18 iun. 2025 | 15:59

Poți să îți dai demisia prin e-mail? Ce spune Codul muncii despre metodele moderne de a renunța la un job, e legal?

BANI ȘI CURS VALUTAR
Poți să îți dai demisia prin e-mail? Ce spune Codul muncii despre metodele moderne de a renunța la un job, e legal?
Poți să îți dai demisia prin e-mail

Trăim și muncim în era tehnologiei, iar relațiile de lucru se desfășoară de cele mai multe ori cu ajutorul tehnologiei. Primești intrucțiuni de la șef prin grupul de WhatsApp și îl informezi pe platforma internă de lucru cu privire la finalizarea unui proiect sau întâmpinarea unor provocări. Dar demisia ți-o poți prezenta online, printr-un e-mail? Este valabilă și legală această procedură?

Da, îți poți da demisia printr-un e-mail

Dacă citim legislația în vigoare, observăm că este nevoie să îți exprimi actul de voință în scris pentru ca demisia ta să fie una valabilă. Din moment ce e-mailul presupune un text scris, se poate admite faptul că demisia prin e-mail este perfect valabilă.

Totuși, experții în legislația muncii atrag atenția asupra unor aspecte particulare de care trebuie să ții cont și pe care trebuie să le ai în vedere într-o astfel de situație.

Informațiile sunt deosebit de utile și angajatorilor care se pot trezi cu un e-mail de la un angajat, în care acesta renunță la jobul pe care îl ocupă în cadrul organizației.

Iată, conform legislațiamuncii.manager.ro, ce ar trebui să știm: „În principiu, și mesajul trimis prin e-mail tot o notificare scrisă este. Deci demisia prin e-mail ar fi valabilă, mai ales că există și un argument logic: din moment ce decizia de concediere individuală poate fi comunicată prin e-mail (conform Hotărârii nr. 34/2016 a Înaltei Curți de Casație și Justiție), de ce, în mod simetric, nu ar putea fi și demisia comunicată la fel?

Ei bine, problema este cu semnătură. Un e-mail semnat sec, cu numele scris la tastatură, nu poate fi luat în considerare, pentru că nu există nicio posibilitate de a dovedi că el chiar a fost trimis de respectivul salariat (cine știe cine a avut acces la căsuța lui de e-mail?). E necesar, așadar, că demisia trimisă prin e-mail să fie de fapt un document format PDF, cu scanarea semnăturii olografe, sau să fie semnată electronic (salariatul să aibă semnătură electronică)”.

Folosește o adresă de e-mail cunoscută de angajator și fii direct în exprimare

De asemenea, e indicat ca adresa de e-mail de pe care se transmite intenția de a demisiona să fie cea aflată în relație cu angajatorul, de obicei, pentru a evita confuziile.

Tot la nivel de recomandare, este indicat să te adresezi direct angajatorului, spunându-i exact care e intenția ta, fără povești de început interminabile, fără a ocoli subiectul și fără a evita să spui concis faptul că vrei să pleci. E posibil ca, altfel, citit pe grabă, mesaul tău să nu fie înteles.

Pe scurt, dacă vrei să demisionezi, trebuie să fii clar și direct. Folosește adresa ta de e-mail de serviciu, nu una personală, ca mesajul să fie luat în serios. Evită exprimările vagi care pot crea confuzie, spune simplu că îți dai demisia. Conform Codului Muncii, e important să trimiți o notificare scrisă în care anunți încetarea contractului de muncă, cu respectarea perioadei de preaviz. Fără ambiguități.