Vestea ”bună” pentru șoferii de mașini pe benzină și motorină: planurile de revoltă ale marilor producători auto

Vestea ”bună” pentru șoferii de mașini pe benzină și motorină: planurile de revoltă ale marilor producători auto

În fiecare zi din ce în ce mai multe entități contestă planul Comisiei Europene de a reduce emisiile gazelor de seră.

Planul „Fit for 55”, prezentat de Comisia Europeană, nu este văzut cu ochi buni de toate statele europene. În ciuda unui aparent acord la nivel înalt, efectele secundare ale unui program care impune eliminarea de pe piața europeană a mașinilor alimentate cu combustibili fosili împing tot mai multe state ale Uniunii să se opună.

Unul dintre cei care și-a declarat fățiș dezacordul este premierul ceh, Andrej Babis.

„Nu vom fi de acord cu interdicția de a vinde mașini cu combustibili fosili. Nu este posibil. Nu putem dicta aici ceea ce fanaticii «verzi» au conceput în Parlamentul European”, a declarat acesta.

Intenția Cehiei de a se opune programului are rădăcini adânci în structura industrială a țării. Statul din Europa Centrală are o puternică industrie auto, recunoscută la nivel global. De altfel, acolo se află mai multe uzine care produc vehicule precum Skoda, Volkswagen, Hyundai, Toyota sau Peugeot. Așadar este de înțeles de ce pentru un stat a cărui economie depinde în pare parte de industria auto, tranziția către transportul 100% ecologic este greu de realizat în doar câțiva ani.

Italia nu este nici ea foarte mulțumită de propunerea Comisiei Europene. De altfel, Roberto Cingolani, ministru în cabinetul Draghi, a susținut că guvernul de la Roma susține angajamentul CE de a reduce emisiile prin eliminarea treptată a motoarelor poluante, însă sectorul super-autoturismelor „este o nișă și există discuții în curs cu CE”.

Un acord puternic contestat de state și producători

Oliver Zipse, șeful consiliului de administrație al BMW și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, a declarat că „pentru producătorii foarte mici, care, într-o imagine mai largă a emisiilor globale, nu joacă aproape nici un rol, există argumente bune pentru luarea în considerare a acestor scutiri”.

Poate una din cele mai echilibrate declarații îi aparțin șefului grupului Renault, Luca de Meo.

„Nu noi facem regulile. Am impresia că nici măcar nu le influențăm. În actualul mediu de lucru pare a exista o voință superioară care trece dincolo de dorințele și capacitățile fiecărei industrii. Desigur, pot înțelege nevoia de a reduce poluarea pentru a nu distruge planeta și pentru a o păstra pentru generațiile viitoare. Înțeleg și dorința Comisiei Europene de a transforma blocul comunitar într-un lider al economiei verzi. Pentru că Europa a ratat valul digitalizării. Nu există un Google european, nici un Amazon european. Am ratat acest moment și acum, dacă acceptăm că următorul val care va acapara mapamondul este ecologia, vrem să fim liderii lui. Nu putem rata asta. Prin urmare, intenția e bună. Și o susțin în întregime. Dar cred că ar trebuie discutat modul în care ajungem acolo unde vrem, cât de repede ne mișcăm, câtă libertate avem să găsim soluțiile corecte. Trebuie să acceptăm că graba de a ajunge la punctul dorit va avea un impact. Atât asupra consumatorilor cât și asupra industriei. Totul va fi mai scump. Nu putem veni peste noapte cu noi tehnologii, iar oamenii să se aștepte ca acestea să fie ieftine. În concluzie, mobilitatea va deveni mai scumpă”, a declarat acesta.

Citește și: