Codul Rutier 2022 a adus modificări importante, și amenzi pe măsură. Mai nou, șoferii pot primi o amendă de sute de lei pe loc. În același timp, aceștia pot rămâne fără certificat de înmatriculare, care va fi reţinut pentru o greşeală banală. Așa că mare atenție pe viitor. De altfel, mulţi şoferi sunt în pericol, dacă nu respectă aceste norme.
Folosim cuvântul „roată” în mod deliberat pentru a ne referi la toate componentele acestei părți esențiale a mașinii, de la janta din aliaj până la anvelopă și la toate caracteristicile acesteia în ceea ce privește grosimea, peretele lateral, banda de rulare și așa mai departe.
De cele mai multe ori, dimensiunea celor patru roți nu este doar o chestiune de aspect, ci poate condiționa serios performanța motorului și eficiența consumului de combustibil.
Subiectul este relevant pentru supermașini, dar și pentru vehiculele obișnuite care circulă pe drumurile noastre de zi cu zi.
Dar cum anume afectează dimensiunea roților performanța mașinii?
Vom încerca să explicăm acest lucru cu un exemplu practic. Schimbarea anvelopelor unui Fiat 500, de exemplu.
Proprietarul a ales dimensiunea 185/55 R15 Pirelli Cinturato P1.
Mai întâi de toate, merită să spunem câteva cuvinte despre ce înseamnă numerele.
Primul număr 185 în exemplul nostru, este lățimea anvelopei exprimată în milimetri.
Al doilea număr 55, este raportul dintre înălțimea și lățimea peretelui lateral al anvelopei, exprimat în procente.
Litera „R” indică o construcție internă radială, în timp ce 15 este diametrul jantei exprimat în inci.
Pentru a înțelege mai bine influența dimensiunii roții asupra performanței, trebuie să calculăm cu exactitate diametrul total al roții.
Pentru a face acest lucru, se poate utiliza următoarea formulă:
Așadar, continuând cu exemplul nostru, calculul matematic simplu este:
În timpul proiectării unui automobil, inginerii lucrează în strânsă legătură cu producătorii de anvelope.
Fac asta pentru a determina cu exactitate dimensiunile care pot fi montate pe un anumit vehicul și pentru a ajusta în consecință raportul de transmisie.
Cu titlu de comparație, putem spune că vom considera diametrul total al roților ca fiind lungimea raportului de reducere finală a transmisiei.
Creșterea diametrului total al roților va crește și raportul final de reducere. Acest lucru are în esență două consecințe:
Creșterea lățimii benzii de rulare are, de asemenea, consecințe. Mai presus de toate, o lățime mai mare va contribui la creșterea frecării.
Un efect pozitiv al acestui fapt este creșterea ținutei de drum. Dar rezistența la rulare este, de asemenea, crescută în același timp.
Tot ceea ce am scris mai sus nu va mai putea fi valabil, odată cu noul Cod Rutier 2022.
Așadar, șoferii care decid să folosească roți mai mari, altele decât cele din cartea mașinii, riscă amendă de sute de lei pe loc.
În același timp, polițiștii pot decide şi reținerea certificatului de înmatriculare pentru această banală greșeală.
În acest caz, amenda este de la 580 la 725 de lei, puncte de amendă și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
Conform noilor norme din Codul Rutier 2022, în cazul în care se dorește schimbarea roților cu unele mai mari, șoferii vor merge la RAR pentru reomologarea mașinii, cu un set de documente, după cum urmează:
În cazul în care nu se face reomologarea, riscul este de a primi amendă, așa cum spuneam anterior, dar și de reținere a certificatului de înmatriculare a mașinii respective.
Așadar, mare atenție dacă decideți să faceți asta.