Ce planuri mai are Renault în Rusia: ce se întâmplă cu AvtoVAZ și restul afacerii

Ce planuri mai are Renault în Rusia: ce se întâmplă cu AvtoVAZ și restul afacerii

VW, Stellantis, Ford, Mercedes și Renault se numără printre producătorii auto care și-au suspendat operațiunile în Rusia.

Președintele rus Vladimir Putin ia în considerare să sechestreze activele companiilor care au părăsit țara ca răspuns la invazia sa din Ucraina, punând în pericol active de miliarde de dolari din automobile.

„Cred că este un risc ridicat”, a spus Joe McCabe, CEO al AutoForecast Solutions. „Putin nu se sfiește să se îndepărteze de o industrie care susține angajarea în țara lui, care construiește produse pentru consumatorii locali. Există șanse mari ca firmele care au plecat sau cele care pleacă să fie naționalizate de dragul economiei țării sale.”

În fața unei presiuni economice intense și a perspectivelor unei recesiuni profunde din cauza sancțiunilor occidentale, Putin a propus introducerea „managementului extern” al companiilor străine care au ieșit de pe piață, în vederea transferării acestora către întreprinderile „care vor să muncească”, potrivit un reportaj CNN.

Companiile auto, inclusiv Volkswagen, Stellantis, Ford, Mercedes-Benz și Renault sunt printre marile companii care și-au suspendat operațiunile în Rusia în ultimele săptămâni. Aceste mișcări, împreună cu un val de sancțiuni economice din partea SUA și a altor puteri globale, au lovit puternic economia și sectorul financiar rusesc, punând presiune asupra guvernului lui Putin pentru a răspunde.

O afacere toxică

Activele rusești ale Renault, în valoare de 2,4 miliarde de dolari, se dovedesc prea toxice, deoarece se alătură exodului de pe piață.

În urmă cu cincisprezece ani, Vladimir Putin a avut o problemă. AvtoVAZ, producătorul mărcii de mașini preferate din epoca comunistă, a fost capul glumelor.

Compania de stat se lupta să facă față concurenței din partea producătorilor auto străini care s-au aventurat în Rusia după prăbușirea Uniunii Sovietice.

În ciuda problemelor AvtoVAZ, când Kremlinul a scos la vânzare un pachet de acțiuni din AvtoVAZ în 2007, producătorii occidentali s-au aliniat.

Renault s-a impus în fața unor companii precum General Motors și Fiat, Putin pariind că atunci șeful Carlos Ghosn va respecta identitatea rusă a companiei, așa cum i-a condus pe membrii francezi și japonezi ai celei mai mari alianțe auto din lume Renault-Nissan.

Lada s-a dovedit a fi altceva decât o victorie. Renault a anunțat că va anula valoarea activelor sale de 2,2 miliarde de euro  din Rusia, o sumă echivalentă cu aproximativ o treime din capitalizarea sa de piață.

De asemenea, evaluează opțiuni pentru participația sa de peste două treimi în AvtoVAZ, o operațiune cu 45.000 de angajați.

Timp de săptămâni, Renault a fost reticentă să se alăture exodului în masă al companiilor din Rusia. Închiderea fabricilor și întreruperea comerțului aveau să fie mult mai costisitoare pentru producătorul auto decât rivalii săi.

Renault a vândut peste 480.000 de vehicule în țară anul trecut, pe locul doi după Franța.

Neavând opțiuni bune din care să aleagă, Renault a încercat să mențină o oarecare aparență de status quo. La câteva zile după ce Rusia a invadat Ucraina, compania și-a oprit temporar fabrica de asamblare de lângă Moscova din cauza unor probleme de aprovizionare și logistică.

AvtoVAZ a cedat la aceleași tulpini, dar ambele au stabilit date pentru când plănuiau să reia operațiunile.

Când Renault a redeschis unitatea de la Moscova, lovitura a fost severă. Un membru al parlamentului a cerut un boicot al Marii Britanii, iar ministrul de externe al Ucrainei a urmat exemplul la scurt timp după.

Restartul a durat câteva ore

În câteva ore, compania a cedat, suspendând activitatea la fabrica din Moscova.

Renault era pe un teren instabil înainte de invazia Rusiei. Înlăturarea fără ceremonie a lui Ghosn de la Nissan la sfârșitul anului 2018 a destabilizat alianța celor două companii aproape până la punctul de rupere completă.

Planul CEO-ului Luca de Meo de a schimba Renault a cerut producătorului de automobile să obțină marje de profit încă slabe în anii următori.

Fitch Ratings a avertizat că această recuperare slabă ar putea fi deraiată. Capitalizarea de piață a companiei a scăzut acum din nou sub valoarea participației sale în Nissan.

De Meo nu a vorbit public despre ceea ce a intrat în gândul conducerii Renault despre rămânerea sau plecarea.

Dacă inversarea deceniilor de investiții în Rusia de către companiile străine este permanentă, ar putea ridica AvtoVAZ – Lada deținea o cotă de piață de aproape 80 la sută.

Deocamdată, însă, sancțiunile vor decima economia, iar activul s-a dovedit prea toxic.

Omologul lui De Meo la cel mai mare rival al Renault, CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, este unul dintre puținii șefi occidentali care au încercat să justifice menținerea în funcțiune a liniilor de asamblare. El a spus la începutul acestei luni că retragerea din Rusia ar dăuna lucrătorilor, nu lui Putin.

„Nu cred că trebuie să facem anunţuri privind retragerea sau nu”, a spus Tavares reporterilor. „Ceea ce este important este să avem grijă de oameni”.

Transferul acțiunilor

Renault are în vedere transferul de proprietate al companiei sale majoritare rusești AvtoVAZ către un investitor local, ca o modalitate de a părăsi țara, potrivit unor persoane familiare cu problema.

Un transfer, opțiunea preferată în prezent, ar ajuta producătorul de automobile să elibereze de responsabilitățile legale către AvtoVAZ, care face marca Lada, și cu personalul său de 45.000 de oameni, au spus oamenii, care au cerut să nu fie numiți pentru că deliberările nu sunt publice.

Mișcarea se numără printre opțiunile pe masă, după ce Renault săptămâna trecută a declarat că suspendă activitățile industriale din țară fără a oferi detalii despre cum va părăsi afacerea.

Nu s-a luat nicio decizie și ar putea apărea alte posibilități, au spus oamenii. Modul în care fabrica Renault deținută în totalitate de la Moscova s-ar integra în plan nu este încă clar. Constructorul francez de automobile nu ar putea transfera pachetul de 68% din pachetul de acțiuni AvtoVAZ către celălalt acționar, Rostec State Corporation, deoarece partenerul rus este sancționat, au spus aceștia.

Renault și-a oprit săptămâna trecută operațiunile la fabrica sa din Moscova și a declarat că evaluează opțiunile disponibile pentru AvtoVAZ. Producătorul a evaluat afacerea din Rusia — a doua cea mai mare piață — la 2,2 miliarde de euro, inclusiv fondul comercial, la sfârșitul anului trecut.

Autoritățile ruse au declarat săptămâna trecută că vor lua o decizie cu privire la viitorul întreprinderii AvtoVAZ până la sfârșitul acestei săptămâni.

Decizia a plasat Renault într-o listă tot mai mare de companii care se retrag din Rusia după ce președintele Vladimir Putin a invadat Ucraina.

Lada produce cele mai bine vândute mașini din Rusia, Vesta și Granta, și deține aproximativ 22% din piața locală. Renault a obținut aproximativ 10 la sută din veniturile sale din Rusia anul trecut, iar AvtoVAZ a avut o marjă de profit de 8,7 la sută, mult mai mare decât cea de 0,6 la sută atinsă de divizia de automobile a grupului fără asocierea, potrivit ultimului raport anual al său.

Pe măsură ce fabricile de mașini din Rusia se luptă să producă vehicule din cauza lipsei de piese importate, compania va începe să ardă din numerar. În 2021, AvtoVAZ a plătit 393 de milioane de euro în costuri salariale, se arată în raport. Datoria financiară netă a fost de 597 milioane euro.

Renault săptămâna trecută și-a revizuit în scădere perspectivele financiare pentru acest an cu privire la decizia Rusiei și a declarat că va duce la o reducere a valorii în declarația de profit pentru prima jumătate a valorii afacerii rusești.