Ajutorul pentru plata energiei, într-o cu totul altă formă: cum ar trebui românii să primească o mână de ajutor cu facturile

Ajutorul pentru plata energiei, într-o cu totul altă formă: cum ar trebui românii să primească o mână de ajutor cu facturile

În România, autoritățile au anunțat mai multe ajutor sociale pentru consumatorii vulnerabili care întâmpină dificultăți în achitarea facturilor la energie electrică și gaze naturale. Multe dintre criteriile de acordare sunt sociale, precum în cazul familiilor monoparentale sau cu trei copii. Din păcate, modul în care acești oameni sunt ajutați nu e foarte eficient.

Daniela Dărăban este director executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE). Din această poziție, ea a atras atenția asupra mai multor probleme cu mecanismul actual de acordare a ajutorului social de la stat manifestat prin plafonarea costurilor la energie. Nu de alta, dar în prezent, orice român poate avea prețuri mai mici la curent doar dacă face efortul să completeze o declarație pe propria răspundere pe care să o dea furnizorului la care este client. S-a ajuns în această situație deoarece, în mod previzibil, companiile din domeniul energiei nu au nici cea mai vagă idee câți copii sunt într-o casă sau câți părinți și, în condiții normale, nici nu au nevoie de aceste date.

De unde ar trebui să vină ajutorul cu plafonarea tarifelor la energie

„În ceea ce priveşte selecţia beneficiarilor, dacă nu se poate face o revenire, pentru că avem această schemă de ajutor direct, promovată de Ministerul Fondurilor Europene, selecţia pe declaraţii pe propria răspundere va introduce o mare problemă. Nu contestăm, pentru că nu ai cum să identifici un beneficiar la nivel furnizorului, dar declaraţia pe propria răspundere este o declaraţie pe care furnizorul o depozitează cel mult. Dar răspunderea pentru veridicitatea informaţiei trebuie să fie a statului român, iar dacă se găsesc situaţii neconforme, statul are legi în vigoare care îi oferă instrumentele necesare pentru a recupera acel beneficiu. Nu poate furnizorul să îndeplinească aceste activităţi. Fiind vorba de bani publici, acestea trebuie îndeplinite de statul român prin instituţiile de resort”, a susţinut Dărăban, scrie Agerpres.

În opinia lui Dărăban, ajutorul pentru familiile cu trei copii, familiile monoparentale și bolnavii dependenți de aparate de oxigen ar trebui să primească ajutoare directe, de la statul român.„Pe aceste criterii care vor intra în vigoare în 2023, ne dorim ca aceşti beneficiari să fie identificaţi prin instituţiile de resort, Ministerul Muncii, asistenţa socială, şi să li se ofere un ajutor direct. Noi am văzut şi pe Ordonanţa 118 situaţii destul de complicate cu aceste declaraţii pe propria răspundere. Unii le vor face, alţii nu, unele vor fi corecte, altele nu. Şi nu vom reuşi să-i ajutăm pe toţi cei care au nevoie, vor depinde de aceste declaraţii. Dacă tot dorim să îi ajutăm pe aceşti oameni, să o facem în mod direct, prin instituţiile abilitate”, a spus Dărăban.

Oficialul insistă și asupra unor particularități legate de finanțarea acestor măsuri pentru ajutorarea populației. „Din înţelegerea noastră, schema de sprijin în perioada 2023-2025 se finanţează din Fondul de Tranziţie, care are drept sursă de finanţare doar taxele obţinute din sectorul de energie electrică, de la producătorii de energie electrică. Întrebarea noastră este de ce, dacă schema are în vedere şi plafonarea preţului la gaz pentru consumatori, nu se alocă şi fondurile din suprataxa plătită de producătorii de gaze”, a completat reprezentanta ACUE.