Atenție, ce trebuie să știi dacă muncești de acasă. Firma pentru care lucrezi nu poate să facă acest lucru

Atenție, ce trebuie să știi dacă muncești de acasă. Firma pentru care lucrezi nu poate să facă acest lucru

Odată cu pandemia de coronavirus, modelul de lucru al românilor s-a schimbat radical. Telemunca a fost impulsionată de criza sanitară, iar în acest context încă există multe nedumeriri cu privire la normele legale ce trebuie îndeplinite de o companie sau de un salariat care aplică regimul muncii de acasă.

Conform noilor reglementări de pe piața muncii din România, din acest an, nu mai e obligatorie menționarea în contractul de muncă a locului de unde angajatul desfășoară activitatea profesională în regim de telemuncă.

Totuși, în anumite situații delicate, angajatorul poate fixa în documente locul de desfășurare a muncii. De exemplu, atunci când angajații lucrează într-un domeniu ce presupune o confidențialitate sporită a datelor.

Declararea locației telemuncii nu mai este obligatorie

“Având în vedere că forma actuală a legii telemuncii nu mai impune obligativitatea declarării locației de telemuncă, faptul că telesalariatul va presta activitatea exclusiv de la propriul domiciliu trebuie agreat contractual. Considerăm că prin acordul acestora se poate conveni ca salariatul să presteze munca exclusiv de la o altă locație decât sediul angajatorului, inclusiv se poate agrea restrângerea ariei geografice (e.g. la nivelul unui oraș sau a unui județ) sau faptul că locația de telemuncă va fi exclusiv domiciliul salariatului. Angajatorul nu poate obliga efectiv salariatul, însă prin negocierea contractuală părțile pot conveni asupra acestui aspect”, a explicat, Anca Iulia Zegrean, Partener BirișGoran, Head of Labour Practice, pentru aotrivit avocatnet.ro.

Totuși, mai spune expertul, “în cazul în care salariatul respectiv lucrează cu informații foarte sensibile pentru companie, angajatorul asigură infrastructura necesară securității datelor, concepe regulile derivate acesteia și le comunică salariatului care trebuie să le respecte. Atât timp cât angajatorul are politici interne clare prin care se stabilesc regulile de securitate a datelor, acestea sunt opozabile telesalariatului și acesta este obligat să le respecte, în caz contrar, angajatorul fiind îndreptățit să aplice sancțiuni disciplinare”.

Legislația în vigoare, respectiv Legea 81/2018 privind reglementatea activității de telemuncă prevede că telemunca este “forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.

De asemenea, același act normativ arată că “[a]ctivitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voință al părților și se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act adițional la contractul individual de muncă existent”.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: