Deși poate părea paradoxal, în urmă cu mai bine de 30 de ani exporturile României erau la cel mai înalt nivel, chiar dacă vorbim de lapte și miere, cel puțin în piața est-europeană. Astăzi, în schimb, aflăm că am important cu până la 1846% în ultimii 30 de ani, cu alte cuvinte importurile au crescut de peste 25 de ori, și asta se datorează și retailerilor din piață, precum Lidl, Kaufland și alte supermarketuri.
Așa cum spuneam la început, astăzi ar putea părea paradoxal să vorbim de exporturile României, în raport cu cele de acum mai bine de 34 de ani, din perioada comunistă. Recentele analize vehiculează cifre amețitoare când vorbim de cât au scăzut exporturile de lapte și miere.
O analiză realizată în urmă cu trei ani, de Aurelian Buliga-Ṣtefănescu, spune că deși România se află pe primul loc în ceea ce privește producția de miere, cea mai mare parte a acesteia este destinată exportului.
Vezi și: Alimentul de bază care s-a scumpit enorm în ultimul an. Devine un lux pentru români, din păcate
De exemplu, mai arată analiza, în 2017, România a exportat 37% din producția internă de miere naturală, la un preț mediu de preț de 3,7 euro pe kilogram. Pe de altă parte, pentru a-și satisface nevoile de consum intern, România a importat miere mai ieftină din țări precum Moldova, Polonia sau Ungaria, la un preț de 2,6 euro pe kilogram.
„Deși exportă o mare parte din producția internă de miere, în ceea ce privește schimburile intra-comerț comunitar, România nu se află în topul țărilor din UE, precum Ungaria sau Bulgaria, unde condițiile sunt mai puțin favorabile pentru sectorul apicol.
Calitatea bună a mierii românești a fost certificată printr-o serie de teste complexe efectuate în Germania, în vederea detectării mierii modificate genetic. organisme modificate genetic sau reziduuri, pentru întreaga cantitate care se exportă. Sectorul apicol este în mare parte influențat de condițiile climatice și de temperatură.
Prin urmare, în anii nefavorabili, în anii nefavorabili, se producția de miere din România a scăzut, iar exporturile au fost și ele afectate negativ.”, spune Aurelian Buliga-Ṣtefănescu în analiza sa.
Cu toate astea, și pe fondul unor decizii de derogare ale Ministerului Agriculturii, deși la nivel european sunt interzise, agricultorii au putut folosi anumite pesticide care au dus la scăderea efectivelor de albine, producătoare de miere în România, de aici și importul masiv, iar cantitățile masive aveau să fie importate din China, Ucraina, Moldova sau Polonia.
Vezi și: Metoda simplă care arată dacă mierea este 100% naturală. Afli în 10 secunde
Odată cu căderea regimului comunist, care ținea în frâu întreaga economie centralizată, a apărut și diversificarea, mai ales la lapte și produsele lactate, dar asta nu a însemnat și o creștere a exporturilor produselor românești pe piețele externe.
Deși România era recunsocută ca un mare exportator, cel puțin în anii de dinaintea Revoluției din 1989 pe piețele est-europene, odată intrată în economia de piață, România avea să piardă enorm. Ba mai mult, apariția lanțurilor precum Lidl, Kaufland și alte supermarketuri, au crescut importurile. Datele arată că în ultimii 34 de ani acestea au crescut cu peste 25 de ori, în raport cu perioada comunistă, iar totalul în procente este de 1846%, doar în ultimii 30 de ani.
Așa cum scriam recent, Lidl își importă pe plan local laptele și produsele lactate din Polonia, la fel făcând și fratele mai mic, Kaufland care a ajuns să importe pe plan local din Italia sau Germania, iar Polonia are o producție de 14,2 milioane de tone pe an, când vorbim de lapte.
Lipsa unei coerențe și a unor programe care susțină producțiile interne de lapte, produse lactate și miere, a dus ca astăzi România să fie codașă la exporturi, iar asta nu face altceva decât să facă loc produselor din import, care nu sunt întotdeauna de cea mai bună calitate.