Comisia Europeană propune permis de conducere digital valabil în toată Europa
La 1 martie, Comisia Europeană a prezentat propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea regulilor de circulație la nivel transfrontalier.
Propunere: un permis digital valabil în toată UE
Peste 20 000 de vieți s-au pierdut pe drumurile din UE în 2022, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete, a precizat CE.
„Noile norme vor îmbunătăți siguranța tuturor utilizatorilor de drumuri și vor ajuta UE să își atingă Viziunea Zero – să nu existe niciun deces pe drumurile UE până în 2050”, se arată în comunicat.
„Ele îi vor pregăti mai bine pe șoferi pentru vehiculele cu emisii zero și pentru a conduce pe drumurile urbane, alături de mai multe biciclete și vehicule pe două roți și cu mulți pietoni în jur.”
În declarație se precizează că acestea vor permite, de asemenea, tinerilor șoferi să dobândească experiență prin intermediul unui program de conducere însoțită – de la vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și să obțină un permis.
Tinerii vor putea să conducă singuri începând cu vârsta de 18 ani și să lucreze ca șofer profesionist de îndată ce un anumit loc de muncă le va permite. Acest lucru va contribui la rezolvarea problemei actuale a deficitului de șoferi.
Propunerea privind permisele de conducere modifică legislația UE în vigoare și se inspiră din cele mai bune practici deja în vigoare în mai multe state membre.
Măsuri pentru îmbunătățirea siguranței rutiere
Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, prin mai multe măsuri.
Printre acestea se numără o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători după ce au trecut examenul și o regulă de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului.
Aceste măsuri sunt esențiale, deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar opt la sută din totalul conducătorilor auto, în două din cinci coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani, a precizat CE.
O altă măsură propusă este aceea de a permite tinerilor să susțină examenul și să înceapă să conducă însoțit autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență în conducere.
CE propune adaptarea formării și testării conducătorilor auto pentru a-i pregăti mai bine pe șoferi pentru prezența pe șosea a utilizatorilor vulnerabili. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, precum și a utilizatorilor de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai sustenabilă, a precizat CE.
Acesta propune o evaluare mai bine orientată a aptitudinilor medicale, ținând seama de progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. De asemenea, conducătorii auto vor fi încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.
„Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială”, a precizat CE.
„Va fi mult mai ușor să înlocuiți, să reînnoiți sau să schimbați un permis de conducere, deoarece toate procedurile vor fi online.”