09 dec. 2025 | 15:35

Jocul video Assassin’s Creed Shadows împarte comunitatea: Ubisoft recunoaște reacțiile contradictorii la cei doi protagoniști, Naoe și Yasuke

Gaming
Share
Jocul video Assassin’s Creed Shadows împarte comunitatea: Ubisoft recunoaște reacțiile contradictorii la cei doi protagoniști, Naoe și Yasuke
Un experiment curajos, dar nu lipsit de riscuri

Seria Assassin’s Creed se apropie de două decenii de existență, dar rămâne un teren fertil pentru experimente narative și mecanice. Unul dintre acestea—introducerea protagonistului dublu—s-a dovedit, în timp, atât inovator, cât și controversat. În cel mai nou titlu al seriei, Assassin’s Creed Shadows, Ubisoft Quebec a dus conceptul mai departe ca niciodată prin cuplul format din shinobi-ul agil Naoe și samuraiul impozant Yasuke. Într-un interviu recent, Simon Lemay-Comtois, associate game director, a recunoscut că această alegere a fost „divisivă” pentru fani și a generat reacții mai polarizate decât orice alt joc din serie.

Deși ideea protagoniștilor multipli nu este nouă pentru franciză, modul în care Shadows dezvoltă diferențele dintre cei doi eroi marchează o schimbare importantă de direcție. Ubisoft admite că a anticipat reacțiile împărțite, dar consideră că alegerea este justificată narativ și tematic, chiar dacă rezultatul nu va mulțumi pe toată lumea.

De ce Naoe și Yasuke provoacă o ruptură în rândul fanilor

În jocurile anterioare cu doi protagoniști—Assassin’s Creed Syndicate sau Odyssey—diferențele dintre personaje erau în mare parte cosmetice sau limitate la câteva abilități. Evie și Jacob Frye se jucau foarte similar, iar în Odyssey, deși Kassandra și Alexios aveau roluri narative separate, experiența mecanică era aproape identică. Chiar și în Origins sau Valhalla, unde schimbarea de personaj avea un rol narativ, diferențele de gameplay rămâneau reduse.

În Shadows, însă, Ubisoft Quebec a construit deliberat doi eroi complet diferiți:

Naoe, un maestru al infiltrației, al mișcărilor silențioase și al asasinatelor precise;
Yasuke, un luptător puternic, brutal, cu un stil de luptă frontal și greoi.

Lemay-Comtois explică faptul că întreg designul jocului a fost gândit ca un „exercițiu de contrast”. Rezultatul, spune el, „poate împărți comunitatea în moduri neașteptate”. Nu este doar o preferință de stil de joc: unii jucători pur și simplu nu se conectează cu una dintre personalități și consideră dificil să alterneze între două identități atât de diferite.

„Știam că va fi mai diviziv decât Evie și Jacob”, recunoaște regizorul asociat. „Unii oameni nu vor să petreacă timp cu un personaj pe care nu îl plac, iar asta influențează recepția întregului joc.”

Afirmația este una rară în industria jocurilor video, unde dezvoltatorii evită adesea recunoașterea directă a feedback-ului polarizat. Ubisoft sugerează totuși că diviziunea a fost prețul necesar pentru a spune o poveste complexă, cu două perspective complementare și cu două stiluri de gameplay integrate în miezul experienței.

Ce înseamnă această controversă pentru viitorul seriei Assassin’s Creed

Întrebarea care se ridică inevitabil este dacă Ubisoft va continua cu acest model în viitoarele jocuri. Lemay-Comtois afirmă că studioul nu exclude protagonistul dublu, dar îl va folosi doar atunci când există o justificare clară pentru poveste și universul ales. „Da, putem face mai multe jocuri cu doi protagoniști—dacă are sens pentru decor și pentru narațiune.”

Acest răspuns marchează o poziție mai nuanțată decât entuziasmul anterior pentru opțiuni multiple de protagonist. Seria a fost criticată în trecut pentru decizii percepute ca fiind pur comerciale, precum includerea variantei masculine a lui Eivor în marketingul Valhalla, în ciuda rolului narativ predominant al versiunii feminine. Ubisoft pare acum dispus să abordeze subiectul cu mai multă rigoare.

În contextul actual, următorul titlu important așteptat de fani este remake-ul Black Flag, programat pentru primăvara lui 2026. Acolo, rolul central îi revine din nou lui Edward Kenway, fără protagonist dublu. Această alegere mai tradițională ar putea reprezenta o pauză de la experimentele narative din titlurile recente.

Cât despre Shadows, planurile de suport post-lansare rămân neclare. Ubisoft intenționa inițial să lanseze o a doua expansiune majoră după Claws of Awaji, dar întârzierile din dezvoltare au determinat compania să regândească strategia. Conținutul suplimentar din anul următor va fi mai modest ca amploare, fără extinderi masive.

Assassin’s Creed Shadows reprezintă una dintre cele mai ambițioase încercări ale seriei de a explora identități duale și stiluri de joc contrastante. Pentru unii jucători, această diversitate este un plus semnificativ care îmbogățește narațiunea și gameplay-ul. Pentru alții, schimbarea ritmului și diferențele dintre protagoniști afectează coerența experienței.

Indiferent de poziția fanilor, un lucru este clar: Ubisoft este conștient de reacțiile împărțite și pare pregătit să învețe din ele. Shadows deschide un dialog important despre rolul protagoniștilor în jocurile de acțiune open-world și despre cât de mult poate fi împinsă inovația fără a aliena o parte a comunității.

Pe măsură ce seria continuă să evolueze, rămâne de văzut dacă Ubisoft va reveni la formule mai tradiționale sau dacă va continua să experimenteze cu identități multiple, într-o încercare de a crea lumi mai complexe și mai nuanțate. Shadows, cu toate controversele sale, pare să fie un punct de cotitură în această discuție.