eMag, ”la mâna” Uniunii Europene: de ce le este frică giganților cu afaceri online

eMag, ”la mâna” Uniunii Europene: de ce le este frică giganților cu afaceri online

La prima vedere, nu ai crede că eMag are ceva în comun cu Google, Amazon sau Facebook. În realitate, vorbim de giganți care controlează o piață online și care, în curând, vor fi supuși unor restricții importante din partea Uniunii Europene, iar românii nu sunt deloc împăcați cu asta.

În fiecare țară din Uniunea Europeană, inclusiv în România, urmează să fie introdusă o serie importantă de restricții pentru giganții din online, cei care fac legea în domenii precum vânzări – eMag, rețele de socializare – Facebook și motoare de căutare – Google. Nivelul de dificultate în care vor fi puse companiile menționate și multe altele ține însă de numărul ”utilizatorilor finali activi”, o definiție pe care eMag speră să o vadă schimbată.

De unde vine panica eMag

„Suntem alarmaţi de recentele propuneri din Consiliu, care definesc „utilizatorii finali activi” în mod incorect drept „vizitatorii” pentru toate platformele bazate pe tranzacţii, indiferent de mărimea lor”, se arată într-o scrisoare la adresa oficialilor de la Bruxelles. „Utilizarea celor care vizitează site-ul web sau aplicaţia drept o bază pentru numărarea „utilizatorilor finali activi” distorsionează în mod dramatic numărul utilizatorilor relevanţi”, se menționează în scrisoarea unui grup de opt firme la adresa Uniunii Europene. Lista include directorii eMag, Booking.com, Zalando, bol.com, Allegro, Delivery Hero, Vinted şi Wolt.

Teama giganților menționați mai sus este că restricțiile, penalitățile și eforturile de monitorizare a activității lor vor fi proporționale cu un număr de utilizatori care nu este cel corect. Practic, eMag atrage atenția că este o companie mai mică și mai insignifiantă decât ai crede la prima vedere, pentru că nu toți cei care intră pe site ajung să și cumpere ceva. Relevant, în opinia celor opt companii citate, ar fi să măsori un business online după numărul celor care interacționează în mod autentic cu servicile oferite de acel business, nu după numărul celor care vizitează site-ul.

Conform datelor obținute de Reuters, via Agerpres, eMag și celelalte șapte companii insistă în documentul înaintat UE pe faptul că remunerația pe care o primesc de pe urma achizițiilor efectuate pe platformele lor generează cea mai mare parte veniturilor de pe urma ”clienților activi”, nu a ”vizitatorilor”.

Fascinant este însă că problema pe care încearcă să o remedieze giganții din online nu are consecințe mâine sau săptămâna viitoare, nici măcar anul viitor. Momentan, parlamentarii europeni trebuie să negocieze Actul legislativ privind pieţele digitale (DMA) cu statele membre UE. Actul legislativ ar putea să se transforme în lege abia în 2023 și include o serie de reguli pentru marile companii care activează pe internet, mai ales Google, Amazon sau Facebook.

Dincolo de mecanismele pe care le va folosi în acest scop, documentul sper să ducă la o competiție corectă în spațiul online, fapt care, la ora actuală, este un mit. Pentru a înțelege mai bine cine deține sau nu un monopol pe un anumit segment de piață, oficialii UE s-au gândit să utilizeze ca parametru cuantificabil ”numărul utilizatorilor activi”, iar de aici a început panica detaliată mai sus.

Citește și: