Mai mult sau mai puțin, fiecare dintre noi avem secretele noastre. Lucruri pe care, de obicei, le facem în spațiul privat al casei în care locuim. Cert este că azi suntem într-o eră a tehnologiei avansate. Cu toate astea, de multe ori uităm că gadget-urile, sau chiar un televizor smart, pot deveni spioni. Cu alte cuvinte, pot urmări orice mișcare pe care o facem în mediul privat al casei în care locuim.
Atunci când vorbim despre supravegherea guvernamentală și corporatistă, există unii care ridică din umeri și spun că nu au de ce să se teamă, deoarece nu au nimic de ascuns. Comportamentul tău de zi cu zi este monitorizat în moduri de care nici măcar nu ți-ai da seama.
Aceste detalii și multe altele ar putea fi la îndemâna tuturor, și ar putea fi folosite împotriva ta. Iar aceasta este o problemă, chiar dacă aveți încredere că guvernul dumneavoastră va folosi aceste date în scopuri bune.
De exemplu, lucruri atât de simple precum datele privind pasagerii și tarifele de taxi ar putea fi ușor de anonimizat odată ce sunt combinate cu datele de localizare, după cum a arătat recent firma de analiză a datelor Neustar. Vizitați un club de striptease, de exemplu, și nu ar mai fi privat.
În general, presupuneți că mișcările voastre nu sunt urmărite. Ar trebui să vă schimbați această părere. Este un fapt deja evident în Londra, când datele privind bicicletele publice ale autorității locale de transport au fost făcute publice. Călătoriile individuale ale navetiștilor au fost ușor de identificat pe hărțile Google.
Dar v-ați încipuit că televizorul vostru smart, cumpărat cu bani grei, ar putea deveni un spion care vă poate urmări fiecare mișcare pe care o faceți în locuința voastră? Realitatea este că da, poate face acest lucru, iar cei care ar putea avea acces, ar putea profita de informațiile colectate. De altfel, asta se și întâmplă.
De câțiva ani, televizorul nu mai este doar un dispozitiv care vă arată conținut. A devenit o oglindă cu două sensuri. Noile device-uri permit să fiți observat în timp real de o rețea de agenți de publicitate și de brokeri de date, spun specialiștii în securitate
„Scopul este de a colecta cât mai multe informații. Unele sunt despre comportamentul individului.
Altele sunt despre interesele, preferințele și datele demografice, astfel încât să poată fi monetizate, în principal prin publicitate direcționată.”
Spionajul televizoarelor inteligente este dificil de evitat. Un studiu realizat de cercetătorii de la Northeastern University și Imperial College London a descoperit că datele de la televizoare și dispozitive inteligente erau trimise către afacerea publicitară a Google și către Netflix, chiar dacă oamenii nu aveau Netflix.
Datele colectate de un televizor smart depind de producător, de marcă și de versiunea acestuia. În teorie, majoritatea televizoarelor smartsunt capabile să colecteze date audio, video și de utilizare a televizorului.
Activarea vocală este una dintre funcțiile cu potențial de a colecta cantități mari de date. Microfoanele și software-ul ascultă instrucțiuni și pot capta conversații și alte sunete aflate în raza de acțiune. Aceste înregistrări ar putea fi trimise unor terțe părți pentru a fi analizate.
Urmărirea între dispozitive este un alt aspect care trebuie luat în considerare. Datele colectate prin intermediul televizorului inteligent sunt mai valoroase atunci când sunt combinate cu informații de la alte dispozitive inteligente, cum ar fi telefoanele mobile, laptopurile și echipamentele de automatizare a locuinței, potrivit specialiștilor.
Apoi, mai sunt și cookie-urile și trackerii. Aplicațiile și browserele de pe televizoarele inteligente utilizează tehnologii de urmărire a modulelor cookie și a pixelilor, la fel ca și site-urile web, pentru a urmări, recunoaște și identifica dispozitivele pentru profilarea utilizatorilor.
„Acest lucru permite realizarea unui profil detaliat al persoanelor: istoricul de geolocalizare, activitatea de navigare pe internet și informațiile din social media pot fi adăugate la datele televizorului.
