13 dec. 2022 | 13:25

Lexus a avut un an dificil: criza microcipurilor și războiul au îngenuncheat producătorul auto

ACTUALITATE
Lexus a avut un an dificil: criza microcipurilor și războiul au îngenuncheat producătorul auto

Vânzările Lexus au scăzut cu 28% în Europa, iar pe alte piețe compania a încetat să primească comenzi pentru versiunea complet hibridă a noului SUV mediu NX.

Lexus a avut un an dificil: criza microcipurilor și războiul au îngenuncheat

Lexus lucrează la un număr de comenzi restante în Europa, după ce marca premium Toyota a fost afectată în mod deosebit de lipsa de cipuri, forțând-o să întrerupă vânzările unor versiuni ale SUV-ului său mediu NX recent lansat.

„Nu se poate nega că 2022 a fost un an foarte greu pentru Lexus”, a declarat Matt Harrison, președinte și CEO al Toyota Motor Europe.

Vânzările Lexus în Europa au scăzut cu 28 la sută, până la 27.247 în primele nouă luni ale anului 2022, potrivit datelor cercetătorului de piață Dataforce. Cel mai bine vândut SUV compact UX al mărcii a avut cea mai mare scădere, cu 36%, până la 10.053.

Criza microcipurilor și războiul

Vânzările europene ale Lexus au fost, de asemenea, afectate de ieșirea Toyota de pe piața rusă, pe care compania o include în rapoartele sale europene. „25% din volumul Lexus a fost în Rusia”, a spus Harrison. „Și nici modelele mici. Mai ales RX, NX și chiar LX. Impactul asupra profitului este mai semnificativ decât impactul vânzărilor.”

Lexus spera la o creștere a vânzărilor în Europa de la modelul său NX recent lansat, care a adăugat pentru prima dată un hibrid plug-in la gama mărcii pentru a-i oferi acces la stimulente fiscale oferite clienților flotei.

Cu toate acestea, producția japoneză a NX a fost încetinită de deficitul de cipuri, lăsând brandul cu un stoc de comenzi.

„Am suferit reduceri severe de producție pentru modelele cheie, inclusiv NX, un model central pentru aspirațiile noastre de creștere în acest an”, a spus Harrison. „Suntem încrezători că atunci când limitările de aprovizionare se vor uşura, impulsul nostru de creştere va continua.”

Sam Fiorani de la AutoForecast Solutions, care urmărește pierderile de producție, a declarat la mijlocul lunii noiembrie că aprovizionarea s-ar putea reduce până la jumătatea anului viitor.

Toyota nu a reușit să schimbe cipurile de la modele mai ieftine pentru a debloca producția, așa cum s-a întâmplat cu alte grupuri de automobile cu mărci premium.

„NX are o mulțime de componente care sunt unice pentru mașină”, a declarat Pascal Ruch, șeful lanțului valoric și planificare de afaceri pentru Lexus Europa. „Abilitatea de a schimba între mașini poate nu este la fel de mare ca alți producători.”

Speranțe mari pentru 2023

Lexus speră la un an mai bun în Europa pentru 2023, criza cipurilor se așteaptă să se atenueze și lansarea de noi modele, cum ar fi RX revizuit, care adaugă o versiune hibrid plug-in, și noul SUV electric de dimensiuni medii RZ.

„Suntem mult mai încrezători în 2023, mai ales că vedem că cererea nu a fost niciodată la fel de puternică”, a spus Ruch.

Cu toate acestea, marca a refuzat să ofere o predicție de vânzări pentru anul. „Punctul nostru principal de concentrare este să rezolvăm aprovizionarea. Acesta este mult mai mare decât cifrele noastre de vânzări”, a adăugat Ruch.

Lexus a declarat în 2021 că dorește să crească vânzările în regiunea sa europeană extinsă la 130.000, cu 50% mai mult decât cifrele de vânzări din 2019.

Harrison a sugerat că marca intenționează să lanseze un model care este mai adaptat preferințelor europene pentru a-și crește atractivitatea în regiune.

„Vor fi câteva știri foarte interesante de la Lexus anul viitor, cu un accent deosebit pe Europa”, a spus acesta.