03 nov. 2022 | 18:25

Impactul trotinetelor electrice asupra mediului: ce arată cel mai recent studiu

ACTUALITATE
Impactul trotinetelor electrice asupra mediului: ce arată cel mai recent studiu

Electrificarea opțiunilor noastre de transport este o parte esențială a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, iar scuterele electrice sunt un mod de transport care apare ca o alternativă la mașinile pe benzină pentru călătorii mai scurte.

Dar cât de multă diferență fac ele de fapt?

Un nou studiu o pune în termeni preciși: trotinetele electronice pot economisi în medie 17,4% din timpul de călătorie pentru oamenii din SUA. Aceasta este o mare reducere a timpului pe care l-ar putea petrece într-o mașină pompând CO2 din evacuarea acesteia.

Cercetarea a fost realizată de fapt printr-o politică introdusă în Atlanta, Georgia, în 2019: trotinetele și bicicletele electrice au fost interzise între orele 21:00 și 4:00, în încercarea de a îmbunătăți siguranța publică după o serie de accidente. Folosind tehnologia de la bordul vehiculelor partajate, acestea ar putea fi blocate într-o anumită zonă la un anumit moment.

„M-am gândit, bine, este interesant pentru că acum avem o conformare comportamentală aproape perfectă ca răspuns la o intervenție politică, care se dovedește a fi extrem de rară”, spune cercetătorul de date Omar Asensio, de la Institutul de Tehnologie din Georgia.

„Deodată, dacă ești fără scuter, ce faci? Acest lucru a creat un experiment natural grozav, pentru a putea măsura cu precizie timpii de trafic înainte și după această intervenție politică și, făcând asta, să testezi teorii comportamentale ale substituției de mod.”

Ceea ce Asensio și colegii săi au descoperit a fost că timpul mediu de navetă a crescut în oraș cu aproximativ 10%, în timp ce călătoriile la evenimentele pe stadion au crescut în medie cu 37% – echivalentul a aproximativ 12 minute pe călătorie.

Adunând timpul suplimentar pe care navetiștii de seară din Atlanta îl petrec toți stând în trafic, rezultă un potențial de 784.000 de ore suplimentare pe an. Calculele au fost făcute cu datele utilizatorilor colectate de Uber.

Electrificarea drumul către zero carbon

Deși cercetătorii nu au tradus acest lucru direct în dioxid de carbon suplimentar pompat în aer, este probabil să fie substanțial. Ei au calculat o cifră monetară pentru timpul suplimentar de călătorie, estimând că prețurile economice ale navetiștilor care stau în aglomerație atunci când scuterele electronice nu sunt disponibile ar putea ajunge la 536 de milioane de dolari pe an pentru întreaga SUA.

„Știm că mobilitatea electrică va fi principalul contributor la decarbonizarea sectorului transportului de pasageri, prin urmare trebuie să înțelegem interacțiunile dintre diferitele moduri de transport electric”, spune inginerul industrial Camila Apablaza, tot de la Georgia Tech.

Opțiunile cunoscute în mod colectiv sub denumirea de „micromobilitate partajată” – scutere electrice închiriate și biciclete electrice pe care le poți urca și coborî cu ajutorul unei aplicații – sunt acum disponibile în peste 100 de zone metropolitane din Statele Unite.

Există întrebări dacă aceste alternative de călătorie reduc cu adevărat emisiile de carbon prin scoaterea oamenilor din mașini sau dacă înlocuiesc doar alte opțiuni, cum ar fi mersul pe jos și transportul public. Cercetarea este ambivalentă, constatarea că este complicată și depinde de locație.

În Atlanta – unul dintre cei mai mari adoptatori de servicii de micromobilitate partajată – pare clar că trotinetele și bicicletele electrice au un impact direct asupra congestiei.

În același timp, cercetătorii sunt dornici să sublinieze necesitatea ca siguranța publică să fie prioritizată în ceea ce privește infrastructura orașului și planificarea acestor moduri alternative de transport – motivul interzicerii trotinetelor și bicicletelor electrice a fost din cauza spitalizărilor și chiar accidente mortale în care sunt implicați călăreți și pietoni.

„Pentru infrastructura fizică, utilizarea terenului și alocarea spațiului vor necesita o planificare pe termen mai lung, cum ar fi transformarea benzilor rezervate de obicei pentru mașini în piste pentru biciclete care pot fi folosite pentru micromobilitate”, scriu cercetătorii în lucrarea lor.