În ultimii 26 de ani, istoria social media este una lungă și plină de momente cruciale, cum ar fi lansarea Instagram Stories, până la momentul în care Zuckerberg a fost judecat pentru problemele de confidențialitate ale Facebook. Dar, în ultimii ani, odată cu evoluția acerbă a acestor rețele, cei mai afectați au fost minorii, conform unor studii aprofundate. În acest scop, multe state europene au impus noi reglementări cu privire la accesul acestora la rețelele de socializare. Un astfe de proiect de lege există acum și în România, conform căruia minorii vor avea interzis pe Facebook sau Instagram până la 16 ani fără acordul părinţilor.
Cu greu își mai aduc aminte generațiile mai vechi de prima rețea de socializare. Pentru mulți s-ar putea ca acest nume să nu le spună nimic, dar merită menționat, deoarece face parte din istoria social media din acești 26 de ani.
Află despre: O influenceriță a murit la 25 de ani. Tragedie fără margini, era inactivă pe rețelele sociale din vară
Așadar, SixDegrees.com a fost o așa-zisă primă rețea social media, unde puteai să îți creezi o pagină de profil, să creezi liste de conexiuni și să trimiți mesaje în cadrul rețelelor.
Site-ul a adunat aproximativ un milion de utilizatori înainte de a fi cumpărat pentru 125 de milioane de dolari, pentru a fi închis în 2000.
Răspunsul real la întrebarea ”când a fost lansat primul site de socializare” este discutabil, dar SixDegrees a fost cu siguranță unul dintre primele, dar trebuie să definiți ce este un site de socializare înainte de a putea spune care este primul.
De exemplu, sistemul PLATO, dezvoltat de Universitatea din Illinois în 1970, avea multe caracteristici ale unei prime rețele de socializare, dar a fost utilizat în mare parte în mediul academic.
Așadar, cât de vechi este social media? Depinde, dar primele platforme de social media au început să apară la sfârșitul anilor ’90 până la începutul anilor 2000, tehnologia fiind înmugurită încă din anii ’70.
Ulterior, din 2000 aveau să apară alte rețele, repcum AmlHotorNot.com, Friendster, Myspace, Linkedin, Youtube. Dar anul 2003 este anul care va aduce explozia social media cu adevărat, fiind momentul la care Mark Zuckerberg a lansat Facemash, descris ca fiind răspunsul Universității Harvard la Hot or Not.”The Facebook”a urmat în 2004, înregistrând cel de-al un milion de utilizatori în același an, site-ul a devenit doar „Facebook” în 2005. Și de aici majoritatea dintre noi cam știm ce a urmat.
Vezi despre: Schimbarea majoră la Facebook și Instagram. Anunțul făcut de Mark Zuckerberg
Odată cu dezvoltarea de noi tehnologii au apărut și alte sisteme de social media care au acaparat spațiul public, iar studiile apărute după aceste momente, aveau să scoată la iveală un aspect exrem de neglijat, mai ales de giganții din domeniu.
Concret, studiile au spus, și încă trag și azi semnale de alarmă, că minorii, cu cât stau mai mult timp pe chat pe rețelele de socializare, cu atât se simt mai puțin fericiți.
Cercetarea realizată de o echipă de economiști de la Universitatea din Sheffield, care a fost prezentată în cadrul conferinței anuale a Societății Regale de Economie din Bristol, arată că, cu cât copiii petrec mai mult timp pe Facebook, Snapchat, WhatsApp și Instagram, cu atât se simt mai puțin fericiți în legătură cu munca lor școlară, cu școala pe care o frecventează, cu înfățișarea lor, cu familia lor și cu viața lor în general.
Citește și: Câți bani au pierdut Elon Musk și Mark Zuckerberg în doar 7 zile. Suma este amețitoare
Cu toate acestea, ei se simt mai fericiți în ceea ce privește prieteniile lor. Economiștii au descoperit că petrecerea a doar o oră pe zi pe rețelele de socializare reduce cu aproximativ 14% probabilitatea ca un copil să fie complet fericit cu viața sa în general.
Aceștia au constatat că acest lucru este de trei ori mai mare decât efectul negativ estimat asupra bunăstării în cazul unei familii monoparentale, și mai mare decât efectul absenteismului școlar.
Efectul unor astfel de studii, mai ales la nivel european, a fost implementarea unor noi cadre legale care limitează, și în unele cazuri interzic, accesul minorilor la rețelele de socializare, fără acordul sau prezența unui părinte.
