Ce înseamnă să plătești abonament la funcții din mașină, pentru aplicații, servicii: cine are de pierdut, de câștigat

Ce înseamnă să plătești abonament la funcții din mașină, pentru aplicații, servicii: cine are de pierdut, de câștigat

Stellantis și GM se așteaptă ca ofertele lor digitale să genereze miliarde, dar experții avertizează că ar putea exista reacții ale clienților.

Pe măsură ce producătorii de automobile își continuă eforturile de digitalizare, se concentrează mai mult pe dezvoltarea aplicațiilor în mașină și a serviciilor de abonament, în speranța de a crea fluxuri de venituri suplimentare profitabile.

Oferind aplicații plătite – fie de către terți, fie dezvoltate intern – prin abonament sau prin plata pe măsură, producătorii de automobile cred că pot dezvolta o relație mai strânsă cu clienții după ce achiziționează vehiculul și, simultan, își monetizează în continuare produs final.

Diferite încercări

În 2021, Ford Motor a proiectat piața globală pentru funcții conectate, cum ar fi tehnologiile de asistență pentru șofer BlueCruise ale companiei, noile funcții și conținutul software îmbunătățit, ar putea depăși 20 de miliarde de dolari până în 2030.

Vicepreședintele senior al GM pentru Inovare și Creștere, Alan Wexler, și-a exprimat încrederea în capacitatea companiei sale de a dezvolta un ecosistem de aplicații care ar duce la generarea de venituri anuale până în 2030 la egalitate cu companii precum Netflix, ceea ce înseamnă până la 25 de miliarde de dolari.

Serviciul OnStar al companiei are în prezent aproximativ 4,2 milioane de abonați plătitori.

Între timp, Stellantis intenționează să genereze 20 de miliarde de euro în venituri legate de software până în 2030 din servicii și abonament.

În ciuda propunerilor optimiste ale producătorilor de automobile, un sondaj din aprilie de la Cox Automotive a sugerat legat de consumatori că ezită să plătească suplimentar pentru aplicații și servicii de abonament.

Trei sferturi dintre cei 217 consumatori chestionați au spus că nu ar fi dispuși să plătească o taxă de abonament anuală sau lunară pentru accesul la funcții suplimentare ale vehiculului, în special când vine vorba de siguranță și confort.

Producătorii de automobile se confruntă cu multiple provocări în timp ce încearcă să dezvolte și să monetizeze un ecosistem robust de aplicații plătite și servicii bazate pe abonament.

Principalul dintre ele este proiectarea de aplicații și oferirea de servicii pe care clienții consideră că adaugă suficientă valoare pentru a merita costul suplimentar, fără a crea impresia că producătorul de automobile doar încearcă să stoarcă mai mulți bani clientului pentru ceva care ar trebui inclus gratuit.

Funcții și aplicații plătite

BMW a aflat acest lucru pe cale grea după ce a făcut ca scaunele încălzite – hardware deja instalat în vehicul – un serviciu bazat pe abonament, în care proprietarii puteau achiziționa un abonament lunar opțional, eliminând un bloc software pentru scaunele încălzite.

În urma unei reacții furioase online și a încercărilor de a sparge peretele de plată, BMW a dat înapoi, dar continuă să creadă în valoarea serviciilor de abonament, inclusiv a celor care deblochează capabilități suplimentare de performanță.

Mathias Vaitl, director și șeful Mercedes me and digital services, spune că obiectivul producătorului auto este de a deveni lider în software-ul pentru mașini, combinând expertiza sa cu cea a partenerilor externi.

„Cu toate acestea, pentru a garanta calitatea, aspectul și senzația Mercedes-Benz, dezvoltăm în continuare funcțiile cheie și inovațiile interne”, a spus acesta. „Ne străduim întotdeauna să livrăm aplicațiile care sunt importante pentru client.”

El a adăugat că integrarea nativă este deosebit de importantă pentru Mercedes pentru a permite cea mai mare ușurință posibilă în utilizare, de exemplu, oferind o aplicație pentru a conduce funcțiile vehiculului și a schimba setările de la distanță.

„Totul ține de comoditate”, a spus Vaitl, adăugând că aplicația Mercedes me are deja peste 13 milioane de descărcări.

Din perspectiva lui, capacitatea de a face upgrade a funcțiilor vehiculului după achiziția inițială este o oportunitate excelentă pentru clienți de a personaliza mașina, oferindu-le acces la anumite funcții dacă le doresc.

„Acest lucru îi permite, de asemenea, celui de-al doilea sau al treilea proprietar al unei mașini să personalizeze vehiculul conform specificațiilor lor”, a spus el. „Ei pot adăuga funcții importante și utile după cum este necesar și le pot folosi atâta timp cât doresc. Găsim că clienții noștri preferă această flexibilitate.”

El vede, de asemenea, creșterea cererii clienților pentru aceste servicii, deoarece oamenii sunt mai familiarizați cu astfel de oferte, deoarece acestea sunt furnizate și de dispozitive, de la computere la smartphone-uri la aparate de bucătărie.

Există o nesiguranță

Pedro Pacheco, un analist la Gartner, a declarat că producătorii de automobile nu sunt încă siguri cum vor avansa modelele de abonament și aplicațiile plătite, remarcând reacția cu care s-a confruntat BMW după poticnirea încălzirii scaunelor.

„Marea dilema este cum poate un producător de automobile să folosească actualizările OTA (over-the-air) și să ofere această funcție ca o plată unică sau un abonament într-un mod în care clientul o vadă ca o creștere a valorii și nu o fraudă,” a spus analisstul. „Trebuie să găsească modul potrivit în ceea ce privește formularea propunerii de valoare, așa că este văzută ca valoare adăugată și ceva pe care producătorii auto îl pot folosi pentru a genera venituri”.

Directorul adjunct al Volvo și directorul comercial, Bjorn Annwall, a declarat că veniturile din ofertele de abonament vor fi mai substanțiale în a doua jumătate a deceniului.

„Profitabilitatea reală pe care mizăm din vânzarea de upgrade-uri legate de software este destul de limitată”, a declarat el pentru Automotive News Europe. „Aceasta nu este o parte majoră a afacerii”.

Chiar acum, Volvo se folosește de practicile existente, inclusiv actualizările prin aer (OTA) și dezvoltarea unei aplicații orientate către clienți, care va servi drept instrument principal pentru șoferi pentru a interacționa cu compania.

„Nu credem în a le cere oamenilor să plătească 10 USD pentru a obține locuri încălzite”, a adăugat Annwall. „Lucrurile pe care vrem să le vindem vor oferi consumatorului un beneficiu distinct. Apoi puteți taxa pentru asta.”

Din perspectiva lui, capacitatea de conducere autonomă este doar tipul de caracteristică pentru care ar plăti clienții din cauza valorii pe care o adaugă experienței unei persoane în mașină.

„Vom analiza acest tip de funcționalitate de asistență a șoferului, în care s-ar putea să faceți upgrade, iar apoi, la un moment dat, vom putea oferi o conducere autonomă completă în anumite cazuri de utilizare, în anumite locații și, de asemenea, vom putea taxă pentru”.

Un nivel îmbunătățit

Pentru ca serviciile de abonament și aplicațiile cu plată să fie acceptate, acestea trebuie să ofere consumatorului un anumit nivel de îmbunătățire concretă, măsurabilă.

„Actualizări generale pentru a menține mașina proaspătă sunt lucruri pe care consumatorii Volvo ar trebui să se aștepte să le primească gratuit”, a spus Annwall.

Din perspectiva lui Pacheco, producătorii auto ar trebui să se concentreze pe proiectarea unei experiențe de utilizator (UX) „placate cu aur” care leagă întregul ecosistem de aplicații și abonamente într-o interfață intuitivă.

Aceasta va fi partea interfeței om-mașină care le permite șoferilor sau pasagerilor să navigheze prin funcții mai complexe.

„Dacă nu funcționează, clienții nu îl vor mai folosi și până când ajungem la acel nivel de intuitivitate, este greu pentru șofer să folosească pe deplin aceste funcții – atunci când ajungem acolo, acest lucru va face o mare diferență.” el a spus.

El a adăugat că mai este mult de lucru cu meniuri mai intuitive, asistență vocală și alte tehnologii care permit o mai bună comunicare între șofer și mașină, inclusiv AI emoțional.

„În cele din urmă, este vorba despre acel sentiment de anticipare – mașina înțelege ce experimentează ocupantul și mașina știe ce trebuie să facă pentru a răspunde”, a spus Pacheco.

El a spus că nu va exista o „aplicație ucigașă” generală, ci mai degrabă se va reduce la UX și la caracteristicile pe care utilizatorul le are la dispoziție.

„Poate fi un UX grozav, dar dacă nu există nimic acolo care merită cumpărat sau abonat, nu este bun și invers”, notează Pacheco. — Trebuie să-i aduci pe cei doi împreună.

Annwall a spus că încă așteaptă un „efect bulgăre de zăpadă” în care sunt oferite mai multe aplicații inovatoare prin ecosistemele Apple sau Google.

„Cred că mai sunt mult mai multe inovații de făcut în ceea ce privește a avea mai multe aplicații”, a spus el.

Etichete: