Amendă de până la 500 de lei pentru un gest banal în trafic: l-ai făcut de sute de ori, fără să-ți dai seama

Amendă de până la 500 de lei pentru un gest banal în trafic: l-ai făcut de sute de ori, fără să-ți dai seama

Codul Rutier 2022 vine cu schimbări importante pentru șoferii din România și sancțiuni dureroase. Lista modificărilor include și câteva gesturi care, la prima vedere, s-ar putea să ți se pară nevinovate, acțiuni pe care le-ai făcut de multe ori, intenționat sau nu.

La finele săptămânii trecute, a fost adoptat de guvern un proiect de ordonanță prin care sunt definite sancțiuni pentru situația în care ți-ai parcat mașina cum nu trebuie. De această dată nu este însă vorba de o amendă pentru locul în care ai parcat autoturismul, ci cum l-ai lăsat. Practic, polițiștii te vor putea sancționa dacă, atunci când staționezi, nu ai activat frâna de mână sau frâna de ajutor, nu ai oprit motorul sau nu ai lăsat mașina ”în viteză”. În cazul în care te gândești că nu există agenți de circulație unde parchezi tu mașina, nu uita că orice cetățean binevoitor poate suna la 112 să-ți facă o plângere pe marginea subiectului de mai sus și, în final, să te trezești cu amendă.

Parcarea care te poate costa scump, introdusă în Codul Rutier 2022

Înainte să-și facă simțite efecte, schimbarea de mai sus trebuie publicată în Monitorul Oficial, dar partea mai dificilă a fost adoptarea de către Guvern și de acea etapă a trecut. Șoferii români vor putea putea fi sancționați de către agenții de circulație dacă nu respectă o serie de reguli la oprirea și parcarea mașinilor.

Cu alte cuvinte, va fi sancționată „nerespectarea obligației de a acționa frâna de ajutor, de a opri funcționarea motorului și de a cupla într-o treaptă de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată, atunci când conducătorul vehiculului imobilizat pe drum public se îndepărtează de acesta”. Dacă omiți aceste măsuri și ai ieșit din mașină, poți primi trei puncte de penalizare și amenda aferentă de până la 500 de lei.

Deși este destul de dificil de constatat această situație, cel mai probabil a fost gândită pentru situația în care mașina se pune în mișcare nesupravegheată și începe să producă diverse pagube. Ca referință, potrivit Codului rutier, „se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staționare”, conform avocatnet.ro.