Prima mașină cu panouri solare: când apare, cât costă

Prima mașină cu panouri solare: când apare, cât costă

Compania olandeză Lightyear a anunțat că în această toamnă va începe să producă prima mașină din lume echipată cu panouri solare.

Lightyear 0 va avea panouri solare curbate în acoperiș, capotă și portbagaj care încarcă bateria electrică în timp ce merge sau rămâne parcată, iar prima livrare în Europa ar putea avea loc încă din noiembrie.

Compania spune că mașina va putea parcurge aproximativ 620 de kilometri fără a se opri pentru a se reîncărca și va avea o autonomie suplimentară de până la 70 de km pe zi de la panourile solare.

Fiecare oră în soare va adăuga până la nouă km de încărcare a bateriei, potrivit Lightyear. Autonomia solară va oferi o alimentare suplimentară prin „picurare de km” pentru călătoriile lungi, dar înseamnă, de asemenea, că vei petrece mai puțin timp la punctele de încărcare sau să nu ai deloc nevoie de ele. Compania spune că într-o țară precum Spania sau Portugalia, dacă naveta zilnică este mai mică de 25 de kilometri, nu va trebui să încarci mașina timp de șapte luni.

Într-un climat mai înnorat, precum Țările de Jos, mașina ar avea nevoie de încărcare după două luni.

Baterie mai mică, mașină mai ușoară

„0” are multe în comun cu prototipul Lightyear One care a fost dezvăluit în urmă cu doi ani, dar este capabil să facă mai mult cu o baterie mai mică, spune CEO-ul companiei și co-fondatorul Lex Hoefsloot. „Trenul propulsor este cel mai eficient din lume”, susține el, adăugând că forma aerodinamică a mașinii și patru motoare permit unei baterii mai mici să ofere aceeași autonomie.

Asta înseamnă că „întreaga mașină este mai ușoară”, spune el, „și intri în acest ciclu de feedback pozitiv în care totul poate deveni și mai ușor. Așa am reușit să ajungem la 1.575 de kilograme. Dacă te uiți la alte mașini, oferă o gamă similară, toate sunt cu aproximativ 40% mai grele.”

Alte companii dezvoltă mașini cu panouri solare, dar niciuna nu este încă pregătită să ajungă pe piață. Sono Sion, programat pentru producție în 2023, promite să ofere o medie de 16 km de autonomie solară pe zi. Aptera Never Charge este un vehicul cu trei roți cu aspect futurist despre care compania susține că va colecta aproximativ 60 de km de energie solară pe zi.

Dar, în timp ce întregul concept al Lightyear 0 se poate baza pe îmbunătățirea eficienței și reducerea timpului de încărcare, acesta are o viteză maximă de doar 160 kph, în timp ce timpul său de la 0 la 160 kph este de 10 secunde, ceva ce Hoefsloot admite că se reduce la un accent pe gamă.

Este și costisitor: unul dintre cele 946 de modele de lansare va costa 250.000 EUR, puțin mai mult decât un Ferrari Roma.

Compania speră să lanseze un „model pentru oameni” — numit provizoriu Lightyear Two — până în 2025, care va fi vândut cu amănuntul pentru aproximativ 30.000 EUR.