Când vine vorba de mașina ta, există multe lucruri pe care trebuie să le iei în considerare, altfel apar mai multe riscuri. Principalul este accidentul, iar altele implică legislația în vigoare, și care poate duce la situația în care rămâi fără talon la mașină dacă faci asta. În cele ce urmează vorbim de greșeala pe care o fac toți șoferii, iar, în acest caz, amenzile sunt usturătoare.
Dacă ar fi să răspundem în termeni simpli la această întrebare, răspunsul ar fi următorul. Cu cât anvelopa este mai mare, cu atât mai multă aderență are mașina ta pe șosea. Pe măsură ce lățimea unei anvelope crește, aceasta acoperă o suprafață mai mare pe șosea.
Dar, vom detalia acest aspect, extrem de important. Ba mai mult, vom încerca să explicăm și care este greșeala pe care o fac toți șoferii, pentru care, inclusiv tu cititorule, rămâi fără talon la mașină dacă faci asta. Dacă e să fim sinceri, mulți șoferi nu se gândesc prea mult la dimensiunile roților și anvelopelor, cu excepția aspectului estetic.
Dar dimensiunea roților, și dimensiunea anvelopelor pe care le montezi, contează. Folosirea unor anvelope necorespunzătoare poate fi costisitoare și uneori chiar periculoasă. Unde mai pui că îți poate aduce și amenzi extrem de usturătoare.
Potrivit specialiștilor, această creștere a contactului cu pavajul oferă vehiculului dvs. mai multă aderență, sporindu-i manevrabilitatea și capacitatea de manevră. Așadar, contează cu adevărat dimensiunea anvelopelor? Răspunsul scurt este Da. Dar contează dimensiunea roților? Depinde.
Roțile și anvelopele nu sunt cuvinte interschimbabile. Anvelopele sunt o parte a configurației roților. De exemplu, autovehiculul tău are o anumită dimensiune a jantelor, dar poți cumpăra anvelope de dimensiuni diferite pentru a se potrivi cu acele jante, atâta timp cât mijlocul anvelopelor are dimensiunea corectă. Acestea fiind spuse, un vehicul cu jante mai mari va putea adesea să monteze anvelope mai mari decât alte vehicule.
Dar, atenție, roțile și jantele trebuie să fie de aceeași dimensiune, atât pe față, cât și pe spate. În cazul în care nu este așa, riști să rămâi fără talon la mașină dacă faci asta. Cu alte cuvinte, trbuie să respecți indicii prevăzuți în cartea tehnică a mașinii, indiferent de situație.
În general, anvelopele și jantele mai mari sunt mai bune pentru a crește tracțiunea vehiculului. Cu toate acestea, anvelopele mai mari înseamnă și prețuri mai mari. Va trebui săîncerci să găsești cel mai bun echilibru între dimensiuni și buget.
Dacă optezi pentru roți mai mari atunci când cumpări mașina, este posibil să nu observi această creștere a prețului la început, dar atunci când va trebui să înlocuiești roțile și anvelopele mai mari, vei avea un cost de înlocuire mai mare decât o persoană care conduce un vehicul cu roți mai mici.
Odată ce ai ales o dimensiune de anvelope, vei dori să rămâi la acea dimensiune atunci când cumperi piese de schimb. Motivul este că o anvelopă de dimensiuni diferite poate confunda vitezometrul și chiar poate provoca daune sistemelor de frânare antiblocare și calibrărilor sistemului de stabilitate ale mașinii.
Acest lucru este valabil atât pentru trecerea la anvelope mai mici, cât și la anvelope mai mari. Schimbarea la anvelope mai mari cu o înălțime necorespunzătoare a pereților laterali poate provoca deteriorarea sistemului de suspensie al autovehiculului, a roților și a anvelopelor în sine, existând riscul unor citiri incorecte ale vitezometrului.
Cu toate acestea, dacă potrivești dimensiunile roților cu diametrul mai mare cu dimensiuni de anvelope cu profil mai mic, vitezometrul și kilometrajul nu ar trebui să înregistreze nicio modificare. Această configurație înseamnă că anvelopele au pereții laterali mai scurți, ceea ce înseamnă pereți laterali mai rigizi și o șansă mai mare de explozie în cazul în care dai, de exemplu, într-o groapă.
Atunci când vrei să cauți anvelope noi, vei întâlni nume de dimensiuni precum 235/65R15. Aceste etichete pot fi derutante dacă nu ești sigur cum să le citești, dar odată ce înveți limbajul anvelopelor, acestea devin mai clare.
În partea stângă a simbolului slash, vei găsi trei numere și uneori litere. Numerele reprezintă cât de late sunt anvelopele, în milimetri, de la un perete lateral la altul. Cu cât acest număr este mai mare, cu atât mai mult drum atinge anvelopa.
Folosind ca exemplu o anvelopă cu dimensiunea 215/65R15, putem spune că anvelopa este pentru un vehicul de pasageri și are o lățime de 215 milimetri. În partea dreaptă a simbolului slash, vei găsi două numere, o literă și încă două numere.
Primul set de numere reprezintă raportul dintre înălțimea anvelopei și lățimea acesteia. În exemplul nostru 215/65R15, aceste numere sunt 65, ceea ce înseamnă că înălțimea peretelui lateral al anvelopei este 65% la fel de mare ca lățimea anvelopei.
Litera din mijloc din partea dreaptă spune despre metoda de construcție a anvelopei și cel mai adesea va fi „R”, sau radial. Acest lucru înseamnă că straturile anvelopei se desfășoară radial de-a lungul acesteia.
Ultimul număr este important, deoarece spune ce dimensiune de roată se potrivește anvelopei. În exemplul nostru, acest număr este 15, ceea ce înseamnă că anvelopa se potrivește unei roți cu un diametru de 15 inch.
Trebuie să înțelegem că, indiferent de ceea ce am crede noi că dă bine, din punct de vedere estetic, jantele și anvelopele sunt componente importante ale mașinii din dotare. Deși acest lucru poate părea un pic evident, mulți șoferi nu se gândesc prea mult la anvelopele pe care le aleg pentru mașini, ceea ce poate duce la multe probleme nedorite.
Cunoaște-ți mașina și evită să faci greșeli grave în privința anvelopelor pentru a te asigura că roțile sunt sigure și că oferă vehiculului cele mai bune niveluri de tracțiune posibile.
În același context, mai trebuie să reții că orice parametru modificat, față de cele regăsite în cartea tehnică a mașinii, precum jante și roți mai mici pe față, decât cele de pe spate, îți poate aduce amenzi usturătoare. Conducătorii auto trebuie să utilizeze dimensiunea de anvelope specificată pentru roțile mașinii lor, cu profilul și lățimea specificate în manualul mașinii. Cu toate acestea, este posibilă o schimbare a dimensiunii anvelopei dacă se ține cont de valoarea offsetului/insetului roților.
Vezi și: Ce înseamnă literele M și S de pe cauciucurile mașinilor. Puțini români cunosc acest detaliu
Acest lucru va ajuta la evitarea roților și anvelopelor supradimensionate care devin un obstacol în calea funcționării pasajului roților sau a suspensiei vehiculului. Atunci când schimbi dimensiunea unei anvelope, trebuie să te asiguri că diametrul anvelopei și al ansamblului de roți are aceeași valoare, astfel încât vitezometrul și angrenajul să rămână neschimbate.
”Pentru fiecare creștere de 10 mm a lățimii anvelopei, este necesară o reducere de 5% a înălțimii peretelui lateral, dacă dimensiunea roții rămâne neschimbată.
Bineînțeles, anvelopele și roțile pe care le-ați selectat trebuie să se potrivească sub pasajele roților fără a intra în contact cu acestea sau a perturba suspensia vehiculului.”, spun specialiștii.
Tot legat de acest aspect, poți rămâne fără talon și iei și o amendă daqcă nu respecți indicii de viteză din cartea de identitate a mașinii. Indicele de viteză se referă la viteza maximă pe care o anvelopă o poate susține în condițiile capacității de încărcare recomandate. Aceste valori nominale se bazează pe teste extinse efectuate de producătorul vehiculului, iar valoarea nominală a vitezei nu trebuie depășită.
”În general, cu cât indicele de viteză al anvelopei este mai mare, cu atât anvelopa este de mai bună calitate. Cunoașterea indicelui de viteză al anvelopelor permite să determini viteza maximă pe care anvelopa este capabilă să o mențină în siguranță și este importantă atunci când te decizi asupra unor anvelope noi. Dacă alegi o anvelopă cu un indice de viteză mai mic decât cel recomandat, polița de asigurare poate fi invalidată în caz de accident.”
Vezi și: A turnat oțet pe anvelopele mașinii și a descoperit un truc genial. Te scapă de multe probleme
Unele vehicule sunt capabile să transporte sarcini mai mari și, prin urmare, au nevoie de un indice de presiune mai mare pentru pneuri umflate. Anvelopele proiectate pentru sarcini mai mari poartă marcajele XL (Extra Load) sau RF (Reinforced).
Vezi și: Trucul banal pentru un consum mai mic de benzină sau motorină. Ce să faci cu anvelopele
Indicele de încărcare al anvelopei reprezintă capacitatea maximă pe care o poate suporta fiecare anvelopă în parte, fiind reprezentat de obicei în kilograme.
Cu cât îți cunoști mașina mai bine, cu atât vei putea evita situații nedorite, de la rămânerea fără talon, amenzi, și cel mai important, accidentele rutiere. Toate aceste informații sunt vitale pentru a avea o mașină sigură și de a circula în siguranță, altfel, riști să rămâi fără talon la mașină dacă faci asta, și să ai parte și de amenzi usturătoare.