Industria auto europeană nu are motive de bucurie: ce arată datele despre viitorul apropiat

Industria auto europeană nu are motive de bucurie: ce arată datele despre viitorul apropiat

Cercetările efectuate de Deutsche Automobil Treuhand (DAT) arată că majoritatea dealerilor de mașini germani sunt pesimiști în ceea ce privește afacerile din următoarele luni.

Potrivit Barometrului DAT, care include 411 dealeri de mașini noi și second hand, 48% dintre dealerii germani se așteaptă ca afacerea lor să scadă în lunile rămase din 2022. Alți 40% cred că afacerea va rămâne la același nivel ca în prima jumătate a anului, în timp ce doar 10% sunt optimiști și pariază pe creșterea afacerii.

Același sondaj, realizat cu un an mai devreme, în vara lui 2021, a arătat cifre diametral opuse. La acea vreme, 51% dintre dealeri se așteptau la creștere, 29% credeau că nivelurile vor rămâne aceleași, iar 18% se așteptau ca perspectivele de afaceri să se deterioreze.

Sondajul DAT coincide cu rezultatele Institutului Ifo privind indicele german al climatului de afaceri. Potrivit acestuia, starea de spirit a economiei germane s-a răcit semnificativ recent. Barometrul a scăzut de la 88,6 în august la 92,2 în iunie. Acesta este cel mai scăzut nivel din iunie 2020, când a existat o scădere bruscă, dar foarte scurtă, urmată de o recuperare rapidă.

„Activitate semnificativ mai proastă”

„Companiile se așteaptă la o activitate semnificativ mai proastă în lunile următoare”, arată cercetătorii Institutului Ifo.

Revenind la datele DAT, prognoza negativă a fost în mare măsură determinată de tensiunile din spațiul de cumpărare de mașini noi și second hand. În prima jumătate a anului 2022, doar 1,39 milioane de mașini noi au fost înmatriculate în Germania și doar 2,2 milioane de mașini uzate „au schimbat mâinile”. Aceasta echivalează cu o scădere de 11,3% a mașinilor noi față de anul trecut și o scădere de 15,3% a mașinilor uzate.

Potrivit DAT, dealerii pot compensa doar parțial aceste reduceri prin vânzarea mașinii la prețul actual majorat cu suma rămasă.

Pe lângă oferta limitată de mașini sau variantele/echipamentele acestora, clienții par să fie din ce în ce mai reticenți să cumpere din cauza creșterii prețurilor, a preocupărilor legate de inflație și a costurilor casnice în perioada următoare.