S-a schimbat legea cărților de identitate în România. Cum obții un buletin provizoriu, când este posibil așa ceva
Recent, legislația privind eliberarea cărților de identitate în România a suferit modificări semnificative, facilitând procesul de obținere a unui act de identitate provizoriu.
Ordonanța Guvernului nr. 9/2024, care se aplică începând cu 28 ianuarie, aduce o serie de schimbări în cadrul OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Cum s-a schimbat legea pentru doritorii de buletine provizorii
Această nouă ordonanță extinde situațiile în care cetățenii pot solicita eliberarea unei cărți de identitate provizorii. Acum, pe lângă cazurile deja existente, cum ar fi lipsa documentelor necesare pentru un act de identitate definitiv sau pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate care locuiesc temporar în România, se pot solicita cărți de identitate provizorii și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii.
De exemplu, în situațiile în care un cetățean a solicitat un nou act de identitate datorită schimbării sau încetării valabilității domiciliului, schimbării denumirii sau rangului localităților și străzilor, renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, a înființării localităților sau străzilor, este acum posibilă obținerea unei cărți de identitate provizorii.
Cartea de identitate pentru minorii români
Un alt aspect important reglementat de noua ordonanță este legat de emiterea actelor de identitate pentru minori. În cazul emiterii unui act de identitate unui minor, declarația pe propria răspundere a solicitantului nu mai este necesară, deoarece dovada adresei de domiciliu se face acum cu actul de identitate al părintelui.
În plus, pentru minorii găzduiți în instituții de ocrotire sau centre de servicii sociale, care nu se află în administrarea autorităților publice locale, dovada adresei de domiciliu se poate face în baza altor acte, cum ar fi acte privind titlul locativ sau declarația scrisă a găzduitorului.
În final, ordonanța vizează simplificarea interacțiunii cetățenilor cu administrația publică. Astfel, cetățenii români pot obține datele referitoare la domiciliile avute anterior de la orice serviciu de evidență a persoanelor, nu doar de la serviciul corespunzător domiciliului actual, așa cum era reglementat anterior.
Aceste schimbări reprezintă un pas înainte în simplificarea procesului de obținere a actelor de identitate și în adaptarea la diversele situații cu care cetățenii se pot confrunta.