Vă veți întreba cum știe statul dacă copilul meu intră singur sau nu pe aceste rețele? Răspunsul este simplu, și stă tot la mâna giganților care sunt obligați să impună o limită de vârstă pentru acces pe baza unor dovezi concrete, cum ar fi un document care atestă vârsta.
Un efect al noilor directive europene este cel al accesului la datele persoanele, GDPR-ul, mai ales în cazul companiei Meta și a platformelor deținute (Facebook, Whatsapp, Instagram, etc.).
În acest context, Meta a decis să introducă în viitor două variante de acces pe Facebook, de exemplu, una fără costuri, dar asta implică accesul companiei la toate datele tale personale și să poată face orice cu ele, inclusiv să te invadeze cu reclame, și una contra unui abonament lunar de 10 dolari, care va limita accesul la datele tale și, în concluzie, nu vei mai avea parte de reclame enervante.
Află despre: Ce pățești dacă faci cont fals pe Facebook în numele altcuiva. Atenție mare, te paște închisoarea
Dar, va rezolva asta și multe alte măsuri accesul minorilor la social media? Răspunsul direct este NU, cel detaliat va aduce anumite argumente și chiar pârghii ale autorităților, dar la final, concluzia va fi că este extrem de greu să urmărești genul acesta de situații.
În teorie acest desiderat sună bine, mai ales pentru acei părinți exasperați că cei mici stau cu nasul în aceste rețele.
Dar, din punctul de vedere al marii societăți, în care trăim toți, un astfel de proiect de lege i-ar ”priva pe adolescenți de drepturile lor în temeiul Primului Amendament de a se exprima, de a avea acces la discursuri protejate, de a se angaja în discursuri anonime și de a participa la comunități online”, conform ONG-urilor din SUA, și dacă ar fi să analizăm, exact așa și este.
Pe de altă parte, o astfel de lege, chiar și în România, având în vedere că există un astfel de proiect de lege, ar cere un efort logistic major din partea legiuitorului prin pârghiile sale, să controleze miile, zecile de mii de copii.
Descoperă și: Facebook și Instagram, decizie radicală. Ce se întâmplă acum pe platformele de socializare
Ca să înțelegem fenomenul, de exemplu, cercetări din SUA, care au avut ca bază o astfel de legislație, arată că 20% dintre copii cred că părinții lor nu au nicio idee despre ceea ce fac online, însă noua legislație din Utah, spun legiutiorii, va schimba modul în care copiii și adolescenții pot utiliza rețelele sociale, devenind astfel primul stat american care limitează prin lege utilizarea rețelelor sociale de către copii.
Concret, Guvernatorul republican al statului Utah, Spencer Cox, a promulgat două proiecte de lege: unul pentru a limita când și unde pot fi online persoanele cu vârsta sub 18 ani și doi pentru a împiedica companiile să atragă copiii să folosească funcții și reclame care creează dependență.
Conform noii legi, care va intra în vigoare anul viitor, companiile de social media vor trebui să facă o interdicție pentru minori. Asta înseamnă că aceștia nu vor putea să își folosească conturile între orele 22:30 și 6:30 dimineața.
Pe plan mioritic, conform Newsweek, sunt peste 100.000 de părinți care au semnat o petiție cu privire la un nou cadru legal care să limiteze accesul minorilor sub 16 ani la social media fără a avea acordul explicit parental.
Petiția a fost demarată de Nicoleta Pauliuc, senator PNL, care justifică acest proiect de lege spunând că ”interesul este atât de mare, fiind una dintre campaniile la firul ierbii de mare succes pentru PNL, și le arată că este o temă foarte importantă pentru români, astfel îi responsabilizează să continue dialogul cu toate părţile implicate pentru a avea cea mai bună lege posibilă”.
În petiție și nici în proiectul legislativ prin care se stabilește că minorii vor avea interzis pe Facebook sau Instagram, care a stat la baza demersului petițional, nu sunt precizate clar care vor fi pașii pe care atât companiile de social media, cât și părinții îi vor avea de făcut pentru a facilita aceste limitări. Cu toate astea, există peste 100.000 de părinți care au semnat pentru asta.
Află și: Ce au făcut influencerii după ce Facebook și Instagram au avut probleme timp de 7 ore
Este adevărat că social media a ajuns să afecteze buna creștere a minorilor, dar până la a implementa măsuri drastice de limitare a accesului, de fapt forțarea giganților din industrie să-și adapteze platformele pentru fiecare țară în care sunt active, mai durează.
Un motiv este că se vor pierde sume enorme de bani, iar un altul este cel logistic la nivel local pentru fiecare țară care își reglementează genul acesta de legislație.