18 aug. 2023 | 15:25

Mașinile clasice sunt speciale: Cele mai scumpe mașini interbelice

ACTUALITATE
Mașinile clasice sunt speciale: Cele mai scumpe mașini interbelice

După cum se dovedește, termenul „mașină de dinainte de război” poate însemna lucruri diferite în funcție de cine întrebi.

Unii se referă la interbelic ca fiind perioada de până la începutul Primului Război Mondial (septembrie 1914), în timp ce alții folosesc epoca de aur a mașinilor care a dus la începutul celui de-al Doilea Război Mondial (1939 sau 1941).

Ford Model T a fost introdus pentru prima dată în 1908, cu șase ani înainte de începerea Primului Război Mondial. Timp de câțiva ani, mașina a rămas o jucărie pentru cei bogați și celebri, în timp ce calul a rămas principalul mijloc de transport pentru marea majoritate a celor care nu și-au permis să cumpere unul.

Primul Război Mondial a inspirat un zeitgeist în cadrul industriei auto nou formate, iar când războiul s-a încheiat în 1918, a dus la o explozie creativă a modului în care și ce ar putea fi mașinile pe tot globul. Automobilele au fost adoptate pe scară largă în SUA în anii 1920, unele dintre cele mai rafinate exemple de fabricare a mașinilor fără restricții având loc în epoca de aur a anilor 1930.

Având în vedere asta, vom rămâne cu această perioadă de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, când producătorii de automobile au început cu adevărat să-și întindă aripile și au dezlănțuit un număr divers de frumuseți pe patru roți, spre deosebire de lume. Iată cinci mașini, toate fabricate în anii 1930 (niciuna în Statele Unite), care îți vor da foc portofelului.

bugatti royale kellner

Bugatti Royale Kellner Coupe

La mijlocul anilor 1920, Ettore Bugatti plănuia să vândă cea mai bună (și cea mai mare) mașină pe care o puteau cumpăra banii. Inițial, el a plănuit să construiască 25 Type 41 Royale atunci când venitul mediu anual era de aproximativ 1.388 USD, așa că, literalmente, doar regalitatea își putea permite prețul de 43.000 USD. Au fost construite doar șapte. Bugatti ar fi distrus unul (posibil un prototip), în timp ce alte trei au fost vândute unor părți externe.

Royales erau mașini mari, cu o lungime de 21 de picioare și o greutate de aproape 7.000 de lire sterline. Sub capotă stătea un motor monstruos lung de 4,6 picioare și înalt de 3,6 picioare. „Straight 8” de 12,8 litri și 779 de inci cubi a fost conceput pentru ca Ministerul Aerului francez să alimenteze avioanele. Împreună cu o viteză de 3 viteze, bestia de 3,5 tone avea o viteză maximă de aproximativ 100 mph. Toți au fost corp individual de diferiți carroși, unii de mai multe ori, așa că arătau cu toții foarte diferit.

Când naziștii au înaintat către fabrica Bugatti în al Doilea Război Mondial, cele trei Royale nevândute — mașina Kellner (șasiu 41141), Berline de Voyage (șasiu 41150), Coupe Napoleon (șasiu 41100) — au fost duse la casa Bugatti din Ermenonville, Franța. , și zidit în spatele unui zid. Naziștii nu le-au găsit niciodată și toți șase încă există.

Kellner și Berline au fost vândute unui șofer american de la Le Mans în 1950. Fiecare mașină l-a costat 571 de dolari, plus două frigidere General Electric noi-nouțe, care erau imposibil de găsit în Franța. În 1987, mașina Kellner a fost vândută la Christie’s pentru 9,7 milioane de dolari. Trei ani mai târziu (1990), s-a vândut cu 15,7 milioane de dolari. Se pare că în 2001 a fost scos la vânzare prin Bonhams pentru aproximativ 10 milioane de dolari, dar detaliile acestei vânzări rămân încă necunoscute.

Vehiculul din imaginea de mai sus nu este Kellner din ’31, ci un Weymann, care arată foarte asemănător în majoritatea privințelor.

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta

1939 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta

Au fost construite doar 10 modele Alfa Romeo 8C 2900B cu ampatament lung (lungo), doar cinci dintre acestea purtand caroserii Carrozzeria Touring Berlinetta.

Unul stă în Muzeul Alfa din Italia, alte trei modele restaurate sunt în Statele Unite. Doi dintre aceștia au câștigat „Best of Show” la Pebble Beach Concours d’Elegance din Monterey, California. Ultimul – de fapt al doilea construit (șasiu 412024) – s-a vândut la licitația Rétromobile din Franța în 2019 pentru 18,98 milioane de dolari.

Carrozzeria a împachetat un 2,9 litri 180 CP DOHC Straight 8 cu compresoare duble de tip Roots care l-ar putea împinge la aproximativ 170 km/h. Era cuplat la o transmisie manuală cu 4 trepte și avea o suspensie față independentă cu dublu braț și o suspensie spate cu axă oscilantă. Arcuri transversale semi-eliptice și amortizoare hidraulice de frecare au completat cursa.

În timp ce cea mai mare parte a istoriei timpurii a acestei mașini este necunoscută din cauza urmelor de hârtie inadecvate, se crede că a fost odată deținută de ministrul de externe italian Galeazzo Ciano, care era ginerele lui Benito Mussolini.

La momentul în care mașina a fost vândută în Franța, șasiul 412024 Alfa Romeo Carrozzeria era deținut de aceeași familie în ultimii 43 de ani și avea doar 65.000 km pe odometru. În timp ce motorul a fost reconstruit cândva în anii 1980 și mașina și-a schimbat culoarea de mai multe ori de-a lungul vieții sale, în rest, era în mare parte „nerestaurată”.

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

1939 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

În 2016, o altă Alfa Romeo – un 8C 2900B Lungo Spider din 1939 de la Touring – a fost vândut la Pebble Beach Concours d’Elegance din Monterey, California, pentru 19,8 milioane de dolari. Este doar unul dintre cele douăsprezece despre care se știe că mai există și unul dintre doar șapte care stau pe șasiul lung (Lungo).

Spider-ul avea caracteristici aproape identice ca și Touring Berlinetta – un opt în linie DOHC de 2,9 litri și 180 CP cu compresoare duble de tip Roots, dar îl putea împinge puțin mai repede la 115 mph. De asemenea, era cuplat la o transmisie manuală cu 4 trepte, avea o suspensie față cu dublu braț și o suspensie spate cu axă oscilantă. Aceleași arcuri transversale și amortizoare hidraulice de frecare au completat această călătorie.

Cu 2.756 de lire sterline, mașina era extrem de ușoară. A reușit acest lucru împrumutând o tehnică de la un pilot și inventator francez pe nume Charles Weymann. Această metodă Superleggera a fost folosită pentru a construi cadrul interior cu tuburi subțiri de oțel goale, învelite în panouri de aluminiu și țesătură umplută între ele. A menținut greutatea redusă și a permis designerilor să contureze corpul după bunul plac, făcând astfel Spider-ul incredibil de aerodinamic.

Vehiculul din imaginea de mai sus nu este Touring Spider din ’39, ci un model din 1937 foarte asemănător. Modelul ’39 vândut are spate complet închise pentru roată din spate și un interior din piele neagră. Decorul cromat este, de asemenea, ceva mai subtil pe ’39.

Duesenberg SSJ

1935 Duesenberg SSJ

Când vorbiți de rar, modelul SSJ Duesenberg ar putea fi cel mai rar dintre toate, deoarece doar două au fost construite – ca o cascadorie publicitară. Interesant este că, în timp ce mulți entuziaști numesc acest model un SSJ, nu a fost niciodată menționat oficial ca acesta de către Duesenberg.

Într-o poveste potrivită ideal pentru Hollywood, Duesenberg a vândut unul legendarului actor Gary Cooper pentru a-și consolida imaginea în elita din Tinsletown. O versiune diferită a poveștii susține că un alt actor legendar, Clark Gable („Gone With the Wind”), l-a primit pe primul. Cooper l-a văzut și a comandat unul și mai rapid. Oricum ar fi cazul, există doar două (motoare etichetate J-563 și respectiv J-567).

Ambii au fost pălmuiți cu caroserii de roadster proiectate de Herb Newport și construite de La Grande. Și în timp ce modelele Duesenberg J puteau fi achiziționate cu ampatament de 142,5 inchi sau 153,5 inchi, SJ-urile proaspete din fabrică (rețineți că nu erau numite SSJ de către companie) au venit cu un ampatament de 125 inchi.

Încărcat cu un 448 de inchi cubi, 7,3 litri, DOHC, 32 de supape, supraalimentat centrifug, Straight 8 cu carburatoare Schebler duble, se pare că producea 400 de cai putere. S-a spus că viteza maximă este de 140 mph, dar a fost cronometrată (electronic) la Muroc Dry Lake din California, făcând doar 126,6 mph. Totuși, a atins 60 mph în mai puțin de opt secunde, făcându-l mai rapid decât unele Ferrari-uri de la sfârșitul anilor ’70.

Motorul J-563 Duesenberg a fost scos la vânzare de Gooding & Co. la Pebble Beach în 2018 și vândut pentru 22 de milioane de dolari.

Mașina din imaginea de mai sus nu este Duesenberg vândută, ci un model SJ similar din 1933. Cel din ’35 vândut nu are roata de rezerva și are o schemă de vopsea puțin diferită.

Bugatti Royale Berline de Voyage

Bugatti Royale Berline de Voyage

Nu te înșeli dacă această mașină îți sună similar, deoarece este una dintre cele trei Royale menționate anterior pe care Bugatti le-a ascuns în spatele unui perete la casa lui în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Dacă vă amintiți, Berline de Voyage și mașina Kellner au fost vândute lui Briggs Cunningham în 1950 pentru o miză. În anul următor, Cunningham a vândut Voyage lui Cameron Peck. A ajuns la Colecția Bill Harrah din Reno, Nevada, ceva mai târziu. În 1986, a vândut-o cu 6,5 milioane de dolari unui dezvoltator imobiliar din Texas, care l-a vândut ulterior magnatului Domino’s Pizza, Tom Monaghan, pentru 8,1 milioane de dolari.

În 1999, Don Williams și Richie Clyne au pus mâna pe Voyage și l-au pus în colecția lor de la Imperial Palace Hotel and Casino din Las Vegas. În cele din urmă, a devenit parte din renumita colecție Blackhawk a lui Williams din Danville, California.

În cele din urmă, în 2021, Blackhawk a vândut Type 41 Royale Berline de Voyage (șasiu 41150) unui cumpărător european anonim pentru o sumă nedezvăluită. Renumitul licitator de mașini Rick Cole spune că a ajutat la vânzarea acesteia (coroborat de Don Williams la The Blackhawk), afirmând că s-a vândut cu mai mult de 22 de milioane de dolari plătiți pentru SSJ Duesenberg din ’35, făcând-o astfel cea mai scumpă mașină dinainte de război vândută vreodată.