Strategia Volkswagen: în ce investește pentru a concura cu Tesla

Strategia Volkswagen: în ce investește pentru a concura cu Tesla

Pe măsură ce Tesla începe producția la fabrica sa din Germania, Volkswagen este la câteva săptămâni până la finalizarea planurilor pentru o fabrică de vehicule electrice de 2 miliarde de euro, care speră că o va aduce la același nivel cu rivalul său american.

Tesla spune că poate produce deja un SUV Model Y în 10 ore la noua sa fabrică din Gruenheide, lângă Berlin, în timp ce VW-ului poate dura de trei ori mai mult pentru a-și produce hatchback-ul complet electric ID3.

VW își propune acum să reducă timpii de producție la noua sa fabrică Trinity, folosind tehnici precum turnarea sub presiune mare și reducerea numărului de componente din mașinile sale cu câteva sute.

Fabrica ar trebui să funcționeze în orașul natal al lui VW, Wolfsburg, în 2026. Va construi un sedan complet electric pentru marca VW, cu capabilități avansate de conducere autonomă.

„Scopul nostru este clar: vrem să stabilim standardul cu producția noastră”, a declarat șeful de producție al mărcii VW Christian Vollmer pentru Reuters într-un interviu. „Dacă putem ajunge la 10 ore, am realizat ceva mare”.

Producătorul auto și-a îmbunătățit productivitatea cu o rată de aproximativ 5% pe an, dar trebuie să facă salturi mai mari pentru a-și menține avantajul pe piața europeană, a spus Vollmer, fără a oferi un nou procentaj țintă.

VW – cu mărcile sale stabile de la Skoda, Seat și VW până la Audi, Porsche și Bentley – deține o cotă de 25% din piața europeană a vehiculelor electrice, înaintea Tesla cu 13%.

Dar presiunea asupra producătorilor auto germani de a stăpâni și de a accelera producția de vehicule electrice a fost intensificată de prezența Tesla în țară, iar CEO-ul Grupului VW, Herbert Diess, a avertizat că germanii trebuie să accelereze pentru a evita să fie bătuți pe propriul teren.

Prese Giga

Obiectivele VW se aliniază cu o tendință mai largă din industrie de simplificare a gamelor de produse și de eficientizare a producției, pe măsură ce producătorii de automobile se străduiesc să găsească bani pentru a finanța tranziția electrică – și să țină pasul cu rivalii precum Tesla, care nu trebuie să jongleze cu fabricarea de vehicule electrice și de mașini cu motoare cu ardere.

„Tesla a declanșat cu adevărat impulsul pentru reducerea numărului de piese și realizarea de produse mai simple”, a declarat Evan Horetsky, partener la McKinsey, care a fost anterior responsabil de inginerie la noua fabrică Tesla din Brandenburg. „Producătorii vechi au o perioadă mai dificilă, deoarece trebuie să mențină comenzile curente”.

Un purtător de cuvânt al Tesla a spus că unul dintre motivele pentru care își poate produce vehiculele Model Y în Germania într-un interval de timp de 10 ore este faptul că folosește două prese giga de turnare, care aplică o presiune de 6.000 de tone pentru a face partea din spate a mașinii.

Atelierul de presă Gruenheide al Tesla poate produce 17 componente în mai puțin de șase minute. Cu încă șase prese giga pe drum, Tesla va face în curând partea din față a mașinii și cu presa giga.

„De aceea suntem atât de rapizi”, a spus purtătorul de cuvânt.

Tehnica de turnare giga pe care VW intenționează să o adopte a fost popularizată de Tesla ca o alternativă la metoda mai laborioasă de asamblare a mai multor panouri metalice ștanțate cu zone mototolite pentru a absorbi energie în timpul unui accident.

BMW a respins în trecut piese turnate mari, pe motivul costurilor mai mari ale reparațiilor depășesc costurile mai mici de producție.

Dar susținătorii susțin că tehnologia de conducere automată va reduce frecvența accidentelor: „Tesla proiectează un vehicul care cel mai probabil nu va fi într-un accident grav”, a declarat Cory Steuben, președintele firmei de consultanță Munro & Associates.

Idra, compania italiană care produce prese giga, a refuzat să spună dacă lucrează cu Tesla, în ciuda faptului că experții din industrie confirmă că fabrica germană a producătorului auto își folosește produsele pentru a crea platforma de sub caroserie față și spate pentru modelul Y.

„Cooperarea om-robot” VW

În timp ce VW poate produce anumite modele, cum ar fi Tiguan sau Polo, în 18 și, respectiv, 14 ore în Germania și, respectiv, Spania, ID3-ul său, fabricat la Zwickau, o fabrică care jonglează cu șase modele de la trei mărci VW, durează totuși 30 de ore pentru a le monta.

La uzina Trinity, mai mulți pași de lucru vor fi condensați într-unul singur prin automatizare, micșorând dimensiunea atelierului de caroserie și reducând numărul de locuri de muncă care necesită muncă fizică inconfortabilă, a spus Vollmer, practic o extindere a „cooperării om-robot”.

VW nu intenționează să aibă prese giga la noua fabrică Trinity din Wolfsburg și, în schimb, va folosi echipamentul de la fabrica sa din Kassel, la aproximativ 160 km distanță și va transporta produsele cu trenul.

Banca de investiții americană JPMorgan estimează că fabrica Tesla din Gruenheide va produce aproximativ 54.000 de mașini în 2022, 280.000 în 2023 și apoi 500.000 până în 2025.

VW, care a livrat anul trecut aproximativ 452.000 de vehicule electrice cu baterie la nivel global, nu și-a stabilit încă un obiectiv de producție pentru Trinity, care va folosi platforma sa de sisteme scalabile.

Acesta își propune să construiască 40 de milioane de vehicule în întreaga lume pe noua platformă – care combină mai multe motoare cu ardere internă și platformele electrice într-una singură – jumătate din producția sa globală fiind complet electrică până în 2030.

Tesla, care a produs 936.000 de mașini anul trecut, a declarat că își propune să scoată 20 de milioane pe an până la sfârșitul deceniului, sau aproximativ dublarea producției anuale actuale a Toyota.

Cu toate acestea, Tesla se poate aștepta la numeroase provocări pe măsură ce se extinde în Germania, de la asigurarea mai multor aprovizionări cu apă la grupurile de mediu supărate pentru poluarea luminoasă și congestia din apropierea fabricii până la sindicate îngrijorate de un consiliu de întreprindere greoi de conducere și de scăderea salariilor de către lucrătorii care vin din în altă parte.

„Începerea producției este drăguță, dar producția de volum este partea grea”, a spus Musk unui public încurajat la un festival de la fabrică în octombrie 2021. „Va dura mai mult pentru a ajunge la producția de volum decât a fost nevoie pentru a construi fabrica”.