VW, Daimler și Stellantis au probleme: cum este afectată producția de mașini electrice

VW, Daimler și Stellantis au probleme: cum este afectată producția de mașini electrice

Eșecul de a obține suficient litiu, nichel, mangan sau cobalt ar putea încetini tranziția către mașini electrice.

Grupul Volkswagen, Daimler și Stellantis se numără printre producătorii auto importanți care au luptat pentru a asigura aprovizionarea cu baterii în Europa, dar se pot confrunta cu o provocare mai mare în timp ce încearcă să treacă pe modele exclusiv electrice.

Nerespectarea aprovizionării adecvate cu litiu, nichel, mangan sau cobalt ar putea încetini trecerea la vehiculele electrice, scumpind aceste vehicule și amenințând marjele de profit ale producătorilor de automobile.

“Există o întrebare serioasă dacă oferta poate ține pasul cu cererea din lanțul de aprovizionare cu baterii”, spune Daniel Harrison, analist auto.

Până de curând, Europa era văzută ca pierzând cursa bateriilor față de producătorii asiatici dominanți precum CATL în China, LG Chem din Coreea de Sud și Panasonic din Japonia, spune Ilka von Dalwigk de la EIT InnoEnergy.

“Nimeni nu a văzut asta ca pe o problemă”, spune von Dalwigk. “Gândul a fost că putem importa celule de baterie.”

Dar prognozele de la bănci precum UBS conform cărora vânzările de vehicule electrice vor crește în deceniul următor au zguduit producătorii de automobile și au forțat o regândire a producției de baterii.

Decalajul lanțului de aprovizionare

Problema constă în materiile prime precum litiu, nichel, mangan și cobalt.

Experții de piață de la Benchmark Mineral Intelligence vorbesc despre “marea deconectare a materiei prime”. Cu alte cuvinte, există investiții mari în fabricile de celule, dar lipsesc investițiile în extracția materiei prime.

Industria auto se confruntă în prezent cu întreruperi dureroase ale producției din cauza penuriei de semiconductori. Astfel că unii producători de automobile, inclusiv Volkswagen, încearcă să-și asigure aprovizionarea cu materii prime prin contracte exclusive.

Până în prezent, litiul a venit în principal din Australia și Chile, cobaltul din Congo și grafitul din China. Cele mai mari procesoare de material catodic și anodic sunt, de asemenea, localizate acolo și în Japonia.

Dar importurile pot deveni mai scumpe datorită creșterii tarifelor în disputele comerciale și întrerupte de probleme de logistică

Un răspuns pentru actuala problemă ar fi investițiile în extracția materiei prime în Europa, unde litiul este disponibil. Reciclarea este o altă opțiune. Dar și aici suntem cu mult în urma Chinei.

În prezent, problemele de calitate înseamnă că numai 10% până la 20% din cerere ar putea fi satisfăcută cu material reciclat, spune von Dalwigk.

Practic, există riscul ca trecerea la o industrie auto 100% electrică să fie încetinită.

Citește și: