Tot ce trebuie să știi despre ITP: condițiile în care trebuie să faci inspecția tehnică periodică

Tot ce trebuie să știi despre ITP: condițiile în care trebuie să faci inspecția tehnică periodică

Vizita la ITP e obligatorie pentru toți șoferii din România – la fiecare doi ani (pentru mașinile noi) și anual pentru cei cu mașini vechi. Iată tot ce trebuie să știi despre inspecția tehnică periodică.

Potrivit legii, ai voie să circuli cu mașina în România doar dacă starea tehnică respectă normele în vigoare. Cu alte cuvinte, autoturismul trebuie să primească aprobarea într-un centru autorizat de Registrul Auto Român – RAR. Acolo se efectuează ITP-ul, inspecția tehnică periodică.

Sunt supuse acestei verificări doar mașinile înmatriculate sau înregistrate în România, nu și cele înmatriculate în alte țări. Prin această inspecție tehnică, autoritățile vor să se asigure că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic.

Ce trebuie să știi despre ITP

Obligația de a efectua inspecția tehnică revine deținătorului certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, potrivit legii, adică persoana pe numele căreia e înregistrată mașina respectivă.

Cum spuneam, cei cu mașini vechi trebuie să se prezinte la ITP în fiecare an.  Legislația în vigoare prevede că mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. Există totuși o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual, scrie avocat.net.

În cazul vehiculelor care transportă persoane, cu mai mult de 8 locuri pe scaune, exceptând șoferul, taxi-urile, autoturismele folosite la cursuri auto sau mașinile destinate închirierii trebuie să facă ITP-ul la fiecare 6 luni.

Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.

Mașinile utilizate pentru transportul de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere se supun primei inspecții tehnice periodice la un an, dar doar dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

Ce deficiențe pot fi constatate

În urma inspecției tehnice, autovehiculele trec de inspecție doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.

Definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:

  • deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
  • deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
  • deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

Legea spune clar: în cazul în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării.

Valoarea totală a amenzii poate ajunge la 5.800 de lei.

Citește și: