Anul în care piața telefoanelor ”trofeu” se împarte doar între Samsung și Apple

FEATURE
Anul în care piața telefoanelor ”trofeu” se împarte doar între Samsung și Apple
07 mart. 2016 | 16:28

Aș putea zice că am fost răsfățat în ultimii ani. Mi-au trecut prin mână toate vârfurile de gamă de la producătorii de top și, credeți-mă, au fost destule. E o senzație minunată să știi că cele mai râvnite gadgeturi ajung la tine înainte să ajungă la cumpărători. Anul ăsta, se pare că nu voi avea noroc. Vârfuri de gamă sunt destule (sau vor fi), dar nu și telefoane cu adevărat râvnite. 

Înainte de toate, cred că ar fi mai bine să îți explic ce înseamnă pentru un mine un telefon excelent, un smartphone râvnit. În capul meu, un astfel de dispozitiv este un mix de design, performanțe, funcționalitate, marketing și, nu în ultimul rând, marketing. Pentru mine, nu este suficient ca un gadget să rupă topurile benchmark sau să aibă un corp metalic. Trebuie să-mi inspire o stare, să mă facă să vreau să nu îl mai returnez după ce îi fac review-ul, să îi facă pe cei din jurul meu invidioși că îl am și să spună ceva despre mine.

Anul trecut am văzut foarte multe telefoane extraordinar de performante, dar numai câteva telefoane extraordinare per total. În prima categorie aș încadra dispozitive precum OnePlus Two (telefonul meu personal), Nexus 5x, Huawei Mate S, iar acestea sunt doar cele care îmi vin în minte într-o secundă. În cea de a doua categorie, cea a dispozitivelor excelente, au intrat Samsung Galaxy S6/S6 edge/S6 edge plus/Note 5, iPhone 6s/6s Plus, LG G4, Sony Xperia Z5 Premium, HTC One M9. Atât. Cu toate că acestea au avut plusurile și minusurile lor (unele au avut mai multe plusuri decât altele), consider că toate au adus ceva în plus față de gadgeturile din prima categorie și toate au avut acel mix de performanțe, funcționalitate, design, marketing și brand.

”LG și-a prezentat la MWC colecția haute couture, însă a uitat să ofere și ceva prêt-à-porter.”

Anul acesta îmi pare a fi unul sărăcăcios și cred că bătălia pe această nișă – a telefoanelor ”trofeu”, dacă îmi permiți această metaforă – se va disputa doar între Samsung (care tocmai a lansat S7 și S7 edge) și Apple (cu al său iPhone 7). De ce cred asta? Să o luăm pas cu pas, cu dispozitivele care au fost lansate până acum (și cu cele care urmează să se lanseze) sau, mai bine zis, cu dispozitivele care nu sunt ce ar fi trebuit să fie.

LG G5 este primul pe listă pentru că este gadgetul care m-a dezamăgit cel mai mult. Este o bijuterie a ingineriei, este un telefon care aduce inovații enorme, o performanță de invidiat, camere excelente. E un telefon care va beneficia de o promovare puternică și care are un brand de încredere în spate. Și atunci care e problema? Problema este că e un dispozitiv de nișă. Nu este un smartphone pe care și l-ar putea dori oricine. Nu este un telefon și pentru adolescenți și pentru părinți și pentru bunici. Nu este un telefon și pentru hipsteri, și pentru vedete și pentru oameni de afaceri. Este un telefon pentru early adopters, pentru geekși și pasionații de inginerie, iar asta se simte de la prima atingere și până la momentul în care scoți partea inferioară pentru a o înlocui. Este un gadget-statement, iar dacă ar fi să fac o comparație cu lumea modei, aș putea spune că LG și-a prezentat la MWC colecția haute couture, însă a uitat să ofere și ceva prêt-à-porter. LG G5 este un telefon menit să le arate celor de la Google că inginerii LG sunt capabili să facă un smartphone modular, pentru a se asigura că tot ei se vor semna și pe modelul Nexus inspirat de Project Ara. Mișcarea nu are logică, în opinia mea, deoarece LG este o companie prea mare să abandoneze lupta pe piața terminalelor high-end în favoarea unor contracte cu Google. LG G5 trebuia să fie ce a fost LG G Flex: un telefon ediție limitată, disponibil pe un număr restrâns de piețe, menit să demonstreze puterea LG de a inova.

[related]

Pe locul doi în lista mea de nemulțumiri se află Sony Xperia X PerformanceAm avut nenumărate plângeri privind gama Xperia Z în trecut, dar nu aș fi vrut ca Sony să renunțe la ea. Telefoanele din acea gamă îndeplineau toate cerințele enumerate mai sus, dar ajunseseră să mă plictisească pentru că erau lansate la intervale prea scurte de timp și aduceau mereu schimbări prea mici să justifice trecerea de la un model de generație anterioară la cel mai nou. La MWC 2016, Sony a lansat gama Xperia X, modelul X Performance fiind cel mai ”dotat” dintre cele trei. Ce îi lipsește? Ei bine, este în urmă când vine vorba de toate aspectele tehnice. Sony a lansat un fel de highend cu specificații considerate de vârf la începutul anului trecut (poate chiar acum doi ani, dacă luăm în considerare display-ul cu rezoluție full HD). Este un telefon bun, arătos, dar nu se poate bate nici măcar cu vârful de gamă de anul trecut al Sony, iar asta îl exclude de pe lista cu telefoane extraordinare. Iar despre Xperia Z6 nu am auzit absolut nimic încă, lucru destul de îngrijorător.

HTC One X9 este singurul telefon lansat de taiwanezi în cadrul MWC, eveniment care ne aducea, de regulă și o nouă versiune a flagshipului HTC One M. One X9 are aceleași probleme ca Xperia X Performance, la care se adaugă un design fad. E genul de gadget pe care ți-ai face treaba, dar cu care nu te-ai putea mândri. Din păcate, nici viitorul One M10 nu arată foarte bine și, din imaginile scăpate pe net, observăm lipsa difuzoarelor frontale și liniile cel puțin ciudate.

”La finalul anului, când se trage linie, juriul decide și cifrele rostesc mereu numele lui Goliath la secțiunea câștigători.”

Aș fi vrut ca lista asta să fie mai lungă, dar dintre toate telefoanele lansate anul acesta, doar cele de mai sus merită menționate. Are rost să vorbesc despre low-end-ul Lumia 650? Sau să aduc aminte despre un dispozitiv precum Xiaomi Mi5, pe care nu îl vei găsi în magazinele de la noi prea curând?

Anul este abia la început și s-ar putea să mă înșel. Totuși, mi-e greu să văd cum ar putea vreo companie (indiferent că s-a numărat printre cele listate mai sus sau nu) să intre (și iasă în evidență) într-un ring în care au rămas doar cei doi giganți, adică Samsung și Apple. Adevărul este că pe piața de telefoane, luptele de tipul ”David vs. Goliath” sunt spectaculoase, dar înșelătoare: la finalul anului, când se trage linie, juriul decide și cifrele rostesc mereu numele lui Goliath la secțiunea ”câștigători”.