Pandemia pe patru roți, fenomenul îngrijorător despre care nu vorbește nimeni

Pandemia pe patru roți, fenomenul îngrijorător despre care nu vorbește nimeni

Pandemia de COVID-19 a generat statistici uluitoare în ultimii doi ani: jumătate de miliard de cazuri, 6 milioane de decese, 1 milion numai în SUA. Un alt flagel global, mai puțin mediatizat, l-a precedat și probabil îl va întrece: decesele din trafic.

Aproximativ 1,35 milioane de oameni mor în fiecare an pe drumurile lumii, iar alte 20 până la 50 de milioane suferă de răni grave. Jumătate dintre aceste decese și multe dintre răniri implică pietoni, bicicliști și motocicliști.

În întreaga lume, cineva moare din cauza unui accident rutier la fiecare 25 de secunde. Șeful Fondului Națiunilor Unite pentru Siguranța Rutieră a numit decesele rutiere „pandemia pe patru roți”.

Care este soluția pentru ca pandemia pe patru roți să dispară

Cheia este ca guvernele să acorde prioritate construirii drumurilor, dar și să impune reguli mai stricte care să ducă la reducerea vitezei. De asemenea, vehiculele ar trebui să treacă prin controale mai riguroase, atunci când sunt autorizate să circule pe drumuri.

Accidentele cauzează prejudicii economice grave victimelor și familiilor acestora, precum și societății, în general. Un studiu din 2019 a estimat că între 2015 și 2030, leziunile rutiere vor costa economia globală aproape 1,8 trilioane de dolari.

Ratele de deces sunt cele mai ridicate în țările cu venituri mici și medii, din cauza drumurilor periculoase. Există o variație considerabilă a ratelor de deces în trafic la nivel mondial. Ratele deceselor din traficul rutier variază de la 27 la 100.000 de locuitori, în Africa, la doar șapte la 100.000 de locuitori în Europa.

De exemplu, în 1937, într-o epocă în care decesele cauzate de trafic pe străzile unor orașe precum New York erau considerate rutină a vieții metropolitane, rata mortalității rutiere din SUA era de 31 la 100.000. Este aproximativ aceeași cu rata pe care astăzi o are Republica Democrată Congo.

Țările cu venituri mai mici tind să aibă vehicule care sunt mai puțin sigure, drumuri mai proaste și utilizatori vulneralibili, cum ar fi pietonii și bicicliștii.

De asemenea, tot în țările sărace, sistemul medical se dovedește, de cele mai multe ori, a fi incapabil să-i trateze la timp sau în condiții optime pe cei care cad victime accidentelor auto.

Citește și: