10 nov. 2021 | 18:47

REVIEW: You, Sezonul 3 – iubirea toxică, între obsesie și crimă. În mintea unui psihopat întotdeauna îndrăgostit

Serialul You a făcut senzație în rândul cinefililor și nu e de mirare. Oricât de toxice ar fi personajele și acțiunea, și oricât de sănătoasă ai crede că e relația ta, cumva tot te regăsești în povestea din populara serie Netflix. Serialul excelează în a se juca cu așteptările publicului, combinând ororile demne de un thriller sângeros cu scenele emoționante și tumultul interior al personajului principal, pentru a crea un scenariu extrem de captivant, dar uneori incomod și chiar dificil de urmărit.

Serialul ne pune subliminal la îndoială poziția față de linia fină dintre ceea ce considerăm afecțiune și infatuare. Te face să te-ntrebi dacă ai fost în pielea lui Joe vreodată sau dacă ai putea fi. Expune, de asemenea, vulnerabilitatea noastră informațională în era tehnologiei, Joe urmărindu-și “iubirile” foarte mult pe rețelele de socializare și reușind să afle detalii despre viața victimelor lui. Dar și cât de vulnerabili suntem în fața iubirii. Trebuie să recunosc că este unul dintre cele mai captivate thrillere psihologice pe care le-am văzut. Și am văzut multe, fiind unul dintre genurile mele preferate de filme.

În primul sezon, acțiunea începe cu Joe Goldberg (Penn Badgley), personajul principal, care este fascinat de o fată frumoasă care a intrat în librăria unde lucrează acesta. El începe să o observe, să-i citească limbajul corpului, să urmărească ce cărți alege. Când, în sfârșit, vorbește cu el din spatele tejghelei, nu există nicio îndoială că Joe s-a îndrăgostit de aspiranta scriitoare Guinevere Beck. Și de acolo, începe haosul sinistru.

Abilitatea noastră de a auzi raționamentul unui psihopat, o tehnică regizorală excelentă într-un asemenea scenariu, este ceea ce împinge acest serial peste limită. A fi alături de el în fiecare moment, în capul lui, auzind prin vocea sa interioară ceea ce crede el a fi corect, aproape ne face să îi susținem cauza. Totuși, cumva, când psihopatul scapă de crimă, de ce simțim un sentiment de ușurare pentru el? De ce empatizăm un pic cu criminalul? Înseamnă că există puțin din toxicitatea lui Joe în fiecare dintre noi? Efectul feeric al serialului este capacitatea sa de a ne face să ne punem la îndoială propriile comportamente atunci când ne îndrăgostim. Poate, în final, toți suntem sau devenim puțin psihopați în numele iubirii.

În sezonul trei din You, crimele se mută în suburbie

Majoritatea dintre noi vrem să ne îndrăgostim de sufletul pereche, să ne formăm o familie, să avem un copil sau mai mulți și să trăim fericiți până la adânci bătrâneți. La fel vrea și Joe. Doar că el confundă iubirea cu obsesia și fanteziile bolnave, cu controlul, gelozia și posesivitatea.

În al doilea sezon din You, care menține tensiunea subversivă în timp ce adaugă câteva variații binevenite la formula serialului, Joe continuă să caute dragostea în toate locurile greșite. Una peste alta, când este pe cale să-și omoare ultima iubită, află că Love Quinn (Victoria Pedretti) este însărcinată cu el. Joe alege să-și protejeze copilul cu orice preț, să aibă grijă de familia lui, așa că este determinat să-și schimbe viața și să fie un om și un tată mai bun. Dar reușește?

S-ar putea să te-ntrebi ce poate merge prost într-o suburbie din California de Nord, unde s-au mutat Joe și Love, împreună cu bebelușul lor, pentru un nou început. Cu toate acestea, când proaspăt căsătoriții Joe Goldberg (Penn Badgley) și Love Quinn (Victoria Pedretti) se mută, nu este surprinzător că drama nu dispare. Fanii seriei Netflix ar trebui să se pregătească pentru un sezon plin de violența previzibilă a lui Joe, combinată cu dorința frustrant de autodistructivă a lui Love de a complica lucrurile. Se zice că cine se-aseamănă se-adună. Cam așa e și cu cei doi care se află într-o buclă distructivă din care n-au cum să iasă vii amândoi.

În timp ce se reîndrăgostește de soția sa în noua lor casă din Madre Linda, lui Joe i se pune pata pe încă o femeie care i-a atras atenția: vecina lui, Natalie Engler (Michaela McManus). Cu toate acestea, sezonul trei se rupe din tiparul „Tu” în care Joe își urmărește obsesia feminină pentru întregul sezon. Asta pentru că trebuie să-i dea impresia soției sale că e totul în regulă. De ce? Ca Love să n-o omoare pe Natalie cu o bâtă, normal!

În noul sezon, telespectatorii trebuie acum să jongleze cu emoțiile și cu uciderile a doi criminali. Obsesiile lui Joe devin fade și previzibile pe măsură ce sezonul progresează, dar portretizarea din ce în ce mai profundă a personajului lui Love oferă misterul captivant pe care publicul a ajuns să-l iubească în serial. Love se luptă nu doar cu necazurile așteptate ale vieții suburbane, ci și cu modelul căsniciei și al femeii – toate în același timp, menținându-și statutul de dușman principal al lui Joe în serial, dar și de ucigaș. Asta este ceea ce face din Love figura înfricoșătoare a sezonului trei – ea este imprevizibilă. În timp ce seria s-a concentrat anterior pe o viziune aproape exagerată a lui Joe care își plănuiește acțiunile cu un tact ieșit din comun, Love are un spirit spontan și vicios, care permite ca o mare parte din violența ei să răsară în mod neașteptat.

Similar sezonului doi, Joe este aruncat într-un mediu nou și necunoscut, care schimbă cu succes ritmul poveștii. Decorul sezonului trei face paralele cu viziuni ale suburbiilor distructive din filme precum „Vivarium”, ilustrând faptul că, pentru Joe, natura sufocantă a suburbiilor îl prinde într-o căsnicie asemănătoare închisorii. Atmosfera claustrofobă a acestei închisori proverbiale adaugă mai multă profunzime temei principale a serialului, în care Joe îi prinde pe alții în capcană, deoarece se trezește pentru prima dată într-o situație inevitabilă, din care se pare că n-are scăpare.

Răsturnare de situație: își găsește Joe „nașul” chiar în soția lui?

Într-un interviu pentru MTV, Pedretti a vorbit despre dinamica unei femei căsătorite care încearcă să se încadreze în limitele feminității suburbane și despre cum dragostea se transformă în violență pentru a face față acestui stil de viață.

„Este într-adevăr gata să-și piardă mințile, iar acest mic răgaz îi permite să-și dezvolte egoul și simțul valorii”, a spus ea.

Pe măsură ce caracterizarea lui Love devine mai complexă, serialul oferă o abordare unică a sexismului suburban, îndepărtându-se de reprezentările de bază, stereotipe ale idilei suburbane, pentru a arăta cum Love se transformă într-o ființă plină de violență extremă, pentru a-și găsi propria valoare ca femeie și mamă.

Sezonul atinge apogeul într-unul dintre momentele cele mai dramatice ale serialului, când Love strigă la Joe: „De ce nu mă mai iubești?” în ploaia torenţială. Această scenă întunecată luminează cu brio psihologia lui Love, arătându-ne rădăcinile nesiguranțelor ei.

Plasând-o pe Love într-un scenariu cu risc ridicat în care ea și Joe trebuie să găsească un loc unde să îngroape trupul lui Natalie pe care a ucis-o cu sânge rece, scenariul face o treabă grozavă arătând cât de mare a fost impactul comportamentului neglijent al soțului ei. Combinat, desigur, cu propriile nesiguranțe ale lui Love ca soție. Sezonul al treilea din „You” abordează direct aceste teme de valoare și nesiguranță în cadrul căsniciei, pe care alte seriale par să le ignore și este înviorător să vezi desfășurarea acestei lupte brutal de realiste.

Spre deosebire de scenele cuplurilor suburbane superficiale care adaugă un sentiment de normalitate sezonului, scenele uciderilor spontane ale lui Love au loc într-un ritm neașteptat de rapid. Dar chiar și aceste cupluri banale și cu vieți plictisitoare se dovedesc că nu sunt chiar ce par.

Această distincție între natura lentă și plictisitoare a orașului și ciclul rapid al iubirii toxice subliniază incapacitatea lui Love de a se potrivi în viața pe care și-a dorit-o întotdeauna: o căsătorie normală cu un soț iubitor. De la inițierea unei aventuri extraconjugale până la uciderea a două persoane la începutul sezonului, Love devine rapid răufăcătorul principal din „You”.

Sezonul trei din You răstoarnă situația, Love devenind brusc rivalul lui Joe. În plus, Joe trece de la concentrarea pe deplin pe următoarea sa obsesie la salvarea fiului său de violența lui Love, adăugând o dimensiune suplimentară și convingătoare caracterizării sale ca personaj.

În timp ce flashback-urile lui Joe sunt de obicei suprautilizate ca o strategie de a oferi povestea de fundal, creatorii lui „You” le folosesc cu grijă și cumpătat, pentru a portretiza tendințele lui Joe de a fugi de un potențial abandon și de a proteja obsesiv femeile afectate, la fel cum a făcut cu mama sa. La rândul său, Joe se teme când află că Love a născut un băiat, mai degrabă decât o fată, așa cum se așteptau. În loc să fie o fiică pe care o poate proteja, fiul său Henry devine o reprezentare a lui Joe ca copil, pe care acum trebuie să-l împiedice să se transforme în cineva ca el. Stilul vizual al flashback-urilor – care prezintă scene neclare și confuze în alb-negru, din copilăria lui Joe – este un plus la profunzimea lui Joe și explică de ce trecutul său, copilăria, dar și viața sa de adult sunt atât de derutante pentru el.

Incapacitatea lui Joe de a face față respingerii cuiva pe care îl iubește este simplă: lui Joe îi e teamă să fie abandonat. Și va face orice pentru a nu-și abandona copilul – chiar dacă asta înseamnă să rămână căsătorit cu un criminal în serie. Devotamentul lui Joe de a-și îngriji fiul dă o semnificație profundă scenariului, construind imaginea lui Joe ca „eroul” poveștii, protejându-și copilul chiar de mama lui.

Spre bucuria fanilor „You”, cel de-al patrulea sezon a fost confirmat la câteva zile de la lansarea sezonului trei. Joe își schimbă identitatea și devine Nick în sezonul patru. Desigur, e în căutarea noii sale obsesii, Marriane (Tati Gabrielle) la Paris. „You” a promis încă o dată telespectatorilor un alt sezon în care Joe își caută sufletul pereche. Ce poate merge prost de data asta?