătești în plus. Chiar dacă biletele par mai ieftine la prima vedere, ele pot ajunge să coste mult mai mult, având în vedere bagajul suplimentar pe care va trebui să îl înregistrezi, dacă decizi să o faci.
Modalitatea sigură de a evita această taxă este să călătorești doar cu un bagaj de mână. Cu toate acestea, dacă pur și simplu nu poți fără bagajul de cală, încearcă să plătești bagajul online, deoarece, de obicei, este mult mai ieftin să cumperi bagajul de pe site-ul companiei aeriene decât să plătești în avans la ghișeul de check-in. Reține că dimensiunea maximă a bagajului de mână variază de la o companie aeriană la alta, astfel încât, pentru a evita să fii nevoit să te înregistrezi și să plăești pentru bagaj în cazul în care valiza este prea mare, asigură-te întotdeauna că verifici regulile privind bagajele ale companiei aeriene specifice.
În cazul în care biletul tău nu are opțiunea de a alege gratuit propriul loc, ceea ce este foarte frecvent în cazul transportatorilor low cost europeni și variază în cazul transportatorilor americani, există de obicei opțiunea de a plăti o taxă suplimentară pentru a alege locul. Atunci când călătorești în grup, încearcă să cumperi toate biletele împreună, astfel încât să fiți toți automat așezați împreună. În cazul rar în care nu sunteți așezați împreună, asigurați-vă că sunați sau trimiteți un e-mail direct la centrul de servicii al companiei aeriene pentru a rezolva problema.
Vezi și: De ce este bine să cumperi bilete de avion în ianuarie. Secretul companiilor aeriene
Fiecare companie aeriană are propria politică în ceea ce privește mâncarea și băutura la bord. Unele vor oferi băuturi gratuite și poate chiar o gustare ușoară, în timp ce altele nu vor oferi nimic, cu excepția cazului în care plătești pentru aceasta. Majoritatea zborurilor pe distanțe lungi sunt obligate să ofere cel puțin o masă gratuită tuturor pasagerilor, tehnic, inclusă în prețul biletului. Dar, pentru a fi în siguranță, este o idee bună să verifici de două ori condițiile specifice biletului tău.
Deși sunt scumpe în comparație cu ceea ce ai putea găsi în centrul orașului sau în alte părți ale acestuia, mâncarea și băuturile de la aeroport sunt, de obicei, mult mai ieftine și de o calitate mai bună decât mâncarea din avioane, care poate avea adaos de sare și substanțe chimice pentru a se menține proaspătă la altitudini mari. Dacă preferi să cumperi ceva la bord, există, de asemenea, opțiunea de a cumpăra în prealabil o masă sau o gustare online, ceea ce este de obicei mai ieftin decât să cumperi mâncare în mod spontan în timpul zborului.
Când ești gata să vă cumperi biletul și ești redirecționat către pagina de plată finală, s-ar putea să observi că prețul crește ușor în funcție de tipul de plată ales. Vei vedea, de obicei, o gamă de opțiuni convenabile, cum ar fi cardurile de credit și de debit, până la transferurile bancare și serviciile online, cum ar fi PayPal, alege-o pe cea cu cele mai mici comisioane, dacă este disponibilă.
Adesea, companiile aeriene și agențiile de turism online (OTA) îți vor oferi posibilitatea de a achiziționa o asigurare de anulare și o asigurare de călătorie în timpul procesului de cumpărare a biletului. La un nivel foarte elementar, asigurarea de anulare te va proteja în cazul în care trebuie să anulezi zborul din anumite motive, în timp ce asigurarea de călătorie te acoperă în timpul călătoriilor.
Taxele se schimbă în mod constant și anumite platforme de rezervare, precum momondo.com fac tot posibilul pentru a afișa întotdeauna cele mai actualizate taxe aeriene. Există un sistem pe această platformă, de exemplu, care reuște totuși să-ți afișeze aproape toate costurile aferente unei rezervări și, implicit, a achiziționării unui bilet de avion.
Dar, cu toate că mulți își dau interesul și încearcă să aducă un anumit grad de transparență, în realitate taxele ascunse ale companiilor aeriene sunt aici să rămână, asta numai până în situația n care și în Europa va apărea un cadru legal care să oblige companiile să afișeze întregul cost al uui bilet. Până atunci, însă, nu avem de făcut nimic altceva decât să fim atenți, deoarece, oricât de ieftin ar fi un bilet, taxele ascunse ale companiilor aeriene rămân.