Bateriile mașinilor electrice, în vizorul autorităților române: la ce ajută decizia ANRE

Bateriile mașinilor electrice, în vizorul autorităților române: la ce ajută decizia ANRE

Potrivit unui proiect de ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), operatorii rețelelor de distribuție vor fi obligați să ia în considerare posibilitatea ca vehiculele electrice conectate la stații de încărcare să-și descarce bateriile în rețea.

„La stabilirea soluției de racordare a locurilor de consum cu punct/puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice, operatorul de rețea trebuie să ia în considerare posibilitatea de evacuare în rețeaua electrică de putere din bateria vehiculelor conectate la punctul/punctele de reîncărcare”, se arată în documentul ANRE privind aprobarea procedurii de racordare la rețelele electrice de interes public a punctelor de reîncărcare pentru vehiculele electrice.

Potrivit instituției, procedura stabilește, pentru anumite etape sau acțiuni din cadrul procesului de racordare, termene de realizare mai scurte, similare cu cele prevăzute la racordarea prosumatorilor.

Un proiect util

Proiectul pune în aplicare prevederile art. 15 alin. (8) din Legea privind performanța clădirilor nr. 372/2005 referitoare obligația operatorilor de distribuție de a realiza racordarea la rețelele electrice de interes public a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice „în procedură simplificată, în conformitate cu reglementările specifice emise de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei în acest scop”.

„Art. 16. (1) La instalarea la un loc de consum existent a punctului/punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice, fără depășirea puterii aprobate pentru consum și fără depășirea puterii aprobate a fi evacuate în rețea în cazul evacuării de putere din bateria vehiculelor conectate la punctul/punctele de reîncarcare, prevăzute în avizul tehnic de racordare/certificatul de racordare valabil, emis pentru acel loc de consum/de consum și de producere, avizul tehnic de racordare/certificatului de racordare existent nu se actualizează. (2) În situația prevăzută la alin. (1) nu se realizează lucrări suplimentare sau modificări în instalațiile electrice existente din amonte de punctul de delimitare”, se menționează în proiectul de procedură. În cazurile (cele mai multe) în care este nevoie de lucrări, „realizarea lucrărilor aferente instalației de utilizare este în responsabilitatea utilizatorului și se efectuează pe cheltuiala acestuia”, mai este scris în proiect.

De asemenea, documentul solicită operatorilor de distribuție să elaboreze propriile proceduri de organizare a racordării stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice la rețeaua publică și să organizeze un sistem de informare a utilizatorilor cu privire la procesul de conectare a stațiilor de încărcare la rețeaua publică.

Citește și: