Nava care va „zbura” deasupra valurilor: cum schimbă industria transportului

Nava care va „zbura” deasupra valurilor: cum schimbă industria transportului

O companie americană numită Regent este pionierul unei noi categorii de vehicule cu propulsie electrică numită seaglider, care utilizează efectul solului pentru a zbura pe o pernă de aer la câțiva metri deasupra corpurilor de apă. Regent spune că vehiculul va reduce dramatic timpul și costul deplasării persoanelor și bunurilor între locațiile de coastă.

Având în vedere că 40% din populația lumii trăiește în comunități de coastă, se adaugă că planoarele vor fi primele vehicule care vor oferi transport sigur, ieftin, de mare viteză și fără emisii pentru acest segment. Regent spune că are deja comenzi de la clienții de aviație și feriboturi pentru mai mult de 325 de seaglidere, reprezentând un carnet de comenzi în valoare de 6 miliarde de dolari.

„Suntem concentrați pe aducerea pe piața de transport a unui nou vehicul revoluționar, cu potențialul de a schimba modul în care atât oamenii, cât și mărfurile se deplasează pe apă”, spune cofondatorul Regent și CTO, Mike Klinker.

Avionul funcționează pe sau deasupra apei într-unul din cele trei moduri – plutind când este în apropierea docurilor, pe hidroglide la viteze de până la 40 de noduri când intră sau iese din porturi și zboară deasupra valurilor la 160 de noduri în timpul croazierei. Acesta va fi alimentat de opt motoare de 120 kW.

Se spune că seagliderul combină viteza mare și confortul unui avion cu costurile reduse de operare ale unui vehicul electric și poate folosi infrastructurile de andocare existente. De asemenea, este cu 30 dB mai silențios decât un avion sau un elicopter convențional.

Ce este Seaglider

Seagliders diferă de vehiculele anterioare cu efect de aripă în pământ (WIG) în trei moduri: utilizarea lor de hidroglise; propulsia electrică distribuită a acestora; și comenzile lor fly-by-wire. Acestea permit operarea în siguranță în porturi, toleranță bună la val și o călătorie confortabilă.

Avionul pilot al Regent, Viceroy, cu 12 pasageri, va deservi rute de până la 290 km folosind tehnologia existentă a bateriilor și până la 800 km folosind bateriile de ultimă generație. Funcționarea sa ca vehicul cu efect WIG care circulă deasupra apei înseamnă că poate fi testat și certificat conform cerințelor maritime, mai degrabă decât standardelor aviației. Acest lucru ar trebui să îi permită să obțină aprobarea mai rapid decât în cazul aeronavelor electrice, menținând în același timp niveluri similare de siguranță.

Regent a efectuat teste folosind prototipuri reduse controlate de la distanță. Prototipurile de dimensiune completă urmează să înceapă testele anul viitor. Serviciile comerciale sunt planificate pentru 2025.

Un consorțiu din Noua Zeelandă a anunțat un plan de 700 de milioane de dolari pentru cumpărarea a 15 avioane Viceroy și zece din avionul maritim Monarch, mai mare, cu 100 de locuri, pe care Regent îl dezvoltă. Două companii aeriene hawaiene plănuiesc să aducă planoarele pe insulele Pacificului.

Regent dezvoltă planoarele folosind platforma de proiectare, inginerie și dezvoltare Xcelerator a Siemens, care folosește gemeni digitali pentru a-i ajuta pe designeri. „Pe măsură ce seagliderele noastre se apropie de certificare și de producția comercială la scară largă, avem nevoie de o platformă de instrumente digitale robuste și moderne, care să susțină ritmul ciclurilor noastre de inovare cu rigoarea de a cuprinde un produs la fel de complex ca al nostru”, spune Regent CTO, Mike Klinker.