Cum au ajuns ”consumatorii vulnerabili” din România un mit: de ce nu sunt ajutați oamenii care trebuie

Cum au ajuns ”consumatorii vulnerabili” din România un mit: de ce nu sunt ajutați oamenii care trebuie

În timp ce statul român anunță măsuri din ce în ce mai elaborate de plafonare și compensare a facturilor la energie electrică, de fapt, acestea nu ajută românii care au cu adevărat nevoie. Partea bună este că există o explicație, dar s-ar putea ”să nu-ți țină de cald”.

Regulile care au definit ce înseamnă consumator vulnerabil în România au fost schimbate de mai multe ori în ultimul an și, de fiecare dată, principiile din spate au fost eronate, simpliste și ineficiente în a proteja oamenii care au cu adevărat nevoie.

Pe marginea acestui subiect a atras atenția și directorul executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), Dana Dărăban. În cadrul dezbaterii Data Science in Energy, ea a sintetizat întregul haos cu facturile la energie din România în câteva cuvinte. ”România nu are o bază de date a consumatorilor vulnerabili de energie care trebuie cu adevărat subvenționați, asfel că banii publici care ar trebui să-i ajute pa cești oameni nu sunt gestionați așa cum trebuie.”, a explicat oficialul.

De ce nu sunt ajutați românii cu probleme financiare

„Noi în continuare nu avem o bază de date ca să putem şti cine, cât câştigă şi, în condiţiile în care trebuie să intervenim, să intervenim într-un mod ţintit, să ne asigurăm că îi ajutăm pe cei care chiar au nevoie. Avem toate aceste resurse, câştigăm competiţii, avem foarte multă deschidere, avem şi parlamentari care îşi doresc să facă astfel de politici şi totuşi în continuare aplicăm o schemă care nu îi ajută pe cei care au nevoie. Este o schemă din banul public, iar banul public nu este gestionat în momentul de faţă aşa cum ar trebui”, a explicat directoarea executivă a ACUE, la mijlocul acestei săptămâni.

Situația este cu atât mai ciudată în țara noastră, în contextul în care întregul context pare o problemă de IT, iar românii sunt lideri în acest domeniu. ”Avem cei mai buni IT-işti, vrem ca la Cluj să fie un centru de soft, mai mult, avem facilităţi pentru industria IT şi totuşi nu putem să ne folosim de aceste avantaje. Este foarte frustrant”, a continuat Dărăban.

În final, problema este că românii vulnerabili ajung să fie sabotați de statul pe care îl finanțează, în contextul în care facturile la energie tind să fie cea mai mare sursă de stres în 2022. ”Consumatorul de energie vulnerabil este o categorie faţă de care statul are foarte multe posibilităţi de intervenţie, vorbim inclusiv de fonduri europene care se alocă special pentru aceşti consumatori. Dacă nu îi vom putea defini, nu vom putea aloca fonduri şi vom face apel la resursa bugetară. Este o limită până la care bugetul de stat poate acoperi aceste cheltuieli”, a concluzionat reprezentanta ACUE.

Citește și: