08 mai 2025 | 15:22

Experiența unui român la cumpărături în Budapesta: „Dacă vreți să vedeți viitorul suveranist, mergeți în Ungaria: magazine cu detergenți chinezești, la Tesco sărăcie lucie, lipsă produse locale, iar singura opțiune de pâine e franzela albă”

Știri social
Experiența unui român la cumpărături în Budapesta: „Dacă vreți să vedeți viitorul suveranist, mergeți în Ungaria: magazine cu detergenți chinezești, la Tesco sărăcie lucie, lipsă produse locale, iar singura opțiune de pâine e franzela albă”
Imagine generată cu ajutorul inteligenței artificiale

Într-o postare sinceră și directă, jurnalistul Mihai Popescu a povestit pe Facebook experiența sa recentă în Budapesta, oferind o perspectivă personală asupra efectelor concrete ale politicilor suveraniste aplicate în Ungaria lui Viktor Orbán. Într-un ton critic, dar argumentat, el descrie realitatea din magazinele ungare, comparând-o cu ceea ce vedem în România și trăgând un semnal de alarmă despre ce ar putea însemna un viitor „suveranist” pentru țara noastră.

Experiența unui român în Ungaria, relatată pe Facebook

„Dacă vreți să vedeți un pic de sneak preview de cum va fi viitorul nostru suveranist sub băiatul care se laudă mândru că a mințit oameni că le dă case la 35K euro ca să ia voturi, nu trebuie să mergeți mai departe de Ungaria lui Orban”, își începe jurnalistul relatarea.

Aflându-se timp de patru zile în capitala Ungariei, Mihai Popescu a încercat să experimenteze pe propria piele ceea ce promite retorica naționalistă și economică a guvernului Orban: sprijin pentru producția locală, autonomie economică și mândrie națională. Însă realitatea din teren pare a fi cu totul alta.

„Am dat de magazine cu detergenți chinezești colantați pe geam prin colțuri de centrul vechi, alimentare cu câteva produse în vitrină, toate germane”, a relatat el. Nu doar magazinele mici sunt afectate. Nici lanțurile mari de retail nu oferă vreo varietate notabilă sau produse locale de calitate: „N-am văzut vreo selecție de brânzeturi fine nici în Spar, Aldi sau Lidl-ul de acolo, doar chestii clasice de bază importate.”

„Era o sărăcie lucie”

Dar cea mai puternică impresie a fost lăsată de experiența într-un hypermarket Tesco, un gigant al retailului britanic prezent în Ungaria de zeci de ani. Jurnalistul descrie o ofertă extrem de sărăcăcioasă: „La hypermarket, la Tesco, era o sărăcie lucie, cam o treime din cât vezi la noi pe oferta de produse într-un Kaufland sau Carrefour. Cred că e prima dată când merg într-un hypermarket imens unde singura opțiune de pâine e franzela albă.”

Contextul economic general pare să fi amplificat aceste lipsuri. TVA-ul de 27%, cel mai mare din Uniunea Europeană, este menționat ca o măsură disperată de a aduce bani la buget după colapsul unor măsuri economice axate pe suveranism. În acest climat, nu e de mirare că mulți unguri preferă să facă cumpărături în România, la Oradea, unde prețurile, chiar și cu transportul inclus, sunt mai avantajoase.

„Ăsta e viitorul pe care îl vor aduce așa-zișii suveraniști”, conchide jurnalistul, referindu-se la curentele politice care câștigă tot mai mult teren și în România.