Majoritatea aplicațiilor instalate pe televizorul inteligent vor fi turnători către o rețea mare de agenți de publicitate și brokeri de date”, avertizează specialiștii în securitate.
Citește și: Cea mai rapidă metodă prin care poți afla dacă îți sunt spionate conversațiile pe WhatsApp
Nu există un răspuns clar. Ce anume se face cu datele este complex și foarte opac , spun specialiștii. Nu există o diferență prea mare între mărcile de televizoare.
Producătorii pretind că folosesc informațiile dumneavoastră pentru „personalizare” și calitatea conținutului. Dar este obișnuit să vândă acest tip de date, anonimizate sau semi-anonimizate, unor terțe părți. Mai exact, companii de publicitate sau servicii de streaming.
„După ce datele au fost vândute, ele nu mai sunt sub controlul producătorului. De multe ori nu este clar ce date exacte sunt trimise înapoi, în funcție de T&C și de setările de confidențialitate.
Poate fi foarte dificil să schimbi setările implicite odată ce ai fost de acord cu ele.”, mai spun aceeași specialiști.
Folosirea serviciilor de streaming pe un televizor inteligent este o altă modalitate sigură de a preda o mulțime de date personale. Aplicații precum Netflix, Amazon Prime și Now TV tind să susțină că utilizează datele doar pentru servicii necesare, cum ar fi recomandările sau verificările de credit.
Dar acestea pot include date precum identificatorii dispozitivului, geolocalizarea, tipul de browser, adresa de e-mail și informațiile de plată. Algoritmul puternic de recomandări al Netflix alimentează calitatea serviciului său, ajutându-vă să alegeți ce emisiuni să vizionați.
Dacă vă conectați la Netflix prin intermediul browserului, puteți ajusta setările de confidențialitate pentru a limita datele colectate și partajate. Cu toate acestea, majoritatea datelor pe care le colectează Netflix, cum ar fi emisiunile pe care le-ați vizionat și când le-ați vizionat, sunt atât de esențiale pentru serviciul său încât nu puteți renunța la ele.
O caracteristică a unui televizor smart, la care trebuie să fiți atenți, este recunoașterea automată a conținutului (ACR). Adesea activată în mod implicit, aceasta utilizează tehnici analitice pentru a identifica înregistrările video și audio care rulează pe televizor, comparându-le cu o bază de date mare pentru a identifica ceea ce este redat. ACR funcționează pe tot ceea ce este redat pe televizor, inclusiv DVD-uri și Blu-ray-uri, CD-uri și jocuri.
Datele și obiceiurile de vizionare sunt partajate cu producătorii și, în cele din urmă, vândute agenților de publicitate pentru a vă direcționa cu reclame, spune Jake Moore, consilier global în domeniul securității cibernetice la compania de securitate ESET.
Atunci când televizorul este conectat la routerul de acasă, datele vor include și adresa IP și locația dumneavoastră, adaugă el. Și, în teorie, în loc de a compara conținutul cu o listă de filme cunoscute, ACR ar putea, în teorie, să fie analizată poziția politică, etnia, poziția socio-economică și alte lucruri de care s-ar putea abuza în mâini greșite.
Atâta timp cât este conectat la internet, un televizor smart va colecta date. Din păcate, nu puteți împiedica acest lucru să se întâmple. În multe cazuri, nu este în interesul dvs. să faceți acest lucru, deoarece vă va afecta experiența de vizionare.
Cu toate acestea, există câteva măsuri de bază pe care le puteți lua pentru a vă proteja de spionajul unui televizor smart. Dezactivați ACR în setări, dezactivați personalizarea, renunțați la toate funcțiile de publicitate și acoperiți sau dezactivați camerele și microfoanele.
De asemenea, este important să vă asigurați că routerul dvs. este protejat prin schimbarea parolei și prin configurarea unei rețele de oaspeți. Puteți îmbunătăți securitatea prin refuzarea urmăririi web atunci când aceasta este oferită și prin aplicarea actualizărilor de software imediat ce acestea sunt disponibile.