13 feb. 2025 | 09:00

Pățania cu Tesla a unui șofer care te pune pe gânduri, s-ar putea întâmpla oricui. A lăsat-o peste noapte în frig și a fost șocat de ”bijuteria” lui Elon Musk

AUTO
Pățania cu Tesla a unui șofer care te pune pe gânduri, s-ar putea întâmpla oricui. A lăsat-o peste noapte în frig și a fost șocat de ”bijuteria” lui Elon Musk
Țeapă Tesla pe frig / foto: captură YouTube

Un șofer canadian a descoperit pe propria piele cum temperaturile extreme pot afecta performanța unei mașini electrice. Acesta și-a lăsat Tesla Model 3 în curte, peste noapte, la -26 grade Celsius, iar dimineața a fost surprins de rezultatele încărcării bateriei.

Un experiment neintenționat cu o lecție importantă

Proprietarul și-a parcat mașina la ora 18:00 și a conectat-o la o priză de încărcare lentă, cu gândul că în cele 14 ore până dimineața bateria se va încărca aproape complet. Inițial, Tesla avea 65% baterie și era setată să se încarce până la 80%.

Însă, în timpul nopții, sistemul de management termic al mașinii a intervenit constant pentru a proteja bateria de frigul extrem. Acest sistem, deși benefic pe termen lung pentru sănătatea bateriei, a consumat atât de multă energie încât mașina abia a reușit să-și crească nivelul de încărcare.

La miezul nopții, Tesla atinsese doar 67%, ceea ce însemna un câștig de doar 2% în 6 ore. Până dimineața, bateria ajunsese la 70%, adăugând doar 5% în total, în ciuda celor 14 ore de încărcare.

Încălzirea mașinii a anulat aproape toată energia adăugată

Înainte de plecare, șoferul a activat încălzirea habitaclului, care a consumat 4% din baterie. Astfel, după toată noaptea de încărcare și procesul de pregătire, mașina a avut un câștig net de doar 1% energie în baterie.

O analiză detaliată a consumului de energie a relevat un fapt și mai surprinzător: din cei 16,79 kWh de energie trași din priză, doar 1,14 kWh au ajuns efectiv în baterie. Restul de 15,65 kWh au fost folosiți pentru a contracara efectele frigului, ceea ce înseamnă că doar 7% din energia consumată a fost efectiv stocată în baterie.

Ce înseamnă asta pentru proprietarii de mașini electrice?

Această experiență subliniază un aspect esențial al utilizării mașinilor electrice în zone cu ierni geroase. Fără un garaj sau o parcare încălzită, încărcarea eficientă a bateriei poate deveni o problemă serioasă. Alternativ, șoferii trebuie să se asigure că au suficientă energie stocată în baterie pentru a compensa pierderile din timpul nopții sau să utilizeze stații rapide de încărcare în timpul zilei.

În concluzie, deși Tesla și alte vehicule electrice dispun de sisteme avansate de protecție a bateriei, temperaturile extreme pot reduce semnificativ eficiența încărcării. Pentru cei care locuiesc în zone reci, planificarea atentă a încărcărilor și asigurarea unor condiții optime pentru baterie devin aspecte esențiale în utilizarea zilnică a unei mașini electrice.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele