10 nov. 2023 | 16:20

INTERVIU Tot ce trebuie să știi despre Sistemul de Garanție – Returnare, administrat de RetuRO, probabil cel mai important pas către o Românie mai verde, mai curată, mai prietenoasă cu mediul

ACTUALITATE
INTERVIU Tot ce trebuie să știi despre Sistemul de Garanție – Returnare, administrat de RetuRO, probabil cel mai important pas către o Românie mai verde, mai curată, mai prietenoasă cu mediul

Sistemul Garanție-Returnare urmează să fie lansat în România începând cu 30 noiembrie 2023, iar implementarea sa a căzut în sarcina RetuRO, o companie non-profit, desemnată prin lege să administreze sistemul în România. În condițiile în care acest mecanism, menit să crească semnificativ rata reciclării pe meleaguri mioritice, va avea impact asupra fiecărui cetățean al țării , ar fi bine să înțelegi la ce ajută cel mai nou proiect național. Cum a fost gândit, care sunt costurile, dar mai ales beneficiile, vom încerca să clarificăm în acest articol.

Autoritățile române, la nivel național și local, au cochetat de mai multe ori, prin intermediul mai multor inițiative, cu încurajarea reciclării în România. Și-au dorit să motiveze populația să îmbrățișeze niște valori europene. Având în vedere dezastrul cu deșeurile din pădurile și râurile patriei, dincolo de ce vezi la fiecare colț de stradă, cel puțin până în prezent, ”recomandările” nu au dat rezultate.

De la finele acestei luni, va intra însă ”în horă” SGR, administrat de RetuRO. La prima vedere, acesta este un sistem care se traduce prin 50 de bani în plus la fiecare băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv  pe care o cumperi din magazine, supermarketuri, hipermarketuri, benzinării și cam orice alt comerciant care îți vine în minte. Acei bani nu reprezintă însă o scumpire, ci îi primești înapoi când returnezi ambalajul sticlei achiziționate inițial – de aici și denumirea de „garanție”

În prima etapă, s-ar putea să nu-ți pese de banii în plus și nici nu vei face efortul să duci ambalajele la un punct de colectare prezent aproape peste tot, în orice magazin – fie la un aparat automat RVM, fie la un comerciant care va colecta ambalajele manual. După un timp însă, costurile se vor aduna și, cu toții, vom deveni un pic mai responsabili, mai atenți, mai buni cu planeta și cu mediul înconjurător. La fel cum o amendă generoasă de circulație sau o sancțiune cu ridicarea permisului de conducere formează în timp șoferi mai buni și mai precauți, cei 50 de bani în plus la fiecare ambalaj SGR cu care interacționezi vor funcționa ca un impuls la educație. În cel mai rău caz, colectarea ambalajelor SGR va cădea în sarcina copiilor care vor să facă un ciubuc, dar chiar și atunci, programul și-a atins scopul. Nu vom mai vedea la fel de multe ambalaje la colț de stradă și în natură.

Citește și: Se fac bani din reciclat, în România: când vei primi 50 de bani pe sticle, peturi sau doze

E un lucru bun și, foarte important, punctul la care vei returna ambalajul nu trebuie neapărat să aparțină de magazinul de unde ai cumpărat inițial produsul. În magazinele unde se preiau recipientele manual, vei primi garanția înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, vei returna ambalajul la aparat (RVM) și vei primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, în cazul în care nu vrei să utilizezi voucherul de garanție doar în acel magazin. De aici și nevoia pentru un sistem informatic care să țină evidența tuturor ambalajelor și comercianților. Nu de alta, dar dacă la momentul de față ai 100 de sticle în casă și te gândești să le schimbi după 30 noiembrie pe 50 de lei, acest lucru va fi imposibil, pentru că ambalajele tale existente nu sunt fac parte din sistem.

Dacă ți se pare ciudat să dai 50 de bani pe care îi vei vedea înapoi mai încolo, gândește-te că faci exact același lucru la orice supermarket sau hypermarket din România de câteva decenii când vrei să folosești un cărucior pentru cumpărături. Acei bani nu reprezintă o taxă sau o sancțiune, ci o garanție că vei face ce trebuie cu căruciorul când nu-ți mai trebuie, la fel și cu sticlele de apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase de la un comerciant. Punctual, sistemul se va aplica în egală măsură pentru toate ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri. Pentru a le identifica mai ușor, toate produsele din program vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanție, ca în imaginea de mai jos.

Citește și: Obligatoriu până pe 28 februarie, în toată România: cine trebuie să se înregistreze în Sistemul de Garanție Returnare

RetuRO SGR, un sistem mai complex decât ai crede la prima vedere

În mod previzibil, pentru a-și atinge scopul la scară națională într-un timp relativ scurt, efortul din spatele RetuRO a fost fabulos și, înainte de orice, s-a reflectat într-o platformă IT complexă, un sistem informatic de care vor depinde nu mai puțin de 80.000 de operatori economici din fiecare colț al țării. Nu de alta, dar trebuie să coreleze într-un singur loc datele de identificare ale comercianților, stocurile, returnarea și colectarea pentru aproape 7 miliarde de ambalaje.

Deși cifra de la final pare fabuloasă, estimările experților s-ar putea să fie mai realiste decât ai crede la prima vedere. Este suficient să te uiți la țări care au implementat deja cu succes mecanismul SGR pentru a aprecia complexitate unică a platformei informatice. În Estonia, Lituania sau Letonia, țări mult mai mici decât România, numărul recipientelor de gestionat a fluctuat între 1,3 și 2,8 miliarde.

Ca o notă importantă de subsol, deși o formă a Sistemului de Garanție-Returnare a fost implementată încă de la începutul anilor 1900 cu faimoasele sticle de lapte pe care le vedeai pe prispă în filme și documentare, inițiativa actuală este dintr-un cu totul alt spectru. Ea reprezintă o pagină importantă din Planul de Acțiunea pentru Economia Circulară a Comisiei Europene. În România, acesta este de departe cel mai mare proiect național de economie circulară.

La momentul de față, dintre cei 80.000 de operatori comerciali care ar trebui să fie înregistrați în platformă, aproximativ 63.000 s-au înregistrat deja și, deși diferența este semnificativă, vorbim totuși de 78% din total, o victorie pentru aproape orice proiect autohton din ultimele decenii. Vizavi de cei care lipsesc, RetuRO face apel către toți producătorii de băuturi, comercianții, importatorii, distribuitorii și întreaga industrie HoReCa să fie înregistrați în platforma RetuRO SGR și să semneze contractele cu RetuRO, deoarece acești operatori economici nu vor putea să-și desfășoare activitățile de vânzare a băuturilor în cadrul SGR fără a respecta obligația legală de înregistrare.

RetuRO SGR – probabil cel mai bun mecanism ca să îmbrățișăm cu toții reciclarea

În încercarea de a răspunde întrebărilor pe care mulți dintre noi le au despre RetuRO și implementarea Sistemului Garanție Returnare la nivel național, am discutat cu Cristian Mihai, Director IT RetuRo SGR. Întrebările și răspunsurile se regăsesc mai jos.

Playtech.ro: Cum a fost construit sistemul IT care stă la baza SGR? Ce tehnologii are în spate, ce soluții de cloud, cine l-a dezvoltat? Serverele de date sunt în România sau vorbim de soluții cu ”cu tradiție”, precum Microsoft Azure sau Amazon Web Services?

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Sistemul IT, care stă la baza SGR, este o arhitectură modulară care utilizează cloud-ul public Microsoft Azure din West Europe (Olanda), cu backup automat către North Europe (Irlanda) și a fost construit de către firma Sensoneo.

Modulele principale ale sistemului sunt reprezentate de către portalul web pentru producători și comercianți, registrul ambalajelor, sistemul ERP (enterprise resource planning), sistemul de raportare, sistemul de gestiune al documentelor, interfețe cu alte sisteme (RVM, centre de numărare și sortare), aplicații mobile. Toate aceste module sunt bazate pe aplicații Cloud Azure Microsoft.

Playtech.ro: Dincolo de colaborarea directă și obligatorie cu aproximativ 80.000 de operatori economici, SGR va colecta orice fel de informații de la utilizatorii obișnuiți ai serviciului? Ce trebuie să știe românii din acest punct de vedere?

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Sistemul IT, ce stă la baza SGR, este construit să susțină informațiile primite doar de la cei 80.000 de operatori economici vizați de sistem.  Nu vor fi colectate informații de la consumatori.

Playtech.ro: Din punct de vedere logistic și tehnic, există vreo diferență legată de implementarea acestui sistem în mediul rural sau urban? Vă așteptați la dificultăți sau ați întâmpinat deja?

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Sistemul funcționează la fel pentru orice tip de comerciant, indiferent dacă acesta își desfășoară activitatea în mediul rural sau urban. Din această perspectivă, nu am întâmpinat dificultăți și nici nu ne așteptăm ca elementul mediu rural – mediu urban să genereze dificultăți din punct de vedere tehnic pe viitor.

Playtech.ro: Cum se va face legătura între sistemul IT al SGR și micii comercianți, magazinele de la scara blocului sau de la țară? În cazul unor giganți precum Kaufland, Lidl, Carrefour sau Mega Image, probabil că vor avea oameni și sisteme dedicate pentru asta, dar ce se va întâmpla cu o afacere la scară mică? Va fi nevoie de o investiție suplimentară, un PC dedicat sau dobândirea unor cunoștințe tehnice mai mult sau mai puțin complexe?

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Pentru a veni în sprijinul afacerilor mici, care optează pentru colectarea manuală, în prima fază de implementare a SGR în România vom dezvolta o aplicație ce poate fi instalată pe orice telefon mobil, Android sau IOS.

În prima etapă, aplicația va permite micilor comercianți să scaneze ambalajele returnate și colectate manual pentru a fi certificate ca acceptate în sistemul SGR, în baza codului EAN. Pentru simplificarea procesului de colectare a ambalajelor returnate, vor fi dezvoltate și implementate noi funcționalități ale aplicației, precum “comanda pick-up” pentru ridicarea ambalajelor returnate și depozitate.

Playtech.ro: Toți românii vor plăti 50 de bani în plus la oce suc, bere, apă minerală, ulei și așa mai departe, dar probabil că 50% dintre ei vor ajunge să returneze recipientele pentru reciclare, dacă suntem optimiști. Probabil că odată cu educarea publicului la scară largă, procentul se va îmbunătății, dar sunt curios ce se întâmplă cu banii care nu ajung înapoi la cumpărători? Rămân la comercianți, ajung la ReturRO, merg către statul român?

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Într-un program național, precum este SGR, oamenii sunt roțile care pun sistemul în mișcare. Dacă oamenii nu returnează ambalajele de băuturi la punctele de colectare, vor pierde garanția plătită la cumpărarea produsului – în acest caz, garanția de 50 de bani. Garanția poate fi privită ca o stimulare pentru clienți să returneze ambalajele la punctele de colectare desemnate, încurajând reciclarea corectă și reducerea deșeurilor.

Este important de reamintit că RetuRO este o companie not-for-profit, ceea ce înseamnă că orice profit vom avea, inclusiv ca urmare a garanțiilor care nu au fost returnate, îl vom reinvesti în dezvoltarea sistemului.

Playtech.ro: La nivelul informațiilor prelucrate în timp real de SGR, noua platformă digitală va prelua informații de la alte instituții ale statului român sau va funcționa complet independent de autorități și va interacționa doar cu comercianții înscriși pe platformă? 

Cristian Mihai – IT RetuRO SGR: Informațiile prelucrate de RetuRO, administratorul SGR, prin platformă, nu sunt preluate de la alte instituții ale statului român și nu sunt transmise către alte instituții publice, fiind din acest punct de vedere independentă de autorități și funcționând complet independent de alte instituții publice.

Un aspect tehnic privește validarea producătorilor și comercianților, care se face printr-un API de către RetuRO prin care se poate verifica, spre exemplu, CUI-ul la înregistrarea comercianților și producătorilor pe platforma RetuRO. Astfel, interacțiunea este doar între comercianții înscriși pe platformă și RetuRO.

RetuRO SGR în România – concluzie

Deși inițiativa din spatele SGR s-a materializat într-un timp foarte scurt, iar proiectul și platforma IT sunt de o complexitate deosebită, românii nu ar trebui să întâmpine niciun fel de problemă în a profita de sistem. Din primul moment, a fost gândit pentru a fi simplu și accesibil pentru consumatori. Trebuie doar un pic de atenție pentru a identifica logoul specific SGR pe ambalajele de băuturi pe care le cumperi. Produsele cu sigla SGR sunt apoi returnate la orice magazin din România pentru a recupera cei 50 de bani plătiți inițial.

Ca totul să fie și mai clar,  RetuRO a lansat  o campanie națională multimedia de informare pe marginea subiectului în online, la TV și în aer liber – denumită Hora Reciclării. Echipa din spatele RetuRO este conștientă că proiectul nu va fi impecabil din prima zi, dar ambițiile sunt mari, la fel și optimismul, iar lucrurile se vor îmbunătăți rapid pe parcursul următoarelor luni și ani. Sistemul IT nu este perfect, dar e perfectibil, iar versiunea actualizată ce urmează să se lanseze în 2024 va ilustra, printre altele, și rezultatul implementării feedback-ului primit din piață. Ține doar de români să-l îmbrățișeze și să devină mai civilizați, ecologi mai buni, oameni mai atenți la mediul înconjurător, la moștenirea lăsată generațiilor viitoare.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele